Hiába készülnek címvédésre, anyagi okok miatt jövőre már biztosan nem lesz a rajtrácson a NASCAR bajnokcsapata
Ha a motorsport egyik elit kategóriájának regnáló bajnoka pénzügyi problémák miatt kénytelen lehúzni a rolót, akkor már a legelvakultabbak sem tagadhatják tovább, hogy nagyon nagy baj van.
Az autóversenyzés kétségtelenül az egyik legdrágább sportágnak számít, ahová – ha csak nem rendelkezik valaki betonbiztos háttérrel – vérrel, verejtékkel és a pénztámogatás reményében megalázkodásba hajló könyörgéssel lehet bejutni. Az ördög ez utóbbiban van elásva; a potenciális szponzorok tárcája egyre nehezebben akar kinyílni, anyagiak nélkül pedig hiába tehetséges, elszánt és dolgos kezű valaki, csak csodával határos módon tud egyről a kettőre jutni.
Ugyanakkor naivan, a fotelből nézve azt hihetnénk, hogy a pénzügyi nehézségek fogalmát a hierarchia tetején állók már csak hírből ismerik és a megnyert trófeákkal egyenes arányosságban nőnek a bevételek is.
Különösképpen ha egy csapat a világ egyik legrégebbi, legismertebb, versenyek rendezésével foglalkozó szervezetének topkategóriájában tud felérni a csúcsok csúcsára.
A szomorú valóság azonban az, hogy maximum csak egy párhuzamos univerzumban. Erre pedig a Furniture Row Racing sokkoló bejelentése a legkijózanítóbb példa.
A NASCAR királykategóriájának, a Monster Energy NASCAR Cupnak 2017-es bajnok alakulata ugyanis szeptember 4-én hivatalos sajtóközleményben tudatta, hogy az idei szezon végeztével beszüntetik működésüket.
Az ok? Nincs miből folytatni.
A Barney Visser tulajdonában lévő gárda 2005-ben mutatkozott be az amerikai stock-car szakág legmagasabban jegyzett szériájában, tizenkét évvel később, 2017-ben pedig Martin Truex Jr. révén a bajnoki címet is megszerezték.
Az FRR-nek idén minden esélye megvan arra, hogy megismételje ezt a bravúrt, lévén a 38 éves pilóta négy futamgyőzelme révén már biztos résztvevőinek számítanak az idény utolsó tíz versenyét magában foglaló rájátszásnak.
A sikerek ellenére azonban a szponzorok nem, hogy nem állnak sorban az ajtajuk előtt, de még eddigi hű támogatójuk a 5-hour ENERGY is júliusban bejelentette, távozik a sportból.
Mindez pedig egy, az egyetemes motorsportban máig példátlan eseményhez vezetett.
Soha nem fordult még elő egyetlen magasan jegyzett versenysorozatban sem, hogy a címvédésre is esélyes, regnáló bajnokcsapat anyagi okok miatt a teljes megszűnés mellett kénytelen dönteni.
„Ez senkinek sem jó” – idézi Visser szavait az FRR hivatalos sajtóközleménye. „A számok egyszerűen nem jöttek ki. Muszáj lett volna kölcsönt felvennem ahhoz, hogy versenyképes csapatként folytathassuk, de erre nem vagyok hajlandó. Nyilvánvalóan egy nagyon fájdalmas döntés született, mivel tudjuk, hogy mekkora hatással lesz ez számos minőségi munkát végző, tehetséges emberre. Agresszíven kerestünk szponzort a 5-hour ENERGY helyére és, hogy ellensúlyozzuk a növekvő költségeket a Joe Gibbs Racinggel való partnerségünk által, de végül nem jártunk sikerrel. Úgy érzem, azért volt helyes meghozni ezt a döntés a szezon ezen szakában, hogy a csapat tagjai időben elkezdhessenek új munkáltatót keresni a következő évre. Erősen hiszem, hogy minden emberünk karrierjén lendített az, hogy a Furniture Row Racingnél dolgozhatott.”
A bejelentésre a NASCAR egy rövid közleményben reagált:
„A NASCAR a legjobbakat kívánja Barney Vissernek és családjának. Barney egy sikeres tulajdonos és elképesztő bajnok, akinek jelenléte határozottan hiányozni fog. Várakozással tekintünk arra, hogy Martin Truex Jr., Cole Pearn és a 78-as autó teljes csapata erősen fejezze be a 2018-as szezont és a bajnoki címért versenyezzen. A NASCAR folyamatosan dolgozik a sport növekedésének érdekében, hogy a csapatok versenyképesek legyenek és tökéletesen működhessenek. Ezen erőfeszítések közül számos már valósággá is vált és a továbbiakban is erre az irányra összpontosítunk.”
A hír alapjaiban forgatta fel a NASCAR közösségét, noha – akárhogyan is próbálja jobb fényben beállítani a szervezet a helyzetet – az alájuk tartozó bajnokságokat az utóbbi évben általánosságban véve egyre jobban sújtják a financiális nehézségek.
Ez alól még a legnagyobbak sem kivételek, elég csak a Hendrick Motorsportsra gondolni, amelynek 48-as számú, a hétszeres bajnok Jimmie Johnson által vezetett Chevrolet-jét 2001 óta támogató Lowe’s idén év végén szintén távozik a szériából, új támogatót a helyére pedig a gárda továbbra sem talált.
A világ nagyot fordult és nem jó értelemben. Még a kétezres években is nem ritkán 25-30 millió dollárt is hajlandóak voltak szponzorációra fordítani komoly világcégek, ma viszont már ennek az összegnek a töredéke is meseszerűnek számít.
Nem meglepő, hogy a NASCAR az elmúlt néhány évben már nem teszi közzé nyilvánosan a szezonvégi pénzdíjak teljes összegeit sem. Az „aranykorhoz” viszonyítva biztosan kiábrándító számokat kapnánk.
Vannak dolgok viszont, amiket nem lehet elrejteni. A televíziós nézettség csökkenő tendenciát mutat, a helyzet pedig a pályákon sem rózásabb, ami miatt a legtöbb létesítmény kozmetikázás céljából kénytelen különböző trükköket bevetni a színes székektől kezdve egészen a lelátók egy részének lebontásáig.
A NASCAR folyamatosan igyekszik némiképp faragni a felmerülő kiadásokon és időről időre felröppennek hírek a költségplafon bevezetéséről is, az eddigi tevékenységük azonban inkább csak egy szélmalomharcnak felelt meg.
A Cupban való indulást lehet ugyan finanszírozni viszonylag alacsonyabb – ez alatt az autóktól kezdve az alkalmazottak bérezésén és a biztosításokon keresztül a logisztikáig/szállásig alaphangon évi 10 millió dollárt értünk – büdzséből is, de ebben az esetben esély sincs a jó eredményre. A megfelelő financiális háttér nélküli csapatoknak tehát két lehetőségük van: neveznek a futamokra a győzelemért való harc lehetősége nélkül, vagy bezárják a boltot.
A jelenlegi helyzetet az FRR ügyvezetője, Joe Garone fogalmazta meg a legjobban a Denver Postnak adott interjújában:
„Nincs bukótér, hogy korrigálj ha valami rosszul sül el. Ha egy kiemelt szponzor elhagyja a csapatot, akkor az esélyek egy új támogató találására nagyjából olyanok, mintha egy utasszállító repülővel próbálnál landolni egy sziklán anélkül, hogy túlfutnál a szélén.”
Nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a Furniture Row Racing kényszerű megszűnése NASCAR- (ha nem egyenesen sport)történeti jelentőségű.
A legijesztőbb pedig, hogy nem tudhatjuk, ki lesz a következő és mikortól válik az FRR kuriózumszerű távozásából szomorú tendencia.
Egy biztos, a tény, hogy az FRR mindössze mindössze tíz hónap leforgása alatt vált a Cup diadalittas bajnokából egy pénzügyi okok miatt megszűnő csapattá, borzalmas üzenetet közvetít a NASCAR számára.
képek: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough