Két autóval képzeli el teljes szezonos IndyCar-programját a McLaren
Zak Brown szerint nem az a kérdés, hogy a gárda elkötelezi-e magát az IndyCar felé, hanem az, hogy mikor.
A McLaren Racing hosszú hónapok óta, lázasan készül a 103. Indianapolis 500-ra, amelynek a két évvel ezelőtti részvételükkel ellentétben – amikor az Andretti Autosport zászlaja alatt neveztek – immár önálló alakulatként vágnak neki.
A speciálisan erre a versenyre összeállított álló csapat nemrég lerántotta a leplet a 66-os számot viselő versenygépének festéséről, Fernando Alonso pedig április 9-én már pályára is vihette az univerzális aero kittel felvértezett Dallara-Chevyt a Texas Motor Speedway másfél mérföldes oválján.
Ez az autó azonban még nem a nagy viadalra Wokingban összeállított, első számú jármű volt, hanem a McLarennel technológiai és stratégiai partnerséget ápoló Carlin által rendelkezésükre bocsátott tesztgép, ami a tervek szerint egyben tartalékként is szolgálni fog a Május Hónap során.
Az IndyCar várva-várt, indianapolisi programsorozatát megelőző, utolsó fordulóra Long Beach ikonikus utcáin került sor, amelyen Brown személyesen tette tiszteletét. Ha pedig már ott járt, akkor a kíváncsi sajtó előtt részletesebben beszélt a csapat közeli, valamint távolabbi terveiről is.
„A 2017-es Indy 500-unk könnyű volt, mivel Michael Andretti és az Andretti Autosport végezte a munka nagy részét” – mondta Brown. „Ők hatalmas tapasztalattal rendelkeznek, ezért tudtuk, hogy Fernandót egy nagyszerű versenyautóba ültetjük be. Az idei viszont egy teljesen más történet. Ez már teljes mértékben a McLaren programja. Kapunk némi támogatást a Carlintól, de ez inkább működésbeli, lesznek Fernandónak úgymond csapattársai, megosztunk adatokat és ilyenek. [A Carlinnal való partnerség] jó dolog, mivel egyautós gárdaként könnyen elveszhetsz Indianapolisban. Szükségünk van bizonyos támogatásra és arra, hogy legyenek csapattársak is a Május Hónap során. Ez egy nagy vállalkozás.”
A McLaren Racing nagy utat tett meg az elmúlt bő fél év során.
„Repül az idő, ha jól emlékszem, októberben jelentettük be a programunkat és azóta minden egyes napra szükségünk volt. Folyamatosan, leszegett fejjel, keményen dolgozunk, hogy készen álljunk. Szeretnénk egy újabb lépést megtenni az IndyCarban, méghozzá önállóan. Ez a természetes fejlődés része, csináljuk meg az Indy 500 magunk, állítsuk össze a csapatot, vásároljuk meg a felszerelést, építsük meg a gépet Angliában…ugyanakkor tisztában vagyunk vele maximálisan, hogy ez nem lesz egy könnyű hónap.”
A McLaren Racing emberei a #66 Dallara-Chevyt kémlelik az április 9-ei, texasi teszt során
Két évvel ezelőtt az Andretti Autosport jóvoltából egy Indianapolist á-tól cettig ismerő gárda égisze alatt vághattak neki az amerikai kalandnak, nem beszélve arról, hogy az akkori újonc Jack Harvey-t leszámítva Alonso olyan csapattársakat tudhatott maga mellett, mint az akkor már a tizenegyedik Indy 500-ra készült Marco Andretti, a 2012-es győztes Ryan Hunter-Reay, a 2016-os felvonás legjobbja, Alexander Rossi, valamint a szintén veterán Takuma Sato.
A japán végül meg is nyerte a viadalt, Alonso azonban – bár végig rendkívül versenyképes volt – motorhiba miatt 21 körrel a leintés előtt kiállni kényszerült.
Idén azonban a McLaren már csak a Carlinra támaszkodhat. Arra a Carlinra, amely maga is csak 2018-ban vett részt először az Indy 500-on és saját bevallásuk szerint még mindig rengeteget kell tanulniuk a verseny kapcsán. Az európai nevelősorozatokból ismert gárda tavaly rögtön teljes szezonosként jelent meg az IndyCarban, az autóikat pedig idén a valamennyi futamon induló Max Chilton, valamint a részidős Charlie Kimball és Patricio O’Ward kísérli majd meg kvalifikálni.
Korábban felröppentek ugyan olyan hírek, miszerint a McLaren Racing maga is nevez egy második autót Alonso mellett, Brown azonban most egy vehemensen cáfolta.
„Igazából soha nem terveztünk két gépet. Tudtuk, hogy egy autó is nagy feladat, bővel elég lesz erre fókuszálni.”
A nagy kérdés azonban, ami már a 2017-es Indy 500 óta mindenkit foglalkoztat, hogy a McLaren vajon bevállal-e a közeljövőben egy teljes szezonos IndyCar-programot. Ezzel kapcsolatban már tavaly is rengeteg híresztelés keringett, maga a csapat pedig el is ismerte, hogy mérlegelték a 2019-ben való beszállás lehetőségét, de végül időhiány miatt ezt elvetették.
A projekt azonban nem lett eltemetve, pusztán halasztva.
„Nagy rajongói vagyunk az IndyCarnak” – jelentette ki Brown, akinek egyébként 2013-ban felajánlották az IndyCar vezérigazgatói posztját is. „Szerintem Mark Miles és stábja lenyűgöző munkát végez. Kiemelkedőek a futamok, nagyszerűek a csapatok, a pilóták és a pályák, szóval ez az a hely, ahol a McLaren szívesen versenyezne. Nincs kétségünk afelől, hogy a részvényeseink szívesen részt vennének az IndyCarban. Nem arról van szó, hogy sor kerül-e erre, hanem, hogy mikor. Ahhoz, hogy már 2020-ban ott lehessünk a szériában, még a nyár folyamán döntést kell hoznunk, mivel csak így lehetünk megfelelően felkészültek. Ha ez nem jön össze, akkor a 2021-et célozzuk meg. Egy biztos, ha megérkezünk az IndyCarba, akkor azt két autóval fogjuk tenni, ez biztos.”
A McLaren Racing – és velük együtt Alonso – legközelebb április 24-én, az Indianapolis Motor Speedwayen rendezendő kollektív teszten hajt pályára, ahol végre élesben is debütálhat a wokingi McLaren Technology Centre-ben összerakott első számú autó.
További hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
képek: IndyCar, McLaren
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough