Az utóbbi évek legdurvább interjúját adta Danica Patrick
Az autóversenyzőből lett üzletasszony szerint az IndyCar-pilóták kirakatemberek, a NASCAR közege legendásan laza, őt magát pedig csak az általa szerzett könnyű pénz miatt alkalmazták a csapatok, miközben egyáltalán nem hittek benne.
Nem telnek unalmasan Danica Patrick hétköznapjai azóta, hogy az idei Indianapolis 500-at követően végleg szögre akasztotta a sisakját. A 36 éves wisconsini több sikeres vállalkozásának – a borászattal foglalkozó Somnium Wine, a ruhamárka Warrior és a saját maga által kidolgozott életmódprogram, a Pretty Intense – irányítása mellett keményen dolgozik azon, hogy okleveles crossfit-edző váljék belőle, mindezen kívül pedig még arra is marad ideje, hogy a helyszínről szurkolja végig párja, a Green Bay Packers irányítójának, Aaron Rodgersnek meccseit.
Patrick azonban sokak szemében mindig is a tengerentúli autóversenyzés egyik legmegosztóbb figurája marad, akinek már a puszta neve hallatán képesek egymásnak esni a sportág rajongói.
Most, fél évvel aktív pályafutásának befejezése után a hölgy újra az IndyCar és NASCAR szurkolók céltáblájára került köszönhetően egy, minden eddiginél durvább interjújának.
Danica a minap az NBC Sports Networkön futó ‘In Depth with Graham Bensinger’ című show vendége volt, a beszélgetés során pedig óhatatlanul is kiemelt témát szolgáltatott a versenyzői múltja.
Patricknek sikerült olyan kinyilatkoztatásokat tennie, amik a közösségi oldalakon még a legvehemensebb rajongóinál is kicsapták a biztosítékot. Ez pedig nagy szó, ismerve az amerikai open-wheel szakág eddigi legsikeresebb női pilótájának hardcore táborát.
A műsor egy pontján, amikor a NASCAR és az IndyCar közötti különbségekről esett szó, Danica ugyanis nem volt rest azt negatív előjellel felróni utóbbi széria mezőnyének, hogy túlságosan is komolyan veszik a sportjukat.
Ezzel egy szuszra a stock-car szakág versenyzőit igyekezett laza emberkéknek beállítani, eredeti szándékával ellentétben azonban sokkal inkább sikerült link alakokként láttatni őket.
„[Az IndyCarban] nagyon megy a pózolás” – bölcselkedett hősnőnk. „Az IndyCarban mindig is azt éreztem, azon folyik a verseny, ki tud a leghamarabb megjelenni a pályán, hogy ezzel mutassa, ő a legelkötelezettebb. Az emberek ott egy italt sem isznak meg az egész szezonban csak azért, mert épp tart a szezon. Aztán átmész a NASCAR-ba, ahol egy órával a szabadedzés előtt érkeznek meg helikopterrel, az előtte való éjszaka pedig még sört vedeltek. Oké, egy kicsit eltúloztam, de lehet, hogy néhányan tényleg söröznek, nem tudom. Egy biztos, a NASCAR határozottan barátságosabb, ott kevésbé megy a pózolás, a kirakat viselkedés.”
Patrick azt is nehezményezte, hogy a stock-carban a csapatok nem törték magukat azért, hogy megteremtsék a szükséges szponzorációt számára, ehelyett inkább elvárták, hogy ő szállítsa a támogatókat.
„Számtalanszor én vittem a szponzorokat magammal, akik azért álltak mögém, mert kedveltek engem, miattam voltak ott. Máshol viszont a versenyzők számára a csapat szerzi meg a pénzt. Szerintem a legtöbb gárdának én jelentettem a könnyű utat, mivel én hoztam a támogatókat, méghozzá a teljes szezonra.”
Karrierje során először Danica 2015 végén találta magát anyagi szempontból nehéz helyzetben, miután addigi első számú szponzora, a GoDaddy váratlanul hátat fordított a NASCAR-nak. A következő szezonra végül sikerült megszerezni a bio süteményekben utazó kisvállalat, a Nature’s Bakery támogatását, a későbbiekben azonban kis híján bírósági ügy lett a dologból, mivel a cégnek nem nagyon akaródzott kifizetnie a vállalásait. Patrick utolsó, teljes NASCAR szezonjában már lényegében csak a még meglévő, de eredetileg kisebb szponzorok jóindulatán múlott, hogy végig tudta versenyezni az évet.
Danica cupos búcsúfutama, a 2018-as Daytona 500 is csak nagy nehézségek árán jött össze a kiscsapatnak minősülő Premium Motorsports, valamint a régi időkre való tisztelettel még egyszer, utoljára mögé beálló GoDaddy révén, akik egyébként az Indy 500-as, Ed Carpenter Racinggel eldalolt hattyúdalát is pénzelték.
Ennek kapcsán az ex-pilóta nyíltan megkérdőjelezte utolsó teljes szezonos munkaadója, a Stewart-Haas Racing motivációját, mivel szerinte nem törték magukat azért, hogy megteremtsék a kellő szponzorációt ahhoz, hogy 2017 után is a mezőnyben maradhasson.
„Talán csak valami újat akartak… Talán nem hittek bennem és valamit újítani akartak. Talán mindig is csak a könnyű pénzt akarták.”
A puszta versenyzés szempontjából Danica szerint az IndyCarban sokkal egyenlőbbek a feltételek a NASCAR-ban tapasztaltaknál. A Cupban ugyanis elmondása szerint még egyazon csapaton belül is eltérőek a feltételek.
„A csapaton belül, az autókon dolgozó gárdák jelentik a különbséget. Ezért hallhatod, amikor a versenyzők köszönetet mondanak a srácoknak a műhelyben, azoknak, akik az autójukkal foglalkoznak, mivel ez hatalmas jelentőséggel bír. Összességében arról szól az egész, hogy az emberek higgyenek bennem, abban, amire képes vagyok és erőfeszítéseket tegyenek azért, hogy el is érjem. Ha viszont csak egy ember hisz bennem, akkor az szimplán nem elég. Egyetlen személy nem tud felépíteni egy teljes versenyautót. Ez volt a legkeményebb rész, hogy olyan sok mindenre nem volt ráhatásom. Ha visszatekintek, az IndyCar sokkal jobb volt, mint a stock-car.”
191 versenyt számláló, főkategóriás NASCAR-karrierje során Patrick egy pole-t szerzett /2013 – Daytona 500/ és összesen hét futamot zárt a top 10-ben. A legjobb eredményét 2014-ben, Atlantában érte el, amikor a hatodikként intették le.
IndyCar-statisztikái már jóval meggyőzőbbnek bizonyultak. Hét teljes idényéből hatot a legjobb tíz között fejezett be, 2009-ben egyenesen az ötödikként végzett a bajnokságban.
Az amerikai open-wheel csúcsán összesen háromszor indulhatott a pole-ból és hétszer ért célba dobogós helyen, beleértve a 2008-as, Motegiben aratott győzelmét is.
2005-ben egyaránt ő lett az IRL IndyCar szezonjának és az Indianapolis 500 legjobb újonca is.
Nyolc Indy 500-ából hatot a legjobb tíz között fejezett be, ebből egyéni legjobbját 2009-ben produkálta a harmadik helyével.
2018-ban már csak a NASCAR Cup Dayonta 500-án vett részt, majd hét év kihagyás után még egyszer és utoljára visszatért az Indianapolis 500-ra is. A búcsúviadalok azonban nem a várakozásainak megfelelően alakultak, mivel mindkét verseny balesetek miatt idő előtt véget ért számára.
Danica benne van abban a mindössze tizennégy versenyzőt tömörítő elit klubban, amelynek tagjai elmondhatják magukról, hogy a Daytona 500-on és az Indy 500-on is vezető pozícióba tudtak kerülni.
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
USAracing
képek: IndyCar, Stewart-Haas Racing
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough