A motorok miatt áll a bál Fernando Alonso IndyCar-programja körül
Jelen állás szerint valószínűleg csak egy Chevrolet-motoros csapattal valósulhat meg a spanyol tengerentúli átigazolása.
A McLaren és velük együtt Fernando Alonso potenciális érkezése az utóbbi évtized talán legizgalmasabb, IndyCar-vonatkozású forgatókönyvét képezi, a projekt megvalósulásához azonban számos különálló tényező összahangba hozása szükségeltetik.
A wokingiak már az első pillanatban leszögezték, hogy egy már meglévő csapattal közösen mutatkoznának be az amerikai open-wheelben, a teljesen önálló szerepvállalás pedig csak a későbbi években képzelhető el.
A szóban forgó partnergárdának az az Andretti Autosport számít, amellyel már a 2017-es Indianapolis 500-on is képviseltették magukat és akiknek road/street konfigurációs autóját Alonso idén szeptember 5-én már pályára is vihette a Barber Motorsports Parkban.
A teszt során a gépen az IndyCarnak, az abroncsszállító Firestone-nak, az Andretti Autosportnak, valamint a Dallarának a logói szerepeltek, a csapatot erőforrással ellátó Honda jele azonban hiányzott.
A japán gyökerű gyártó kapcsán néhány hete röppentek fel olyan hírek, hogy az Alonso és a McLaren által még az F1-es együttműködésük idején a nagy nyilvánosság előtt tett, a motorokat becsmérlő kijelentések miatt nem kívánják támogatni az IndyCarban való szerepvállalásukat.
A Honda később egy erőteljesen PR-szagú közleményben cáfolta a személyi eredetű pletykákat, mondván egyáltalán nincs bennük tüske, hozzátéve, hogy a Zak Brown vezette alakulat tengerentúli programja alapvetően nem is az anyacégre, hanem az amerikai Honda Performance Developement részlegének hatáskörébe tartozik.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy nem állnak fenn más akadályok az együttműködésük terén.
Az egyik ilyen Alonso jelenlegi, a World Endurance Championshipben érvényben lévő szerződése a Toyotával, amely márka a Honda egyik legnagyobb üzleti riválisának számít, így érthető módon nem látnák szívesen, amint egy versenyző egyik hétvégén még őket, a másikon pedig már a konkurenciát népszerűsíti.
Ennél is nagyobb problémát jelenthet azonban, hogy a hírek szerint a Honda már most a teljes kapacitása határait súrolja az IndyCarban motorokkal ellátott autók terén.
Fernando Alonso akcióban a barberi IndyCar-tesztjén
A helyzet kapcsán Zak Brown az Autosport kérdésére – amely platformnak egyébként az egyik vezetője – elmondta, hogy a McLaren IndyCar-programja jelenleg is képlékeny állapotban van.
„Nem könnyű döntést hozni egy ilyen vállalkozásról, különösen, ha hosszú távra akarunk tervezni. Nagyon hízelgőnek találjuk és jó érzéssel tölt el bennünket az a lelkesedés, amit az IndyCartól és annak rajongóitól láthattunk és olvashattunk a McLaren szériába való visszatérése és Fernando kapcsán is. Ugyanakkor rengeteg változónak kell összeállnia, módszeresen járjuk végig a folyamatot és keményen dolgozunk azért, hogy eldöntsük, elkötelezzük-e magunkat az IndyCar felé, ha pedig igen, akkor mikor. Azon dolgozunk, hogy mindennek a végére járjunk, ez pedig nem olyasmi, amit el lehet sietni.”
A fentebb már felvázolt Honda-gondokat illetően rendhagyó megoldásként felmerült az Andretti Autosport tervezett összeborulása az IndyCar egyik kiscsapatával, a Chevrolet motorjait használó Harding Racinggel.
Az érintettek azt tervezik, hogy a házasság létrejöttekor a Harding két autóját a., az AA junior programjának teszik meg, vagy b., itt biztosítanak helyet a McLarennek méghozzá a Chevy égisze alatt.
A Harding Racing a széria idei, sonomai szezonzáróján már Andrettiékkel szoros kapcsolatban jelent meg, több szerelőt és mérnököt is átcsoportosítva. A gépek volánjai mögött az Indy Lights friss bajnoka, Patricio O’Ward és a bajnokság második helyezettje, Colton Herta kapott lehetőséget a nagyok közötti bemutatkozásra. A két tinédzser egyaránt az Andretti Autosportnál teljesített szolgálatot az IndyCar legmagasabban jegyzett nevelőszériájában, a Herta mögött álló teamben ráadásul az a Steinbrenner Racing szerepelt, amely pont néhány napja közölte, hogy 2019-ben már a főkategóriában is tiszteletüket tennék … tadámm… a Harding Racing mellett.
Mindezek láttán tehát már adottnak tűnhet a tökéletes Andretti-Harding (Steinbrenner) kapcsolat, a széria paddockjából származó sajtóinformációkra hivatkozva azonban kizártnak tűnik, hogy a Honda belemenne abba, hogy az ő erőforrásaikat használó anyacsapat (Andrettiék) a nagy ellenfélhez kötődő fiókalakulattal vágjon neki a következő évnek.
Hasonlóképpen nagy valószínűséggel a Chevy sem díjazná kitörő lelkesedéssel ezt a fajta közös programot.
„Nehéz elhinni, hogy bármelyik gyártó is belemenne ebbe” – idézett egy meg nem nevezett rivális csapattulajdonost az Autosport.
A jelen helyzet azt is eredményezheti, hogy a McLaren végül mégsem Andrettiékkel szövetkezik.
Pletykaszinten felmerült az Ed Carpenter Racing , amely továbbra sem tartja kizártnak, hogy egy harmadik autót is nevez a következő idényre a Spencer Pigot nevéhez fűződő 21-es és az oválokon a csapattulaj Carpenter által vezetett 20-as Dallara-Chevy mellé.
A flottabővítést szintén nem zárta ki az IndyCarban idén bemutatkozott Carlin, akik Sonomán 70%-ra tették egy harmadik, teljes szezonos gép indítását jövőre.
Azt pedig már tényleg csak halkan jegyeznénk meg, hogy nemrég olyan – tegyük hozzá, mindennemű hivatalos megerősítés nélküli – pletykák is napvilágot láttak, miszerint nem kizárt, hogy a Team Penske ismét indít egy negyedik autót is 2019-ben. Ennek kapcsán viszont feltétlen hozzá kell tenni, hogy a Kapitány csapata pár hónapja nyíltan kimondta, nem érdeklődnek a McLaren iránt, mivel nem szeretnének segíteni egy olyan gárdának megvetni a lábát a szériában, amely nem titkoltan egy-két éven belül teljesen önállósodni akar, ezzel abszolút riválissá válva.
A kérdések tehát teljesen nyitottak továbbra is és még akár az is előfordulhat, hogy az Andretti Autosport a McLaren kedvéért visszatér a Chevy zászlaja alá.
Egy biztos, a csokornyakkendősök nyitottak lennének rá.
„A Forma-1-es bajnok Fernando Alonso érkezése az IndyCar mezőnyébe egy izgalmas lehetőség a szériának” – nyilatkozta az Autosportnak a Chevrolet motorsportért felelős igazgatója, Mark Kent. „Korábban már sikereket értünk el az Andretti Autosporttal, beleértve a bajnoki címet 2012-ben. Megfelelő lehetőség esetén határozottan nyitottak lennénk arra, hogy tárgyaljunk az Andretti Autosporttal annak érdekében, hogy újra a Chevrolet partnerivé váljanak.”
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
USAracing
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough