Akcióterv készült az Indy Lights megmentésére

Az IndyCar és az Andersen Promotions közös projektet dolgozott ki annak érdekében, hogy megerősítsék a szebb napokat látott Indy Lightsot.

Az amerikai open-wheel szakág legmagasabban jegyzett utánpótlás bajnoksága a státuszából fakadó presztízs helyett momentán inkább a vicc kategóriát súrolja az alacsony autószámnak köszönhetően. Az idei szezon versenyein a mezőny mindössze hét-nyolc géppel – ebből négyet egyetlen csapat, az Andretti Autosport prezentál – képviselteti magát, ez alól pedig a sorozat ékköve, a kicsik Indianapolis 500-ának is tartott Freedom 100 sem képezett kivételt.

A helyzet súlyosságát látva az IndyCar, valamint az annak nevelősorozatait működtető Andersen Promotions az elmúlt hónapok során egy ötéves tervet dolgozott ki, amelyben többek között a költségek csökkentése, ezzel együtt a rajtrács létszámának növelése, valamint a két szervezet közötti, az eddigieknél is szorosabb kapcsolat kialakítása játssza a főszerepet.

A RACER által közzétett információk szerint az elsődleges cél, hogy az Indy Lights csapatok éves büdzséjét autónként egymillió dollár alá tornásszák. Ebben komoly segítséget képez, hogy a szériában jelenleg versenyző, 2015-ben bemutatott IL-15 várhatóan legalább 2022-ig használatban marad.

Az autó mellett sikerült megállapodni az abroncspartner – egyben a Lights kiemelt szponzoraként jegyzett – Cooper Tires-szel, akik vállalták, hogy szettenként 100 dollárral olcsóbban adják a gumikat az eddigieknél. Rajtuk kívül a motorokat szállító AER is hajlandó némiképp faragni az árakból.

A tervek szerint a jelenlegi erőforrások szintén változatlanok maradnak kb. három további esztendőn át.

Az IndyCar utánpótlás bajnokságait tömörítő Road to Indy jelenlegi főtámogatója, a Mazda a minap hivatalosan bejelentette, hogy kilenc év után, az idei szezon végeztével távozik a programból. A nagy kérdés, ami ennek hallatán azonnal felmerült, hogy mi lesz így a cég által finanszírozott ösztöndíjjal, ami hatalmas segítséget jelentett a tehetséges fiataloknak karrierjük folytatásához.

Dan Andersen azonban igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy az ösztöndíj a Mazda kivonulása ellenére is megmarad, sőt, komoly esély van arra, hogy még tovább is növekedik.

Az Indy Lights bajnoka eddig egy három futamra szóló, egymillió dollár értékű garanciaszerződést kapott az IndyCar soros szezonjára, aminek egyik versenyét az Indianapolis 500 képezte. Andersen szerint ez az összeg a 2019-es idény legjobbjának megkoronázásakor már 1.1 millió dollárra is rúghat.

Ezzel együtt a futamok pénzdíjazásában is emelés várható.

A harmad- és másodosztálybeli utánpótlás szériák, a USF2000 és a Pro Mazda ösztöndíj-programjáról csak a későbbiekben adnak hírt.

light.JPG

A távolabbi jövőt tekintve komoly megfontolás tárgyát képezi egy közös kasztni az IndyCarban és az Indy Lights-ban. Ha ez megvalósul, akkor az autók – persze eltérő motorok és aero kitek használata mellett – könnyedén jöhetnének-mehetnének a két bajnokság között.

Hasonló már most megfigyelhető a pályákon, lévén ugyanaz a Tatuus rója a köröket a USF2000-ben és az annál eggyel magasabb szintet képviselő Pro Mazdában is.

Ennek révén ráadásul a Lights csapatoknak sokkal könnyebb dolguk lehetne nevezni az Indy 500-ra, mivel az alap már adott lenne, “mindössze” csak az aero kitet és a motort kellene beszerezniük. Emellett – ahogyan az IndyCar versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye rámutatott – a két sorozat gárdái bérbe tudnák adni egymásnak az autókat, valamint az alkatrészeket is. Összességében sokkal egyszerűbb és olcsóbb lenne az átjárás a két bajnokság között.

Tervben van az IndyCarban használt Leaders Circle program átvétele is, amelyben a minden futamra nevező csapatok garantált anyagi támogatást kapnak, ezzel ösztönözve a részidős régieket/új belépőket a teljes szezonos elköteleződésre.

A változások a teszteket is érinthetik. Jelenleg azok az IndyCar csapatok, amelyek a Lights-ban is jelen vannak egy extra tesztnapot kapnak, amelynek során a nevelősorozatban szereplő pilótájuknak is lehetőséget kell adni. Az ifjoncoknak azonban a legtöbbször csak a nap első felét biztosítják, amit követően a főkategóriás versenyző veszi át a volánt.

A tervezett új regula szerint már két plusz tesztnap járna az IC-alakulatoknak, de csak azzal a kitétellel, hogy ezen alkalmakkor kizárólag a Lights-ban szereplő pilótáik ülhetnének autóba.

A küszöbön álló új éra egyben az IndyCar vadonatúj licenc-programját is magával hozhatja, aminek megvalósulása esetén már nem válik lehetővé a nem túl nagy tehetséggel megáldott, ámde pénzes versenyzők alkalmazása.

A radaron van továbbá még az Indy Lights nemzetközi szintű, online közvetítése is. 

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy