Fernando Alonso: A motorsport mindig is veszélyes marad
A Forma-1-nek az idei szezon végeztével búcsút intő szupersztárt nem tántorítja el az IndyCar pályáin jelenlévő kockázat.
Az amerikai open-wheel szakág csúcskategóriájának múlt hétvégi, poconói versenyét Robert Wickens brutális bukása árnyékolta be. A 29 éves újonc a futam kilencedik körében, egy előzési manőver során ütközött össze ellenfelével, Ryan Hunter-Reay-jel, aminek következtében autójával először az ütközések energiáját elnyelni hivatott SAFER-falra csapódott, majd onnan újabb lendületet kapva letarolta a pálya melletti kerítést is.
A baleset következtében a kanadait súlyos végtag-, gerinc- és mellkasi sérülésekkel szállították kórházba.
Wickens huszonnégy órával később átesett az első komoly műtétjén, amelynek során a mellkasi gerincszakaszon keletkezett töréseket stabilizálták titánrudak és csavarok segítségével.
A versenyzőről a cikk írásának pillanatában utoljára kedden érkeztek hivatalos hírek, amely szerint az állapota stabil, de azt egyelőre nem tudni, hogy milyen mértékűek a gerincvelőt ért sérülései.
A horrorbukás után rögtön napvilágot láttak olyan spekulációk, miszerint a történtek láttán Fernando Alonso talán kétszer is átgondolhatja, hogy valóban az IndyCarban akarja-e folytatni pályafutását.
Ő maga azonban mindezt erőteljesen cáfolta.
„A motorsport veszélyes” – idézte a racefans.net a kétszeres F1-es világbajnok és egyszeres Le Mans-i győztes. „Minden formája az, a gokarttól az IndyCarig. Természetesen figyelembe veszem az ilyen a dolgokat is a jövő évemre vonatkozó döntésemkor, de mondjuk ki, ez nem nagyon aggaszt. Jelenleg a legfontosabb, hogy megbizonyosodjunk arról, Robert jól van, az imáink vele vannak.”
Alonso a saját bőrén is megtapasztalhatta a komoly baleseteket, elég csak a 2003-as Brazil Nagydíjon, vagy épp a 2015-ös, szezon előtti teszten és a 2016-os Ausztrál Nagydíjon történt bukásaira gondolni. Ez utóbbi két incidenst nem is úszta meg ép bőrrel; Barcelonában agyrázkódást, Melborune-ben pedig mellkasi sérüléseket szenvedett, amelyek miatt versenyeket is ki kellett hagynia.
Emellett a spanyol rögtön első oválpályás bevetésekor, a 2017-es Indy 500-on megismerte az Indianapolis Motor Speedway sötét oldalát, miután testközelből nézhette végig Sébastien Bourdais hajmeresztő falazását a verseny kvalifikációján.
Hasonlóképpen személyi sérüléssel járó baleset tarkította a WEC-béli bemutatkozását is az idén májusi, spái 6 órás időmérőjén, amelynek eredményeként az újonc Pietro Fittipaldi kettős lábtörést szenvedett, így az ifjú brazilnak értelemszerűen búcsút kellett vennie a tervezett Indianapolis 500-as debütálásától is.
Fittipaldi július végén, Mid-Ohión tért vissza az IndyCar mezőnyébe, morbid módon viszont három héttel később a poconói balesetbe is belekeveredett, de szerencsére ezúttal sérülés nélkül megúszta.
„A motorsport mindig is veszélyes üzem lesz” – folytatta Alonso. „Láthattuk ezt néhány hónappal ezelőtt is, amikor Fittipaldi egyenesen a falba csapódott az Eau Rouge-ban és beletelt egy pár hónapba, mire felépült. Nem érzed a veszélyt amikor vezetsz, de azért időről időre felfedezed, hogy ez a sportág mindig veszélyes marad.”
A 37 éves spanyol a hírek szerint hamarosan IndyCar-autót tesztelhet, de még ez sem jelent garanciát arra, hogy jövőre valóban átteszi székhelyét az USA-ba.
„Nem száz százalék, de szívesen tesztelnék. Tavaly [az Indy 500 után] már majdnem lehetőségem nyílt egy road pályás tesztre, de végül nem találtunk rá időt. Remélhetőleg idén már sikerrel járunk. Ennek semmi köze ahhoz, hogy mit fogok jövőre csinálni, egyszerűen csak szeretek vezetni különböző autókat, ha pedig esélyem nyílik arra, hogy teszteljek valamit, akkor megpróbálom beilleszteni a naptáramba.”
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough