Ericsson: Az IndyCar újra felélesztette bennem a versenyzés iránti szenvedélyt
A Schmidt Peterson Motorsports legfrissebb igazolása túlesett első IndyCar-tesztjén. És imádta.
Öt Forma-1-ben eltöltött szezont követően újabb fejezet kezdődik Marcus Ericsson karrierjében, aminek első fontos lépéseként máris kipróbálhatta vadonatúj munkaeszközét.
A 28 éves pilóta a sérült Robert Wickens teljes szezonos helyét veszi át az SPM kötelékében, a gárda azonban mindenkit igyekezett biztosítani arról, hogy amint a kanadai újra versenyzésre alkalmas állapotba kerül, akkor az ő szolgálataira is számítanak majd. Ennek megfelelően Ericsson Dallara-Hondája a 7-est viseli majd, a 6-os számot pedig fenntartják Wickens számára.
A svéd a Sebring International Racewayen rendezett privát teszten pattanhatott be először az SPM gépébe, amelyen rajtuk kívül még a Team Penske rótta köröket.
„Soha nem láttam még élőben ezeket az autókat” – mondta Ericsson. „Nagyon klassz volt figyelni ezeket a srácokat a pályán. Az autó igazán menőn fest. Rengeteg videót néztem már meg az interneten, hogy felkészítsem magam.”
Azt követően, hogy végignézte a Penske triójának – Josef Newgardennek, Simon Pagenaud-nak és Will Powernek -körözését, a nagyon lelkes svéd végre maga is megragadhatta a kormánykereket.
„[A teszt] emlékeztetett arra, hogy miért is szerettem bele a versenyzésbe. Tudják, az F1 mindig is F1 marad, de emellett bizonyos szempontokból kissé mesterséges is” – magyarázta Ericsson, aki csapattársa, James Hinchcliffe #5 Dallara-Hondáját vihette pályára. „Állandóan tökéletes helyekre mész, de azt mondom, nem ez a versenyzés. Ez a körözés újra visszahozta belém a versenyzés iránti szenvedélyt. Úgy érzem, hogy az F1-ből hozott tapasztalatommal segíteni tudom a csapatot az előrelépésben, ugyanakkor az SPM igen magas szintet képvisel. Lenyűgözött a munkamoráljuk, hogy milyen keményen készültek a tesztre a beállítások terén is. Nagyon, nagyon jó benyomást keltettek. […] Az F1-ben a szervó és más dolgok segítségével tökéletesíteni tudod az autót a kanyarokban. Az Indy autót viszont sokkal nehezebb vezetni, emellett annyira precíz sem tudsz lenni, muszáj küzdened az egyensúlyproblémákkal és el kell fogadnod, hogy a gép nem lehet ugyanolyan tökéletes minden egyes kanyarban. Elég gyorsan kezdtem megszokni egyébként, látom már, hogy hol kell fejlődnöm. Valójában nagyon szórakoztató, hogy egy ilyen autó van alattad, mert érzed, hogy versenyzőként sokkal több múlik rajtad. Ez a legnagyobb különbség.”
Az SPM elégedetten konstatálta az újonc teljesítményét.
„Teljesen lenyűgözött” – nyugtázta a látottakat a csapat ügyvezetője, Taylor Kiel. „Egy versenyző számára nehéz, hogy ne a köridőkre fókuszáljon, amikor tesztelni jön. Csak beugorjon az autóba, megértse annak működését, időbe telik, mire teljesen realizálja a legapróbb dolgokat is, mint például a pitlane-re való megérkezés, mit csináljon, mikor odaért, majd mit amikor elhagyja azt. Mindenféle dolgot kérünk tőle a pályán, ő pedig nagyon gyorsan teljesítette is ezeket.”
Ericsson villámgyorsan megtapasztalta, hogy mennyivel nehezebb terelgetni a 2018-ban debütált, univerzális aero kittel felvértezett Dallara-Hondát az eddigi F1-es gépével szemben.
„Egy laikus számára az autó hasonlóképpen fest, mint az F1-esek, valójában viszont egy teljesen másfajta szörnyetegről van szó” – folytatta Kiel. „Nincs szervó, sokkal kisebb a leszorítóerő, ezzel párosítva pedig a fékek annyira nem jók egy Indy gépben. Szóval nagyon sok mindent meg kell még szoknia, ezen dolgoztunk ma. Eddig minden jól megy. A tanulási folyamat meredek lesz, de Marcus mentálisan nagyon jól felkészült arra, hogy leküzdje az akadályokat.”
Ericsson a 2019-es IndyCar rajtrács második svéd újonca lesz a Chip Ganassi Racinghez szegődött Felix Rosenqvist mellett.
„A mai nap rendkívül pozitív volt és azért jöttem át, hogy sikeres legyek, jól teljesítsek Amerikában. Nem akarok minden ajtót bezárni magam mögött [az F1-ben], meglátjuk, miként alakulnak a dolgok, de határozottan hosszútávon látom magam itt. A csapattal és az autóval minden nagyon jó volt, izgatottan várom, hogy mit tartogat számomra ez az új kihívás.”
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
USAracing
kép: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough