Will Power rajtelsőségét hozta az IndyCar portlandi kvalifikációja
A Team Penske sztárja megszerezte ötvennegyedik pole-ját és ezzel felugrott az örökranglista második helyére.
Az összetett tabella harmadik helyén álló Will Power hatvannyolc pontos hátrányban érkezett a Portland International Racewayre, a hétvégét megelőzően pedig számtalan alkalommal lenyilatkozta, hogy esze ágában sincs lemondani karrierje második bajnoki címéről.
Az IndyCar 2014-es szezonjának legjobbja nem a levegőbe beszélt és ezt rögtön egy rajtelsőséggel is nyomatékosította az oregoni roadon.
A kvalifikáció utolsó, a leggyorsabb hat autó részvételével rendezett Fast 6 szegmensében Powernek sikerült összeraknia egy 57.3467 másodperces kört, aminek köszönhetően végül idén negyedszer, teljes főkategóriás karrierjét tekintve pedig ötvennegyedszer várhatja az első helyről a futam rajtát jelző zöld zászlót.
Ez utóbbi statisztika ráadásul azt is jelenti, hogy az örökranglista második helyére lépett fel maga mögé utasítva a legendás A.J. Foytot, így az ausztrált már „csak” tizenhárom pole választja el attól, hogy rangsor élére ugorjon, ahol jelenleg Mario Andretti tanyázik hatvanhét rajtelsőséggel, ezzel pedig abszolút rekorderré váljon.
A 37 éves pilótát azonban minden valószínűség szerint most, a bajnokság véghajrájában ennél sokkal jobban érdekli az az egy bónuszpont, amit ezért az eredményért jóváírtak a neve mellé.
„Nagyon elszánt voltam, csak arra összpontosítottam, amire kellett: hogy meglegyen a pole” – nyilatkozta a 102. Indy 500 győztese. „Ez most a lényeg a hátralévő két futamon: pole, győzelem, pole, győzelem és megnyerhetjük a bajnokságot. Ha viszont [Scott] Dixon előttünk végez holnap, akkor vége.”
Power mellől csapattársa, a címvédő – összetettben jelenleg a negyedik – Josef Newgarden startolhat, aki 57.6877 mp alatt száguldott körbe az 1.9 mérföld hosszú, 12 kanyarból álló vonalvezetésen.
A pontverseny második pozíciójában jegyzett Alexander Rossi ezúttal a harmadik legjobb időt produkálta az Andretti Autosport 27-es Dallara-Hondájával.
Az amerikai az ezt megelőző utolsó, még a 2007-es Champ Car-érában rendezett Grand Prix of Portlanden győzedelmeskedett Sébastien Bourdais-val osztozik a második soron.
A Dale Coyne Racing franciája a szabadedzéseken már bizonyította, hogy még mindig nagyon érzi ezt a pályát, miután a háromból kettőt ő zárt az élen. A kvalifikációt megelőző, harmadik gyakorláson azonban az örömbe nem kevés üröm vegyült. Bourdais a pénteki első gyakorlás után, a szombat délelőtti körözésen is a legjobbnak bizonyult, a kockás zászló pillanatában azonban sikerült nagy tempó mellett a falnak vágnia a 18-as Dallara-Hondát.
A DCR innentől fogva versenyt futott az idővel, hogy az alig három órával későbbre kiírt időmérőre pályaképes állapotba hozzák a gépet. Valódi csapatmunka eredményeként – a munkálatokból nem csak a 18-as, de a Pietro Fittipaldi vezette 19-es és a Santino Ferrucci által terelgetett 39-es autó szerelői is kivették a részüket – végül sikerül elkészülniük.
„A csapat elképesztő munkát végzett” – méltatta a DCR embereit Bourdais. „Még mindig nem tudom pontosan, hogy mi történt [a balesetkor], de amikor kiszálltam az autóból semmi esélyt nem láttam arra, hogy ott lehetünk a kvalifikáción. A Dale Coyne Racing mindhárom gárdája, együttes erővel hozta végül össze és az autó ugyanolyan jónak bizonyult, mint amilyen reggel volt. Le a kalappal előttük.”
A Fast 6 mezőnyét, ezzel együtt a harmadik sort az egyaránt az Andretti Autosportot képviselő Ryan Hunter-Reay és Zach Veach tette teljessé. Utóbbi versenyző a kvalifikáció legjobb újoncának is bizonyult.
A nap legnagyobb, negatív meglepetésének a bajnokságot vezető Scott Dixon számított, aki a második, top 12-es szegmenst csak a tizenegyedikként zárta, így a ganassis ebből a pozícióból is vághat neki a vasárnapi viadalnak.
A hetedikként a Schmidt Peterson Motorsports #5 Dallara-Hondáját vezető James Hinchcliffe rajtolhat a Chip Ganassi Racing másik fele, Ed Jones oldalán.
A top 10-be Marco Andretti (Andretti Herta Autosport) és Graham Rahal (RLL Racing) tudta még beverekedni magát.
A két héttel ezelőtt, Poconón súlyosan megsérült Robert Wickens helyetteseként szerződtetett Carlos Munoz a tizennegyedik pozícióba kormányozta az SPM 6-os Dallara-Hondáját.
Említést érdemel még a detroiti duplafordulót követő debütálása – és a hírhedt F2-es botránya – után az IndyCarba Portlandben visszatérő Santino Ferrucci is, aki a tizennyolcadik helyet szerezte meg.
Bár a Wickens-baleset továbbra is rányomja a bélyegét a paddock hangulatára, a széria közösségének – legfőképpen Tony Kanaannek – azonban ünneplésre is akadt oka, miután pénteken megszületett a brazil veterán negyedik gyermeke, egyben az első lánya, aki a Nina nevet kapta.
Az A.J. Foyt Racing pilótájának azonban a pályán már jóval kevesebb pozitív élménye adódott, lévén csak az utolsó előtti, huszonnegyedik rajthelyet csípte csak el.
A Grand Prix of Portland magyar idő szerint kb. 21:00-kor kapja meg a zöld zászlót.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough