Neked is lehet saját Indy 500-győztes autód!
Persze ehhez nem árt, ha átlagon felüli bankszámla egyenleggel rendelkezel.
A patinás Mecum Aukciósház augusztus 25-én, a kaliforniai Montereyben rendezi soron következő, nagyszabású árverését, amelyen számos ritkaságszámba menő jármű is kalapács alá kerül.
Az esemény legkülönlegesebb darabjának azonban kétségkívül a 100. Indianapolis 500-at megnyert, 037-es sorozatszámú, 2012-ben bemutatott Dallara IR-12 (DW12) Honda számít.
Az Andretti-Herta Autosport által nevezett gép 2016. május 29-én, az újonc Alexander Rossival a volán mögött aratott győzelmet a világ legnagyobb múltú futamának századik felvonásán, amivel örökre beírta magát nem csak az amerikai, de az egyetemes motorsport nagykönyvébe is.
Ebből adódóan a legnagyobb ajánlatot tevő egy darabka sporttörténelemre teheti rá a kezét, lévén egzakt, minden részletében – a festéstől kezdve a Honda aero kiten keresztül egészen a legapróbb csavarig – ugyanaz az autó kerül majd a birtokába, mint amiből kiszállva Rossi ünnepelhetett a Victory Lane-en.
Azaz majdnem. A leendő tulajdonos ugyanis nem furikázhat rögtön vele körbe-körbe a hátsó kertben, mivel a versenygép szívét-lelkét jelentő, a nagy győzelemben oroszlánrészt vállalt 2.2 literes, ikerturbós V6 motort várhatóan csak 2020-ban kapja meg.
Ennek oka, hogy az IndyCar következő motorformulájának bevezetésére kb. 2021-ig várni kell, a Honda Performance Developement pedig érthetően nem szeretné, ha a jelenleg használatban lévő erőforrás egy példánya egy külsős személyhez (vagy személyekhez) kerülne.
Maga az autó egyébiránt a 2012-es bemutatása óta Bryan Herta tulajdonában állt, aki már csapatának az Andretti Autosporttal való házassága előtt – Barracuda Racing/Bryan Herta Autosport nevek alatt – is folyamatosan versenyeztette.
Ennek köszönhetően az autó, mindvégig a 98-as rajtszámot viselve, összesen öt Indianapolis 500-at tudhat maga mögött, hiszen Rossi 2016-os sikerét megelőzően 2012-13-ban Alex Tagliani, 2014-ben Jack Hawksworth, 2015-ben pedig Gabby Chaves is lehetőséget kapott vele.
Az árverés híre nem aratott osztatlan sikert az Indy 500 rajongói körében.
A legtöbben azon a véleményen vannak, hogy egy ilyen ikonikus győzelmet aratott autónak az Indianapolis Motor Speedway múzeumában lenne a helye – ahol egyébként 2016 decemberében már kiállították és egészen mostanáig megtekinthető is volt -, nem pedig kalapács alatt.
Nem ez az első eset egyébként, hogy egy Indy 500-at nyert gépet aukcióra bocsátanak.
Legutóbb két évvel ezelőtt az Andretti Autosport a Ryan Hunter-Reay révén 2012-ben IndyCar bajnoki címet, 2014-ben pedig Indy 500 győzelmet begyűjtött Dallara-Hondát kínálták árverésre.
Az akkori terv szerint a licit nyertese nem vehette volna át azonnal a gépet, hiszen azt még legalább két szezonon át versenyeztetni szándékoztak. Cserébe viszont az új tulajdonosnak szabad bejárást ajánlottak valamennyi futamra, négy hétvége erejéig – az Indy 500 és az Indy GP kivételével – pedig még saját vendéget is magával vihetett volna.
Az autó „hasznos élettartamának” végeztével a csapat ígéretet tett arra, hogy visszaalakítják a 2014-es Indy 500-on használt konfigurációra és azzal szállítják le új gazdájához. A Honda motor ekkor nem képezte az ajánlat részét és arról sem szólt a fáma, hogy miként kárpótolnák a tulajt, ha időközben a járgány rommá törne a pályán.
Mindebből azonban végül nem lett semmi, mivel a Gooding & Company Aukciósház által szervezett árverésen -a feltételeket tekintve nem is csoda – minimális érdeklődés sem mutatkozott iránta.
A 100. Indy 500 győztes gépének kikiáltási ára egyelőre nem ismert, iránymutatásként viszont megjegyeznénk, hogy Hunter-Reay imént említett autójának értékét a G&C anno 600-750 ezer dollárra tette.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough