Andrettiék beszállhatnak a Forma-1-be?
Nagyjából egy hónappal ezelőtt kaptak új – tegyük hozzá minden eddiginél nagyobb -erőre a McLaren, velük együtt pedig Fernando Alonso IndyCarba történő, teljes szezonos belépését firtató pletykák.
A globális médiagépezet persze rögtön lecsapott a potenciálisan minden részletében magas kattintásszámot generáló sztorira, így fordulhat elő, hogy még egy-egy szimpla Twitter posztból is vezércikk válik, ha abban említésre kerül a wokingi gárda és/vagy a spanyol pilóta neve.
Mindez a hype kiegészülve a rajongók élénk fantáziájával olyan csodálatos elméleteket, mi több, konspriációs teóriákat szült az elmúlt hetek folyamán, hogy a műértő motorsport-szukolóknak egyszerre lábadt könnybe a szemük.
Ebben a zűrzavarban aztán ember legyen a talpán, aki ki tudja szűrni, hogy mely pletykáknak lehet legalább minimális valóságalapjuk.
A jelenlegi helyzet persze magukat az IndyCar szurkolókat is megosztja: vannak, akik rendületlenül, olyannyira rá vannak pörögve a témára, hogy már egy ablaküvegen szárnyait csapkodó légy lenyomatában is Alonso DW12-ben ülő sziluettjét vélik felfedezni, mások viszont kezdenek megcsömörleni az egésztől és bőszen hangoztatják, hogy nem hajlandóak ráklikkelni többé semmilyen McLaren-Indy hírre addig, amíg nem szerepel a címben a „hivatalos” szócska.
Én, mint a blogon többször is büszkén coming-outolt Alonso drukker, az utóbbi kasztba sorolom magam, lévén annyi böszme nagy butaságot olvastam csak az elmúlt néhány napban a történet kapcsán, hogy a fejemet fogtam.
A projektről ugyanis semmi konkrétumot nem tudni azt leszámítva, hogy a McLarennek szándékában áll csatlalkozni az IndyCar mezőnyéhez, első körben nagy valószínűséggel egy már meglévő csapattal, majd ha minden jól megy, akkor önálló programmal rukkolnának elő.
Ennyi. A többi potenciális konteó. Beleértve Fernando Alonso érkezését is, lévén a spanyol egyelőre ugyanazt a szcenáriót követi, amit a tavalyi év második felében: sejtelmes nyilatkozatokkal, Twitter posztokkal húzgálja a média és a rajongók idegszálait. Hivatalos megerősítés a jövőjét illetően azonban még jó esetben hónapokig nem várható.
Az összeesküvések és ordító ‘fake news-ok’ tengerében azonban mindig akadnak kivételek. A mostani sztori sem más.
Kb. két héttel ezelőtt olvastam először egy elméletet, miszerint a McLarennel a 2017-es Indy 500-on már szövetségre lépett Michael Andretti még ezen partnerkapcsolat teljes szezonossá tételénél is jóval grandiózusabb terveket szövöget.
A bizonytalan forrásból származó, Twitteren terjedt eszmefuttatás szerint az IndyCar mellett annak nevelősorozataiban, a Formula E-ben és a Supercarsban is érintett csapattulajdonos a Forma 1-re is kiterjesztené szerepvállalását. Ez a projekt pedig akár azt is lehetővé tenné, hogy kvázi megüresedjen egy hely az IC-részlegénél, ami kulcsfontosságú lenne a McLarennel való összeboruláshoz.
Andrettiék jelenleg négy teljes szezonos géppel szállnak csatába az IndyCarban, a versenyzőik pedig kivétel nélkül szerződéssel rendelkeznek a 2019-es idényre is. Michael Andretti ennek kapcsán többször is elmondta, hogy ez a maximum, ötautósra már egyáltalán nem akarják bővíteni a flottájukat, még egy technikai partnerségben megnyilvánuló szatelitcsapat képében sem. Ez egyszerűen túl sok lenne már a full idényre nézve.
Na, de mi a helyzet akkor, ha helycserére kerülne sor?
A pletykák szerint Andretti áttenné az egyik jelenlegi IndyCar pilótáját az esetleges F1-es projektjére, az üresen maradt negyedik helyet pedig megkapná a McLaren.
Vadul hangzik?
Tudom, én is egy kézlegyintéssel rásütöttem a ‘fake news’ bélyeget.
A minap azonban minden borult és már egyáltalán nem tűnik annyira légből kapott lájkvadász pletykának.
Ugye az mindenkinek megvolt, hogy Michael Andretti személyesen tette tiszteletét a Forma-1 Kanadai Nagydíján.
Könnyű volt kiszúrni a képernyőn, hiszen a rendezők többször is hosszasan mutatták a közvetítések során, amint Fernando Alonsóval smúzol.
A látottakból persze mindenki rögtön azt a következtetést vonta le, hogy emberünk a McLaren-IndyCar programról ment tárgyalni – mint tette azt Zak Brown egy héttel korábban Detroitban -, ami a kiszivárgott hírek szerint a ottlétének valóban az egyik oka volt.
A látogatásnak azonban az ismert F1-es szakújságíró, Joe Saward szerint volt egy másik indíttatása is.
Mindenekelőtt szögezzük le, hogy Saward nem egy futottak még kategóriás riporter. Hosszú, hosszú évek óta testközelből követi a világbajnoki sorozat eseményeit, bejárása van az összes csapathoz és egyéb belső forrásokkal is rendelkezik, tehát az ő értesüléseit egyáltalán nem szabad félvállról venni.
Nos, Saward a Motorsport Weeken vezetett blogjában a McLaren IndyCar-programja kapcsán leszögezte, hogy komoly esély van Alonso átigazolására, ha azt az anyagiak is úgy akarják. A szakember szerint a paddockban arról is suttognak, hogy a spanyol által vezetendő autó szponzora a telekommunikációs óriás, a NASCAR Cup főtámogatói tisztségét egy évtizeden át ellátott Sprint lehet. A cég vezérigazgatója, a korábbi Vodafone-tisztviselő Michel Combes még mindig szoros kapcsolatot ápol a wokingiakkal, mint a gárda pénzügyi tanácsadó csoportjának egyik tagja.
És, hogy tovább rakjuk a fát a tűz alá, Combes az idei Monacói Nagydíjon, majd egy hét múlva, az IndyCar detroiti duplafordulóján személyesen is jelen volt.
Azt követően pedig, hogy a széria főszponzora, a Verizon idén év végén távozik a posztjáról már összeférhetetlenségről sem lehetne beszélni.
Most viszont térjünk vissza Andrettire, aki Montréalba magával vitte az Andretti Autosport operatív igazgatóját, J-F Thormannt, valamint Pieter Rossit, Alexander Rossi édesapját.
Utóbbi úriemberre lényegében semmi szükség nem lenne a McLaren-Alonso saga beteljesítéséhez. Ha azonban hozzátesszük, hogy Saward elmondása szerint a triót a Liberty Media és a Force India felségterületén is látták, máris megváltozik a leányzó fekvése.
A silverstone-i csapat állítólag már olyannyira komoly problémákkal küzd, hogy a Libertynek kellett rendkívüli (visszafizetendő) anyagi támogatást nyújtani számukra, hogy egyáltalán ki tudjanak hajtani a pályára. A válsághelyzetet nem csak az istálló hitelezői, de azon partnerei is aggódva figyelik, akiknek szintén komoly összeggel tartoznak.
Egy biztos, ha az FI egyfajta megmentőjeként – legyen tulajdonos, vagy kisebb részesedéssel bíró csaptvezető – Michael Andretti tűnne fel, az jelentős előrelépés lenne a Liberty oldaláról nézve is. Nem csak megmaradna egy gárda, de kapnának melléje még egy olyan, patinás nevet is, amely pozitív hatással bírna a sorozat vágyott amerikai terjeszkedésében.
Mint azonban minden esetben, itt is az anyagiak képezik a legnagyobb faktort. Saward véleménye szerint ezért egészen addig ne is várjunk az ügyben Andretti részéről nyilatkozatot, amíg alaposan át nem rágja magát a pénzügyi kockázatokon, a költségvetési sapkára irányuló kérdésektől kezdve a legapróbb centek felosztásáig.
Az esetleges döntésben pedig minden valószínűség szerint jelentős tényezőt képezhet az, hogy a Liberty Media bevezeti-e a franchise rendszert, amit egy ideje már pedzegetnek. Ebben az esetben ugyanis a csapat tulajdonlása akár még jövedelmező(bb) is lehet.
És, hogy jön ide Rossi? Ez már a konteó alkonteóját képezi. Az amerikai többször is elmondta már, hogy jól érzi magát az IndyCarban, ugyanakkor arra is tett utalásokat, hogy nem érzi befejezettnek az F1-es karrierjét. Ne feledjük, Alexander mindig is a világbajnoki sorozatba készült, gyerekkora óta ez volt az álma, ebből adódóan az amerikai open-wheel is csak egy alternatívaként jelent meg a karrierjében, miután nem tudott megfelelő szerződéshez jutni az F1-en belül.
A csillagok tökéletes együttállása esetén előfordulhat egy Alonso-Rossi helycsere a két bajnokság között?
Andretti F1-es szerepvállalása esetén nem csak a jól csengő nevet kapná meg a széria, de egy Indianapolis 500 győztes amerikai pilótát is, aki az IndyCar futamról-futamra bizonyítja, hogy nem állt ki a sorból, amikor a tehetséget osztogatták. Marketing szempontból tehát több, mint ideális lehetne ez a felállás a Liberty USA-ra vonatkozó terveihez.
Alonso kapcsán pedig momentán már az lenne az igazán meglepő végkifejlet, ha nem tenné át jövőre a székhelyét az IndyCar paddockjába.
Jelen állás szerint azonban bármi lehetséges.
UPDATE:
A csapat egy nyúlfarknyi sajtóközleménnyel reagált, amiben nem erősítették meg a pletykákat, ugyanakkor nem is cáfolták azokat:
„Az Andretti Autosport sokoldalú a motorsportban és számos folyamatban lévő tárgyalással bír különböző lehetőségek kapcsán a jelenlegi portfólióján belül,valamint azon kívül is.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough