Kiábrándító rajtot vett a McLaren Indianapolisban

Kiábrándító rajtot vett a McLaren Indianapolisban

Látványos műszaki hiba, félbemaradt frissítő teszt és a legutolsó hely a tabellán. Finoman szólva sem ilyen kezdésről álmodoztak Fernando Alonsóék.

Hatalmas várakozás előzte meg az Indianapolis 500 programsorozatát felvezető kollektív tesztet, amely fő attrakciójának kétségkívül a legendás versenyre immár önálló csapatként visszatérő McLaren Racing, ezen belül is a papaya-kék színekben pompázó #66 Dallara-Chevyt terelgető Fernando Alonso bizonyult.

A teszten velük együtt összesen 29 autó/pilóta kombó vett részt a már bejelentett 34+1 nevező közül. Az a bizonyos plusz egy az Arrow Schmidt Peterson Motorsports #77 Dallara-Hondáját takarja, amely Oriol Serviával a volán mögött szorgalmasan rótta a köröket a pályán, noha a csapat hivatalosan egyelőre nem erősítette meg a versenyre való nevezését.

Az előrejelzések még alig 24 órával a tesztet megelőzően is hűvös, ámde csapadékmentes időt jósoltak, az anyatermészet azonban ismét bebizonyította, hogy nála nagyobb troll nem is létezik szerte e világon.

Az Indianapolis Motor Speedway fölé ugyanis a nagy napon vaskos esőfelhők érkeztek, aminek hála a teljes programot alapjaiban át kellett írni.

Az eredeti tervek szerint délelőtt tizenegykor kezdődött volna a körözés a pályán a teljes szezonos, veterán versenyzők részvételével. Tizenöt perc elteltével azonban jött a zuhé és innentől fogva egy laza négyórás szünet állt be.

Az esőt követő pályaszárítás végeztével mindenki nagy örömére ismét lengett a zöld zászlót. Nem sokkal ezt követően pedig sor is került a nap egyetlen, jelentősebb incidensére, köszönhetően a Carlint szolgáló Max Chiltonnak, akinek autójában látványos füstfelhővel vegyített lángcsóvák kíséretében adta meg magát a Chevrolet erőforrás.

A tervezett kockás zászló előtt bő húsz perccel újra szemerkélni kezdett az eső, így a veteránok idő előtt kénytelenek voltak befejezni a körözést. A legjobb eredménnyel közülük az Indy 500 2017-es győztese, Takuma Sato zárt, aki 226.993 mph-t (365.309 km/h) tudott kisajtolni az RLL Racing #30 Dallara-Hondájából.

A japán mögött a saját csapatát csak oválokon szolgáló Ed Carpenter zárt 226.414 mph-val (364.378 km/h), míg a harmadik leggyorsabbnak az Ed Carpenter Racing teljes szezonos pilótája, Spencer Pigot bizonyult 226.325 mph-val (364.234 km/h). A regnáló Indy 500-győztes Will Power 226.225 mph-t (364.073 km/h) sajtolt ki a Team Penske #12 Dallara-Chevyjéből.

A veteránok után az újoncoké, valamint a visszatérő versenyzőké volt a főszerep.

Az indianapolisi debütálásra készülő pilótáknak – jelen teszt mezőnyéből Colton Hertának, Santino Ferruccinak, Felix Rosenqvistnek és Marcus Ericssonnak – kötelezően teljesíteniük kellett a Rookie Orientation Programot, ellenkező esetben nem vehetnének részt a verseny májusban kezdődő edzéssorozatán.

Az Indy 500 alkalmassági vizsgája szokás szerint három fázisból állt, aminek során 10 kört kellett teljesíteni 205 – 210 mph (330 – 338 kmh) közötti átlagsebességgel, majd a másodikban már 15-öt 210 – 215 mph-val (338 – 346 kmh), végül pedig szintén 15-öt 215 mph (346 kmh) feletti tempó mellett.

Nem csak az újoncoknak kellett azonban számot adniuk képességeikről. A regulák értelmében ugyanis azon, az Indianapolis 500-on korábban már szerepelt pilótáknak, akik a., az elmúlt hat hónapban semmilyen formában nem hajtottak pályára IndyCar-géppel, vagy b., az egy évvel korábbi 500 óta nem rajtoltak el oválon, egy frissítőt kell teljesíteniük, ami a ROP második és harmadik fázisát takarja.

A mostani teszten ezt Conor Dalynek, Oriol Serviának, Fernando Alonsónak, valamint a háromszoros Indy 500 győztes Helio Castronevesnek nyílt lehetősége letudni.

A ROP akadályát mind a négy debütáns sikerrel vette, a legjobb tempót pedig a márciusban, a COTA-n az IndyCar történetének valaha volt legfiatalabb futamgyőztesévé avanzsált Colton Herta produkálta.

A Harding-Steinbrenner Racing 19 éves pilótája 226.108 mph-val (363.885 km/h) teljesítette legjobb körét, aminek révén a teszt ezen szakaszát meg is nyerte.

Az időjárás azonban az újoncok/visszatérők programjára is keresztet vetett. Az első esőcseppek kb. 25 perccel a tervezett kockás zászló előtt jelentek meg a pályán, amit látva ismét lengett a sárga lobogó. Ekkor már helyi idő szerint este fél hét körül járt az idő (a programot két órával kitolták az esőszünetek miatt), a küszöbön álló sötétedés okán pedig az IndyCar illetékesei úgy döntöttek, semmi értelme tovább húzni az időt és inkább pontot tesznek a teljes teszt végére.

Ebből adódóan a valamennyi autó részvételével tervezett utolsó szakasz teljesen el is maradt.

A frissítő programot egyedül Dalynek sikerült maradéktalanul teljesítenie, Castronevesnek, Hildebrandnak, Serviának és Alonsónak ezt a későbbiekben kell bepótolnia.

Utóbbi spanyolnak azonban ez volt a legkisebb gondja.

A McLaren Racing #66 Dallara-Chevyje első nekifutásra még a pályára sem jutott el, miután a pitből kivezető úton nemes egyszerűséggel megállt.

A csapat tájékoztatása szerint elektronikai hiba történt, aminek következtében az autónak több, mint 45 percet kellett a szerelőcsapata körében eltöltenie. 

66.png

A megkotlott McLaren instant humorforrássá vált a közösségi médiában 

 

Alonso akkor sem örülhetett sokáig, amikor végre kijutott a pályára, hiszen az újra eleredő eső miatt még harminc kört sem volt alkalma megtenni.

A tesztet követően egy rendkívüli sajtótájékoztatóra került sor a „tiniszenzáció” Herta, valamint a szupersztár spanyol főszereplésével.

Itt egy riporter rögtön az amerikai ifjoncnak szegezte a kérdést, mennyire tartja menőnek, hogy Alonso mellett ülhet. Herta azonban nem volt elájulva.

„Klassz, de én nem így tekintek rá, mivel le kell őt győznöm. Talán ha egy F1-es nagydíj-hétvégén lennénk, akkor másként gondolnám. Ezekben a hetekben azonban ő jött a mi játszóterünkre.”

Az április elején, a Texas Motor Speedwayen tartott zárt teszten Alonso még partnercsapatuk, a Carlin által rendelkezésre bocsátott autót vezette, amely egyébiránt az Indy 500-as tartalékgépük is lesz.

Most, Indianapolisban viszont már a McLaren által Wokingban összeállított, első számú Dallara-Chevyje debütált élesben, amivel a 37 éves versenyző összesen 29 kört tett meg, ebből pedig az egyéni legjobbja 218.690 mph (351.947 km/h) volt.

Ezzel a tempóval Alonso a nap abszolút leglassabbjának is bizonyult. Az összefésült tabellán egyedül Tony Kanaan rangsorolható mögé, az AJ Foyt Racing brazilja azonban olajszivárgás miatt egyetlen értékelhető, befejezett gyors kört sem tett meg.

css.png

Colton Herta és a vonat alatt fekvő ember mosolyát felidéző Fernando Alonso 

 

„Jó volt visszajönni és ismét érezni ennek a helynek és létesítménynek a varázslatát” – mondta a kétszeres világbajnok. „Sajnos az időjárás nem engedte számunkra, hogy annyit gyakoroljunk, amennyit szerettünk volna. Nem tehettem meg elég kört ahhoz, hogy elégedett legyek, de szerintem mindenki más hasonlóképpen érez. Mindenesetre még ez a kis, pályán töltött idő is jobb, mint a semmi. Ez rendkívül fontos, mert menet közben fedezhetőek fel a problémák legyen szó az autóról, vagy a versenyzőről. A mi esetünkben pedig egy vadonatúj gépről beszélünk. Frusztráló volt mindenki számára a csapatnál. Időt vesztettünk az elején, de számítottunk erre, mivel az autó teljesen új, csak a múlt hét végén végezték el rajta az utolsó simításokat. Kalkuláltunk vele, hogy lassan, lépésről lépésre fogunk haladni és így is történt. Ha megtehettünk volna délben néhány installációs kört, akkor talán észrevettük volna a hibákat és lett volna néhány óránk arra, hogy kijavítsuk és készen álljunk a délutánra. Az esőszünet miatt azonban ezt az installációs kört csak fél hatkor ejthettük meg és már nem maradt idő rá, hogy hosszabb etapokat menjünk.”

Mindezek ellenére Alonso igyekszik optimistán tekinteni a Május Hónap elé.

„Ez a hely nagyszerű, a verseny pedig elképesztő lesz. Nincs viszont kétségem afelől, hogy az idei Indy 500 nagyobb kihívás lesz [mint az Andretti Autosport szárnyai alatt teljesített 2017-es]. Még korai megítélni, hogy mennyire vagyunk versenyképesek. Mindent magunknak kell csinálnunk a beállításoktól kezdve a stratégián át egészen az abroncsválasztásig. Ezek az alapvető dolgok már készen álltak Andrettiéknél, így akkor rengeteg idő meg lett spórolva. Nagy kihívás, de talán a végén a jutalom is nagyobb lesz. Most a McLaren hozza a döntéseket, Andrettiéknél pedig csak követtük azt, ami működőképes volt. Könnyebb volt, most viszont új dolgokat fedezünk fel. Ebben reménykedünk.”

A 103. Indy 500 programsorozata május 14-én kezdődik az első edzésnappal.

 

Az újonc/frissítő teszt végeredménye:

rop.png

A teljes szezonos mezőny tesztjének végeredménye:

vet.png

 

 

További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:

képek: IndyCar