Már megint meg akarják erőszakolni az Indy 500-at

Ismét terítékre került az a szabályváltoztatás, ami nem is olyan régen még egyszerre váltott ki népharagot és tette közröhej tárgyává a világ legnagyobb múltú pályaversenyét. 

Az Indianapolis 500 tradícióinak egyik kőbe vésett részét a mezőny létszáma jelenti. Függetlenül attól, hogy hányan és kik adják be nevezésüket, a rajtrácson csak harminchárom hely vár gazdára.

Ennek a regulának köszönhetően a kvalifikáció legalább annyi izgalmat, ezzel együtt pedig drámát szolgáltatott a történelem során, mint maga a verseny.

Szupersztár pilóták és patinás csapatok buktak el, ahogyan arra is számos példa akadt, hogy abszolút esélytelennek vélt, valódi sötét lovak vívták ki az indulás jogát. Nem volt kivételezés, pusztán a kvalifikáción elért legjobb négykörös átlagsebesség számított.

Így történhetett meg például, hogy az 1992-es IndyCar bajnok Bobby Rahal a partvonalról volt kénytelen végignézni a következő évi Indy 500 küzdelmeit, de említhetnénk az 1995-ös felvonást is, amely az egy esztendővel korábban még győzelmet ünnepelt Team Penske autói nélkül startolt el.

Ez az Indianapolis 500 – konstatálták az ilyen drámákat a rajongók és velük együtt maguk a csapatok is.

Eljött azonban az 1996-os, második nagy open-wheel szakadás, ezzel együtt pedig az 500 első nagy „kiherélése”. Az újonnan létrejött Indy Racing League-et Tony George az Indy 500 köré építette fel, ebből adódóan pedig rögtön életbe is léptette a hírhedt 25/8-as szabályt. Ennek megfelelően a harminchárom fős rajtrács huszonöt helyét garantáltan fenntartották az IRL autói számára, a részidős/külsős nevezők pedig csak a maradék pozícióért helyért szállhattak harcba.

A tradíciók ilyen módon történő arcon csapása hatalmas botrányt keltett. Nem meglepő módon hamar törölték is a szabályt és az 1998-as Indy 500-nak már ismét mindenki ugyanolyan feltételekkel vágott neki, az indulás jogát a kvalifikáció által eldöntve.

Azt hihetnénk, ezzel végleg el is földelték a kivételezésen alapuló szabályt.

Jött azonban a 2018-as Indy 500.

Mint emlékszünk, tavaly hosszú évek óta először nevezett több, mint harminchárom autó a versenyre, a két kieső egyike pedig az IndyCar egyik teljes szezonos, komoly szponzorációs háttérrel bíró csapata lett, méghozzá egy közönségkedvenccel a volán mögött.

A Schmidt Peterson Motorsports #5 Dallara-Hondáját vezető James Hinchcliffe az utolsó pillanatban vérzett el a kvalifikáción, így kénytelen volt már csak nézőként követni az egyébként dupla pontozású futam eseményeit.

Az eset kapcsán több csapattulajdonos is hangot adott abbeli véleményének, miszerint a full idényt teljesítő csapatoknak alanyi jogon biztosítani kellene az Indy 500-on való részvételt.

 iiib.png

Az ötlet természetesen megosztotta a sportág közösségét, a leintést ezt követő hónapokban pedig a szabályváltozást firtató hírek is elültek. Mindez azonban nem jelentette azt, hogy a háttérben is lekerült az asztalról a téma.

Sőt, egyre többen támogatják ezt az IndyCar paddockján belül a hangadók között olyan nevekkel, mint Roger Penske és Chip Ganassi.

„Roger már jól tudja, milyen érzés ha nem tudsz ott lenni a versenyen” – nyilatkozta az Indy Starnak Ganassi. „Hála Istennek ez velem még nem fordult elő, de teljes mértékben egyetértek vele. Egy egész szezonon át elkötelezed magad a széria felé. Az elköteleződés pedig tényleg azt jelenti, amit. Őszintén megmondom, remélem, hogy a többi csapatvezető is egyetért velünk. Még nem végeztem közvélemény-kutatást a kérdés tekintetében, de szerintem benne lennének.”

Ez is érdekelhet -> Köszi, hogy kvalifikáltad az autónkat az Indy 500-ra….Ki vagy rúgva!

Egy azonban biztos, a rajongók már most gyűlölik a fentebb említett 25/8-as szabályhoz hasonló újabb regulának még csak az ötletét is.

„Elfogadom a szurkolók véleményét, akik azt akarják, hogy a kvalifikáció továbbra is nyitott legyen” – folytatta Ganassi. „Szerintem is kell lennie egy kis térnek arra, hogy valódi esélyed legyen a versenyen való indulásra, ha már [részidősként] megjelensz a pályán. Ugyanakkor azzal tudnék érvelni, hogy harminchárom rajthely van és ha ebből csak huszonnégy-huszonötöt biztosítanának be a teljes szezonos csapatoknak, akkor még mindig marad szabadon nyolc-kilenc. Ez pedig szerintem bőven elég lehetőség.”

A Team Penske elnöke, Tim Cindric, valamint maga az alapító-tulajdonos Roger Penske is többször kijelentették, szabályba kell foglalni, hogy a teljes IndyCar-idényben szereplő gárdák alanyi jogon ott lehessenek a mezőnyben.

„Szerintem a teljes szezonra elköteleződött csapatoknak garantálni kell a rajtrácson való helyet” – véli Penske. „Ez nem a csapatokon múlik, hanem azokon, akik a szériát irányítják. Meg kell érteniük, hogy ennek mekkora kihatása van.”

Az üzletember szerint ha a szponzorok és egyéb partnerek nem látják az általuk támogatott autót az Indy 500-on, akkor annak nagyon komoly következményei lehetnek a teljes szezonra nézve.

„Azt kell tenni, ami a széria szempontjából a legjobb, leszámolni az egyéni egóval és meghozni a helyes döntést.”

Egyelőre nem tudni, hogy az IndyCar milyen lépést tesz az ügyben. Egy biztos, az Indianapolis 500-at érintő szabályváltozásokról jelenleg is intenzíven zajlanak a tárgyalások.

 

 

 

 

További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:

képek: IndyCar

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy