Áprilisban debütál az IndyCar vadonatúj cockpit-védelme
A tervek szerint az elem használata az Indianapolis 500-tól már a mezőny összes autójára nézve kötelező lesz.
Az IndyCar az elmúlt évek folyamán kiemelt figyelmet fordítva dolgozott azon, hogy tovább növelje a pilótafülke, ezáltal pedig a versenyzők védelmét.
A széria több lehetőséget is megvizsgált, beleértve az FIA open-wheel bajnokságaiban már kötelezőnek számító glóriát is. Ez az elem azonban gyorsan kiesett a kalapból, mivel egyrészt az oválokon negatívan befolyásolhatja a pilóták látómezejét, másrészt pedig a jelenlegi Dallara-kasznira nem is tudnák optimális felhelyezni.
A tényleges gyártásig, ezzel együtt pedig a pályán való tesztekig végül a szélvédő-megoldás jutott el. Az ezzel felszerelt autó tavaly az ISM Racewayen és az Indianapolis Motor Speedwayen is kipróbálásra került, az IndyCar illetékesei pedig abbeli reményüket fejezték ki, hogy 2019-ben már éles versenyszituációban is felkerülhet a gépekre.
A szélvédő kapcsán azonban több probléma is felmerült, többek között gond akadt a cockpit megfelelő szellőzésével, emellett pedig az is aggodalomra adott okot, hogy a nagyobb dőlésszögű oválokon az elem tetejéről visszaverődő fény zavaró hatással lehet a pilóta számára.
A begyűjtött adatok, elemzések alapján végül arra jutottak, hogy a szélvédőnek további tesztekre, módosításokra van szüksége, ezért helyette egy gyökeresen más megoldást dolgoznak ki.
Az új eszköz meg is született, a specifikáció és a kötelezővé tételére irányuló sietség pedig alátámasztja azokat a nemrég felmerült pletykákat, miszerint az IndyCarnak külső és belső nyomásra villámgyorsan elő kellett rukkolnia valamiféle cockpit-védelemmel, még akkor is, ha az finoman szólva sem nyújt tökéletes biztonságot.
A Dallara által gyártott Korszerűsített Elülső Védelem (Advanced Frontal Protection – a továbbiakban csak AFP) névre hallgató vadonatúj elem már az április, indianapolisi kollektív teszten felkerül a mezőny valamennyi autójára, majd ezt követően a 103. Indy 500 edzésein is látható lesz.
Az elem különböző verzióit az IndyCar tájékoztatása szerint már 2012 óta próbálgatják, a mostani modell azonban még egyetlen métert sem tett meg éles körülmények között. Ennek ellenére a széria olyannyira biztosnak tűnik a dolgában, hogy jelen állás szerint az Indianapolis 500-tól kezdve már kötelezővé is kívánják tenni annak használatát.
„A biztonság egy soha véget nem érő törekvés, az [AFP] pedig az IndyCar legutóbbi lépése ebben a folyamatban” – nyilatkozta a széria elnöke, Jay Frye. „Hamarosan még több részlet kerül napvilágra erről a fázisról.”
A 7.6 cm magas, 1.9 cm széles titánból készült, vertikális elem a cockpit elülső részén kap helyet, a célja pedig az, hogy elterelje a versenyző sisakja felé közelítő törmelékeket.
A méreteiből azonban kitűnik, hogy csak az alacsonyan középre repülő, dolgokat képes kivédeni, a magasabbról, oldalsó irányban érkezőekkel szemben a pilótafülke továbbra is teljesen védtelen.
A jelek szerint azonban az AFP csak egy áthidaló megoldás lehet mindaddig, amíg nem sikerül egy minden igényt kielégítő eszközt létrehozni – legyen szó a tökéletesített szélvédőről, vagy akár egy másfajta elemről.
Az IndyCar reményei szerint erre már 2020-ban sor kerülhet.
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough