Jelentős változás áll be a NASCAR versenyhétvégéinek lebonyolításában

Az elmúlt időszak botrányai után a szervezet úgy döntött, azonnali hatállyal eltörli a jelenlegi kvalifikációs formátumot.
A NASCAR hivatalosan bejelentette, hogy a soron következő, Doveren esedékes versenyhétvégétől kezdve semmissé teszi az eddigi, többfordulós, kieséses alapú időmérőt és újra az egyautós szisztéma szerint fog eldőlni a rajtsorrend.
A szabálymódosítás értelmében az 1.25 mérföldesnél rövidebb pályákon két kvalifikációs kört kell megtenniük a versenyzőknek, az ennél hosszabb oválokon pedig egyet. A végső rajtrács ezek átlagsebessége révén fog kialakulni.
A változás a roadokra nem vonatkozik.
A 2014 -ben bevezetett, a Forma-1, valamint az IndyCar utcai/épített pályás versenyinek időmérőit idéző, több fordulós formátumot már számos kritika érte a csapatok és a rajongók részéről egyaránt.
A sztori végül az idén márciusi, fontanai Cup-verseny előtt csúcsosodott ki, amikor is a kvalifikáció utolsó felvonásában minden autó az utolsó pillanatig várt a gyors körének megtételével, mire pedig észbe kaptak, már nem maradt idejük a kockás zászló előtt megkezdeni egy értékelhető kísérletet.
Ennek oka az volt, hogy a pole-ért küzdő pilóták közül senki sem akart elsőként a pályára hajtani, mivel ebben az eseteben értelemszerűen nem adatik meg szélárnyék, az emiatti lassabb tempót pedig egyetlen pilóta sem akarta megkockáztatni.
A rajtrácsot végül a második szakaszban elért eredmények alapján határozták meg, a pole pedig így Austin Dillonnál landolt.
A történtek érthető módon kicsapták a biztosítékot a pályán lévő nézők körében, akik gyakorlatilag semmit sem kaptak a pénzükért cserébe.
A NASCAR ekkor még csak egy kisebb szabályváltozással reagált, aminek értelmében azok az autók, amelyeknek azért nem jutott idejük kvalifikációs kört megtenni, mert szándékosan kivárásra játszottak csak a mezőny végéről kezdhették meg a versenyt.
Korábban a büntetés ezért csak az adott szakasz utolsó helyére való hátrasorolást vonta maga után.
A szigorítás azonban nem nagyon hatotta meg a csapatokat és a következő futamok időmérőin is számos gép a végsőkig kivárt a pályára hajtással.
„Szerintem ez csak egy mondvacsinált fércmunka volt” – nyilatkozta erre a módosításra reagálva még márciusban a Stewart-Haas Racing pilótája, Clint Bowyer. „Szomorú. A rajongók a lelátokón rengeteg pénzt fizettek azért, hogy a családjukkal együtt a helyszínről nézzék végig a kvalifikációt. A versenyzők pedig közben csak ücsörögnek az autóikban a pitroadon és várnak, mert csak akkor tudják a legjobbjukat nyújtani, ha van egy srác előttük, aki szintén jó munkát végez. Ez minden, csak nem kvalifikáció.”
A NASCAR-nak végül nem maradt más választása, mint az egyre erősödő kritikákra reagálva eltörölni a kieséses kvalifikációt és visszatérni a 2014 előtt használt, egyautós formátumhoz.
A régi-új szisztéma a NASCAR mindhárom nemzeti bajnokságát (Cup, Xfinity, Trucks) érinti.
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
kép: NASCAR

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough