Fernando Alonso: Az idei Indy 500 nagyobb kihívás lesz

A spanyol versenyző először vihette pályára a McLaren Racing univerzális aero kittel felvértezett Dallara-Chevyjét.
A szokás szerint májusban rendezendő Indianapolis 500-ra a McLaren immár önálló csapatként, de a Carlinnal stratégiai és technikai partnerségben tér vissza. Az egyetlen elem, ami változatlan maradt a 2017-es, még az Andretti Autosporttal teljesített programjuk óta az a versenyző személye, a motorsport tripla koronájára hajtó Fernando Alonso.
A McLaren az idei, indianapolisi projekt kedvéért egy új, az F1-től független gárdát is felállított, amelynek tagjai az elmúlt hónapok során megfeszített tempóban dolgoztak azon, hogy maximálisan készen álljanak a Május Hónapra.
A csapat április 8-án hivatalosan is bemutatta a 66-os számot viselő autó festését, ami cseppet sem váratlan módon papaya-kék színekben pompázik, ezután egy nappal pedig a program egy újabb, jelentős fejezetéhez érkezett el.
A Texas Motor Speedway másfél mérföldes oválján ugyanis Alonso először hajthatott pályára az IndyCarban tavaly debütált, univerzális aero kittel ellátott versenygéppel.
A spanyol által terelgetett, a McLaren-színeiben pompázó Dallara-Chevy azonban még nem az Indy 500-ra szánt, Wokingban összeállított jármű volt, hanem egy tesztautó, amit a Carlin floridai főhadiszállásán készítettek fel.
„Nagyszerű volt” – konstatálta a tapasztalatait a nap végén Alonso, aki most először kapott ízelítőt az új aero kit superspeedway-verziójának viselkedéséből. „Vezettem már tavaly Barberen (az univerzális aero kit road verziójával– a szerk.) egy Indy autót, de jó volt most visszatérni az oválra a specifikus beállításokkal. Az autó kissé önmagát irányítva kanyarodik balra. Fura volt számomra hozzászokni a speedwayhez, különösen a 3-as és a 4-es kanyarban lévő nagy dőlésszög miatt. Különbözik Indianapolistól, de remélhetőleg jó felkészülést nyújt nekünk.”
A 2.5 mérföldes Indianapolis Motor Speedway-jel ellentétben, amelynek döntöttsége a kanyarokban csak 9.2°, a TMS-en már 20 (1; 2) és 24 (3; 4) fokos dőlésszöggel kell az autóknak megbirkózniuk.
„Ez a mai teszt arról szólt, hogy megszokjam a gépet és komfortosan érezzem magam benne. Ez egy új autó és egy új csapat. Most már elkezdhetünk dolgozni többek közt a megfelelő üléspozíción, fejtámaszon, pedálokon, kormánykeréken és egyebeken. A csapat szempontjából szerintem rendkívül fontos, hogy mindent együtt állítsunk fel, kinek mi a feladata, beleértve a pitfalon való szerepeket is. Ez a létesítmény teljes mértékben új mindenki számára, de igyekszünk megoldani a lehető legtöbb problémát itt és az április 24-ei nyílt teszten (az Indianapolis Motor Speedwayen), annak érdekében, hogy készen álljunk az Indianapolis 500-ra.”
A teszt – amelyen csak a McLaren vett részt – privát jellegéből adódóan Alonso tempóját nem hozták nyilvánosságra.
„Egyelőre túl korai erről beszélni, mivel még nem vagyok sebességemnél” – mondta a spanyol, amikor a TMS-en megjelent riporterek arra kérték, hasonlítsa össze az idei autóját a 2017-ben általa vezetettel. Az ominózus, Andretti Autosport által a rendelkezésére bocsátott #29 Dallara-Honda még az előző aero kit éra „gyermeke” volt, amikor is az IndyCar gépein a Chevrolet és a Honda saját aero elemei kaptak helyet, szemben a mostani, újfent a teljes mezőnyre nézve egységes, a Dallara nevéhez fűződő univerzális kittel szemben.
„Abból kiindulva, amit tavaly mindenkitől hallottam, sokkal kevesebb leszorítóerőre számítok. Jóval trükkösebb lesz vezetni, különösen forgalomban. A mai nap nem volt gond, mivel egyedül voltam a pályán. Szerintem az Indy 500 nagy kihívás lesz, különösen, hogy ebben az évben már nem Andrettiékkel leszek…mondjuk úgy, más lesz a környezet. Idén már teljesen magunk leszünk.”
Egy biztos, ő maga mindent megtesz a sikerért.
„[2017-hez képest] már sokkal felkészültebb vagyok. Legalábbis már ismerem a versenyt, az 500 atmoszféráját, a versenyzői parádét, a formációs köröket. Nagyon sok olyan dologgal tisztában vagyok, ami első alkalommal energiát vont el, mivel minden meglepetésként ért. Tudom, miként megy már, így fel tudom venni a ritmust, a kvalifikációnak több energiával és koncentrációval vághatok neki. A versenyre azonban úgy tekintek, mintha a nulláról indulnék. Nem akarok semmit magától értetődőnek venni. Minden régi versenyt ki akarok elemezni, a nulláról kezdem a mérnökökkel és újra szimulátorba fogok ülni, mint azt tettem az első rajtom előtt, hogy gyakoroljam a pitkiállásokat és mindent, amit csak tudok. Annyira felkészült akarok lenni, amennyire csak lehetséges.”
Már a 2017-es IndyCar-debütálását követően felmerült, hogy Alonso a jövőben esetleg teljes idényt teljesíthetne a szériában.
A 37 éves versenyző tavaly ősszel tesztelte is az Andretti Autosport egyik autóját a Barber Motorsports Parkban, de saját bevallása szerint pusztán kíváncsiságból körözött a pályán, a tényleges, full szezonos szerepvállalás egyáltalán nem volt opció a számára. Ezt Alonso azzal magyarázta, hogy a WEC-programja, valamint egyéb elkötelezettségei miatt már nem tudta volna bevállalni a teljes munkaidős IndyCart is.
Egyes pletykák szerint azonban a valós ok pont a barberi tesztben volt keresendő, amelyen a spanyolt finoman szólva sem nyűgözte le az általa állítólag csak lassúnak és lomhának titulált, road pályára felkészített gép.
Alonsónak természetesen most, Texasban is nekiszegezték a kérdést egy esetleges IndyCar-szezon kapcsán, amire emberünk diplomatikusan kitérő választ adott.
„A jövőre nézve egyáltalán nincs kizárva, de jelenleg nem gondolkodom rajta.”
És mi lesz akkor, ha idén nem jön össze az áhított Indy 500 győzelem? Visszatér-e újra és újra a versenyre egészen addig, amíg végre a magasba emelheti a világ leghíresebb tejesüvegét?
„Ez egy lehetőség, határozottan egy lehetőség. Remélhetőleg legalább versenyképesek leszünk idén és érezni fogjuk azt az adrenalint, varázslatot, ami csak az Indy 500-ra jellemző. Ami a győzelmet illeti, jól tudjuk, mennyire nehéz. Tiszteljük az egész versenyt, az ellenfeleinket és egy kis szerencsére is szükség van. Ahhoz, hogy nyerj, a te napodnak kell lennie és talán maga a verseny választ ki téged valamilyen módon a győzelemre. Ezzel tisztában vagyunk. Vannak dolgok, amelyek nincsenek az irányításunk alatt, ezért csak annyit tehetünk, hogy mindenre ráösszpontosítunk, amire csapatként csak tudunk, tökéletes versenyre törekszünk, a végkifejletet pedig majd meglátjuk. Miután nyertem tavaly Le Mans-ban, már csak az Indy 500 marad hátra. Év elején elég szerencsés voltam ahhoz, hogy győzzek a Daytona 24-en is, szóval ha egy napon megnyerem az Indy 500-at akkor az már nem tripla korona lesz, hanem annál egy kicsivel több.”
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough