Tizenöt érdekes tény az IndyCar 2018-as szezonjából

Szeptember közepén befejeződött a széria idei bajnoksága, amivel nem csak az utóbbi években már zárófutamként funkcionált Sonoma Raceway búcsúzott a versenynaptártól, de a Verizon szponzorációjával fémjelzett korszak is lezárult.
Az elmúlt, hat kerek hónapot, azon belül tizenhét futamot felölelt idényre való visszatekintésként következzék tizenöt (plusz egy) rendhagyó statisztikai adat és érdekes tény, amelyek közül néhány remélhetőleg még az igazán megszállott, „hardcore” rajongókra számára is az újdonság erejével hathat.
1. Ötvenegy évet kellett várni arra, hogy az amerikai open-wheel csúcsán ismét ötszörös bajnokot avassanak.
A bravúrt idén véghez vitt Scott Dixon ugyanis mindössze a második versenyző a történelemben, aki ötször is elfoglalhatta a széria csúcsát. Ezt megelőzően utoljára 1967-ben A.J. Foyt büszkélkedhetett el ezzel még a USAC-érában. A négyszeres Indy 500 győztes legenda végül hét titulussal zárta pályafutását, amivel abszolút rekordernek számít. Az örökranglista második helyén immár Dixon áll, harmadikként pedig holtversenyben Mario Andretti, Sébastien Bourdais és Dario Franchitti
2. Dixon 2003-ban a G-Force, 2008-ban pedig a Dallara IR-05 autóval nyert bajnoki címet. A további három titulusát a Dallara IR-12 (DW12) kasztnival húzta be, amely 2013-ban az eredeti aerodinamikai csomagot, 2015-ben a Honda által gyártottat, 2018-ban pedig már az univerzális Dallara aero kitet viselte magán. Az új-zélandi tehát elmondhatja magáról, hogy az utóbbi másfél évtized valamennyi „autó-érájában” bajnoki címet tudott szerezni.
3. Még mindig Dixon: a Chip Ganassi Racing pilótája tizenhárom év után az első olyan bajnoka lett a szériának, akinek az adott szezonban egyetlen pole-t sem sikerült önerőből szereznie*. Ezt megelőzően utoljára 2005-ben, Dan Wheldon tudott az idény legjobbjává válni rajtelsőség nélkül.
*- Dixon technikai értelemben pole-osnak mondhatja magát, a gatewayi első starthelyét azonban nem időmérőn harcolta ki. Az időjárás miatt a futam kvalifikációját törölték, a rajtrácsot pedig az entrant pontok állása alapján határozták meg, amelynek élén az új-zélandi által vezetett 9-es Dallara-Honda állt.
4. Dixon ezelőtt utoljára 2010-ben fejezett be egy szezont pole nélkül – igaz, akkor még ajándékba sem kapott egyet.
5. A 38 éves pilóta az idény negyedik, alabamai futama után még az összetett pontverseny hetedik helyén állt a kilencedik, texasi forduló után azonban az élre került és onnantól fogva már egy pillanatra sem adta át senkinek vezetést.
Dixon az Iowa Speedwayen hasít
6. A 2018-as, sonomai szezonzárón húsz év után először szerepelt ismét a mezőnyben egyszerre Andretti, Herta, Rahal és Fittipaldi vezetéknevű versenyző.
7. Tony Kanaan az idei szezonzárón IndyCar-pályafutása 360. versenyét teljesítette.
Ennél is hihetetlenebb adat azonban, hogy a brazil veterán a CART 2001-es, portlandi Freightliner/G.I. Joe’s 200-a óta egyetlen futamot sem hagyott ki.
Ez azt jelenti, hogy Kanaan Sonomán zsinórban a 300. rajtját hajtotta végre a főkategóriában.
Az örökranglista második helyén Scott Dixon áll 241 kihagyás nélküli versennyel, harmadikként pedig Marco Andrettit jegyzik, akinek sorozata 217 viadalnál tart megszakítás nélkül.
Utóbbi versenyző egyébként azt is elmondhatja magáról, hogy IndyCar-karrierje során még egyetlen futam erejéig sem kényszerült partvonalra.
8.Kereken egy évtized után először akadt példa arra, hogy négy versenyzőnek is sikerült a szezon során több, mint 300 kört vezető pozícióban teljesítenie: Josef Newgarden (485), Alexander Rossi (415), Will Power (358) és Scott Dixon (357) .
9. Ha az IndyCar történelmét a CART/Champ Car vonalon vezetjük vissza, akkor idén elmondhatjuk, hogy Dél-Amerika harmincöt éves mélyponton zárt. Utoljára ugyanis 1983-ban fordult elő, hogy egyetlen, a területileg érintett országokból származó versenyző sem tudott a bajnokság legjobb 15 helyezettje között zárni.
A nagy rivális IRL-szálán mozogva erre tizenkilenc éve, 1999-ben akadt csak példa.
A 2018-as IndyCar-szezon legjobb dél-amerikai pilótája amúgy a 16.-ként rangsorolt, idén már 21. főkategóriás szezonját teljesített Tony Kanaan lett.
Abban az évben, amelyben jelenlegi csapat-, egyben honfitársa, Matheus Leist megszületett (1998), Kanaan már újonc szezonját futotta a CART-ban
10. A 2018-as szezon tizenhét futamán nyolc – plusz egy – versenyző tudott pole-t szerezni (zárójelben a rajtelsőségek száma): Newgarden (4), Power (4), Rossi (3), Andretti (1), Bourdais (1), Carpenter (1), Wickens (1), Hunter-Reay (1) + Dixon (1 – kvalifikáció nélkül, entrant pontok alapján – lásd fentebb).
11. 2018-ban nyolcan ünnepelhettek futamgyőzelmet: Dixon (3), Newgarden (3), Power (3), Rossi (3), Bourdais (1), James Hinchcliffe (1), Sato (1), Hunter-Reay (2).
12. Az idény összesített körszámából (2368) a legtöbbet Rossi teljesítette, szám szerint 2366-ot. Ezen rangsor második helyén Dixon végzett 2364-gyel, harmadikként pedig Newgardent jegyzik 2363-mal. Őket Zach Veach és Simon Pagenaud követi 2329, illetve 2281 megtett körrel.
13. A teljes szezonos versenyzőket tekintve a legkevesebb kört az AJ Foyt Racing újonca, Matheus Leist tudhatta magáénak 1756-tal. A fiatal brazilnál még a négy verseny erejéig partvonalon állt Gabby Chaves (1771) is többet teljesített.
14. Rossi lett az a versenyző, aki a szezon során a legtöbb futamon került vezető pozícióba. Az Andretti Autosport tehetsége a tizenhét viadalból tizenegyen tudott legalább egy kör erejéig az élre állni.
15. Scott Dixon bajnoki címével párhuzamosan a Chip Ganassi Racingnek más aspektusból nézve is sikerült történelmet írnia. Most először történt meg ugyanis, hogy a #9 Dallara-Honda képében egy olyan autó zárta az élen a szezont, amelynek mérnöki gárdájában két hölgy is szerepet kapott Kate Gundlach és Danielle Shepherd révén.
Korábban már akadt arra is példa, hogy női vezető versenymérnök által felkészített gép futamot nyert (CART/Toronto/1996 – Diane Holl), de bajnoki címben mindeddig nem volt szerepe a gyengébbik nemnek.
+1 A közösségi médiában a legnagyobb ugrást követőszám tekintetében Robert Wickens produkálta. A kanadai versenyző kimagasló újoncszezonjának, majd nagy valószínűséggel az augusztusi horrorbalesetének is köszönhetően 61%-os növekedést produkált Twitteren, ami több, mint 9500 új rajongót takart.
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
USAracing
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough