Fernando Alonso az orvostudomány szolgálatába áll Indianapolisban
A spanyol világklasszis egy korszakalkotó, az agytevékenységet minden eddiginél jobban monitorozó eszköz kísérleti alanya lesz.
Az autósportban már nem számít újdonságnak, hogy a versenyek során különböző érzékelőkkel vértezik fel a pilótákat annak érdekében, hogy a lehető legpontosabb képet kapjanak arról, miként reagál a testük a fokozott, extrém fizikai és mentális megterhelésre.
Számos példa akadt már arra a különböző szakágakban, hogy a versenyzőkön olyan eszközöket helyeztek el, amelyek tűpontosan mérték az alapvető biológiai folyamatokat, mint pl. a pulzusszámot, vérnyomást és a légzést.
A diabétesszel élő pilóták – lásd. az IndyCarban szereplő Charlie Kimball és Conor Daly, vagy épp a NASCAR-ból ismert Ryan Reed – pedig egy centimétert sem tesznek meg az autóval a rájuk erősített, speciális érzékelő nélkül, ami folyamatosan figyelemmel kíséri a vércukorszintjüket.
Az ilyen szenzorok által nyert adatok rendkívüli fontossággal bírnak nem csak orvosi, de en bloc sporttudományi szempontból is.
Az idén májusban a 103. rajtját ünneplő Indianapolis 500 programsorozatán pedig egy újabb, minden eddiginél speciálisabb eszköz mutatkozik be.
A legendás versenyre immár önálló gárdaként – de a Carlinnal technikai partnerségben – nevező McLaren Racing kapcsolatba lépett a MindMaze nevű technológiai vállalattal.
Az agykutatással foglalkozó svájci cég a virtuális valóságon alapuló Mind Motion Pro rendszerével szerzett hírnevet magának, amelyet a stroke-on átesett, vagy traumatikus agysérülést szenvedett betegek rehabilitációja során alkalmaznak a mozgáskoordináció javításának érdekében.
A terápia alatt a VR-játékokat kombinálják a mozgást érzékelő szenzorokkal, miközben EEG-vel monitorozzák az agyban végbemenő folyamatokat.
A MindMaze már nagy sikerekkel használt, terápiás VR-eszköze
A MindMaze McLarennel való partnerkapcsolata most egy újabb, mérföldkőnek ígérkező eszköz kifejlesztésére szolgál.
A wokingi gárdával közösen kifejlesztésre került, MindDrive fantázianévre hallgató rendszer éles kísérleti alanya nem más lesz, mint a 66-os számú Dallara-Chevyt vezető Fernando Alonso.
A 37 éves spanyol a tervek szerint az Indy 500 edzéseit megelőző teszteken fogja kipróbálni először a különleges szenzorokkal felszerelt eszközt, ha pedig az semmiféle hátrányt nem okoz számára a vezetés során, akkor a verseny teljes programsorozatán is viselni fogja.
A MindDrive szenzorok célja, hogy versenyzés közben valós idejű adatokat szolgáltasson az agy neurális hálózatában végbemenő folyamatokról, amelyek létfontosságú információk lehetnek egy esetleges súlyos baleset után a helyszínre siető orvosi csapat számára.
„Csodálattal figyeljük már egy ideje a MindMaze idegtudományhoz viszonyuló megközelítését, ezt kombinálva a McLaren versenypályán való tapasztalatával, a pilóták mélyre ható ismeretével és biztonsági szükségleteivel ez a kapcsolat potenciálisan egy nagy lépés lehet a sportág biztonságának növelésében” – nyilatkozta a McLaren IndyCar-programjának vezetője, Bob Fernley. „Várakozással tölt el bennünket, hogy megkezdjük ezt az utat közösen az Indy 500-on.”
A MindMaze alapítója, Tej Tadi szintén optimistán tekint a projekt elé.
„Izgatottak vagyunk, hogy a McLarennel együtt fejleszthetjük a MindDrive-ot és használatba is állíthatjuk a pályán a csapat Indy 500-ra való felkészülése során. Ezáltal megvan a lehetőségünk arra, hogy előrelépést tegyünk a versenyzők biztonságának terén, új teljesítménybeli adatokat gyűjtsünk, ami a motorsport teljes területére hatással lehet. Elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy kiterjesszük a technológiánkat új iparágakban ,szövetségre lépve olyan úttörőkkel, akik az innovációk terén való határok feszegetéséről ismertek, mint például a McLaren Racing.”
A McLaren Racing és Alonso április 9-én, a Texas Motor Speedwayen ejti meg első tesztjét az IndyCar tavaly debütált, univerzális aero kittel felszerelt gépével.
kép: IndyCar, MindMaze
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough