Sporttörténelmet írt Kyle Busch – Tény, vagy túlzás?
A 33 éves Las Vegas-i minden idők legtöbb futamgyőzelemmel rendelkező NASCAR-pilótája lett.
Vannak olyan helyzetek, amelyekben a média és a rajongók két külön álló térfelet foglalnak el, gyökeresen más véleményt megfogalmazva.
Pontosan ez történik mostanság Kyle Busch esetében.
Az amerikai sportsajtó már hetek óta azzal volt tele, hogy az amerikai sztár vajon mikor fogja megszerezni kétszázadik elsőségét a NASCAR nemzeti porondján, beérve ezzel Richard Pettyt.
A nagy győzelmet végül március 17-én, a fontanai Auto Club Speedwayen lebonyolított Cup-futamon kaparintotta meg, ami után a szakág küzdelmeit nyomon követő médiában a várakozásoknak megfelelően elszabadult a pokol.
A mánia pedig most újabb fokozatra kapcsolt, miután alig hat nappal Fontana után Busch ismét nyert, ezúttal a harmadosztályt képező Trucksban. Ezzel emberünk túlszárnyalta Pettyt és immár a valaha volt legtöbb győzelemmel büszkélkedő pilótának mondhatja magát a NASCAR nemzeti porondján.
A Las Vegas-i versenyző a Martinsville Speedwayen rendezett viadalon abszolút dominanciát mutatott, a 250 körből 174-et töltött az élen, beleértve a legfontosabbat, vagyis az utolsót is. A befutóra végül sárga zászló alatt került sor, miután Reid Wilsonnak pont a végén sikerült elveszítenie az uralmát az autója felett.
Mivel az incidensre a legutolsó körben került sor, a szabályok értelmében már nem volt lehetőség a zöld alatti befejezés lehetőségét megadó overtime elrendelésére.
Busch győzelmi statisztikája továbbra is 100%-os maradt ebben a szériában idén – három futamra nevezett, ebből hármat be is húzott –, összességében pedig ötvennegyedik alkalommal látogathatott el a harmadosztály Victory Lane-jére.
Ezzel tovább növelte előnyét a bajnokság örökranglistáján, mint annak a legtöbb győzelemmel rendelkező versenyzője.
Ez a szám viszont idén már egészen biztosan nem mehet ötvenöt fölé, hiszen az érvényben lévő szabályok értelmében egy, a királykategóriában szereplő pilóta maximum csak öt harmadosztályos versenyen indulhat egy idényen belül, ebből pedig Busch már hármat ugye letudott (a maradék kettőt március 30-án Texasban és májusban, Charlotte-on teljesíti majd).
(Busch egyébként a legtöbb győzelem trónját 94 ottani sikere révén a másodosztályt képező Xfinity Series-ben is magáénak tudhatja.)
A 2015-ös főkategóriás bajnok – aki nem mellesleg a Cup vasárnapi, martinsville-i STP 500-án teljesíti majd pályafutása 1000. rajtját – teljesítménye előtt minden, magára valamit is adó rajongó kalapot emel.
Vitathatatlan, hogy Busch egyrészt valóban frenetikus képességekkel megáldott versenyző, másrészt pedig tényleg hihetetlen szám az az immár kétszázegy siker.
A gond csak annyi, hogy az amerikai által véghez vitt fegyvertényt szinte az összes szakoldal – tisztelet annak a kevés kivételnek – egyenértékűként tálalta Petty eredményeivel.
Na ez az, ami viszont egy kisebbfajta lázadást robbantott ki a közösségi oldalakon.
Nem csak arról van szó ugyanis, hogy két különböző éra két különböző versenyzőjét próbálják összehasonlítani, de még a statisztikai adatokat is némiképp kifacsarva tálalják.
Akkor tegyük helyére a dolgokat:
Ami tény: Busch immár eggyel több NEMZETI SZÉRIÁS győzelemmel bír Pettynél, amivel ő lett a NASCAR valaha volt legtöbb elsőséggel bíró versenyzője.
Ez a mondat így, ebben a formában tökéletesen igaz.
Az is tény viszont, hogy a hétszeres bajnok Király a 200 győzelmét kivétel nélkül a királykategóriában, a szakág akkori legjobbjait verve szerezte meg.
Ezzel szemben a Cupban jelenleg egyetlen titulussal rendelkező Rowdy a hatalmas szenzációnak számító 201 győzelmét mindhárom nemzeti kategóriában, kombinálva hozta össze.
A legmagasabban jegyzett bajnokságban a cikk írásának pillanatáig ötvenháromszor tudott nyerni, ami akárhonnan is nézzük, csak kicsivel több, mint a negyede Pettyének.
Statisztikai adatokkal nem lehet vitázni – mondják sokan.
A realitás kedvéért azonban muszáj a puszta számadatok mögé is nézni.
„Nem az én dolgom, hogy eldöntsem, melyikünk érája a könnyebb, vagy nehezebb” – nyilatkozta Busch még Fontanában. „Richard Petty idejében rendeztek ötven körös versenyeket kis vásárok helyszínein tizenhat autóval. Nem az én tisztem, hogy ezzel érveljek, de nem is érdekel.”
Busch és Petty valóban két totálisan különböző korszakban aratott sikereket, pályafutásuk során gyakran a rendelkezésre álló legjobb felszerelést és autót használva.
Vitathatatlan viszont az is, hogy a Király érájában – különösképpen 1966 és 1971 között, amikor száz győzelmet szerzett a kétszázból – előfordult, hogy több, mint hatvan futamot zavartak le egyetlen szezonon belül, a számok törvénye által nagyobb lehetőséget adva neki a győzelemre.
Azt sem szabad viszont elfeledni, hogy ekkoriban mennyire más idők jártak a NASCAR-ban a szabályok, a mentalitás, a technika és igen, a biztonság szempontjából is.
A hatvanas-hetvenes évek pilótái – bár ekkoriban már egyre több változtatást eszközöltek a testi épségük védelmében – a szó legszorosabb értelmében még mindig a bőrüket vitték vásárra minden egyes alkalommal, amikor autóba ültek, de ennek ellenére gyakran olyan hajmeresztő manővereket vállaltak be, amelyeket manapság már ritkán látni.
Nem akarok belemenni az örök „régen még férfiak vezettek…..” kezdetű vitába, de tény, hogy Petty idejében még másabb szelek jártak a pályákon (sőt, azon kívül is), mint ma.
Nincs ezzel baj, az idők változnak, a mai versenyzők is hősök és a hiedelmekkel ellentétben valódi sportolók, de ha már két pilótát hasonlítgatunk össze, akkor ezt a pontot sem lehet félvállról venni.
A modern érát figyelembe véve sokkal nagyobb realitása lenne Busch sikereit inkább Jeff Gordonhoz és Jimmie Johnsonhoz hasonlítani. Előbbi versenyző 93, utóbbi pedig 83 győzelmet hozott össze (JJ esetében ez még nőhet is) a királykategóriában, Kyle tehát még hozzájuk képest is jelentős lemaradásban van.
Ha behúzza az 54. Cup-sikerét akkor viszont valóban be fog érni a királykategóriában egy Pettyt, nevezetesen a jelenleg az örökranglista tizedik helyén jegyzett Lee Pettyt, a történelem első Daytona 500-ának (1959) győztesét, háromszoros bajnokot, és igen, Richard édesapját.
Busch klasszis versenyző, de amíg a 201 győzelméből 148 alacsonyabban jegyzett nemzeti kategóriákra vezethető vissza, addig nem lenne szabad azt a látszatot kelteni, mintha ő lenne a NASCAR páratlan sikereket elért vadiúj élő legendája.
Csak 33 éves, bőven van ideje arra, hogy elérjen ebbe a státuszba.
De jelenleg még nincs ott.
képek: NASCAR, Martinsville Speedway
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough