Több, mint 700 millió forintot ért a 102. Indianapolis 500 győzelme
Idén is jól jövedelmezett a világ legpatinásabb versenye. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy magyar pénzre átszámítva még a legutolsó helyezett is több, mint 55 millió forinttal gazdagodott.
Május 27-én vasárnap, késő délután Will Power pályafutása során először láthatta meg elsőként az Indianapolis 500 kockás zászlaját, aminek révén a verseny történetének legelső ausztrál győztese is lett.
A 37 éves pilótát alkalmazó Team Penske teljesítménye a legendás ötszáz mérföldes viadalon pedig a puszta számokat nézve csak még elképesztőbb, hiszen eddigi 44 nevezésükből immár tizenhetet tudtak elsőségre váltani, ami azt jelenti, hogy Indy 500-as próbálkozásaik 38.6%-át koronázta siker.
Az újabb diadal nem csak történelmi szempontból lett kimagasló Roger Penske alakulata számára, de anyagi értelemben is.
A 2018-as Indy 500 végeztével összesen 13.078.065 dollár (3,6 milliárd HUF) került kiosztásra a harminchárom autót számlált rajtrácson.
Ebből a legtöbb pénzt, 2.525.454 dollárt (több, mint 700 millió forintot) természetesen Power és vele együtt a Team Penske vághatta zsebre.
Összehasonlításként a NASCAR ikonikus Daytona 500-ának legjobbja az utóbbi években átlagosan 1.5 millió dollárnak örülhetett.
A 2014-ben IndyCar bajnoki címet szerzett Power a 200 körös viadal során összesen 59 körön át haladt az élen, a hajrában pedig négy körrel a leintés előtt keveredett az első helyre, miután az előtte haladóknak muszáj volt beiktatniuk egy utolsó pitkiállást. A 12-es számú Dallara-Chevyt vezető toowoombai végül 3.1589 másodperces előnnyel ért célba a pole-ból indult Ed Carpenter előtt.
„Hatalmas súly esett le a vállamról ezzel a győzelemmel” – nyilatkozta Power a futam után. „Soha többé nem kell már azon a kérdésen rágódnom, hogy vajon mit jelentene az Indy 500 győzelem. Most már tudom és képtelen vagyok szavakba önteni.”
A Team Penske házi versenyének második legjobbja a 2016-os IndyCar bajnok Simon Pagenaud lett a hatodik helyével, ami pénzben 419,804 dollárt hozott. A regnáló bajnok Josef Newgarden nyolcadik pozíciója 400.654 dollárt ért, míg a negyedik Indianapolis 500 győzelmére hajtott, ámde a futam végén falazó Helio Castroneves neve mellé 205.305 dollár került.
Mindebből könnyen kiszámítható, hogy a pénzdíjakat tekintve a Team Penske pilótái összesen több, mint három és fél millió dollárt (>970 millió HUF) kerestek a 102. Indy 500-on.
A saját csapatának színeiben évek óta csak az IndyCar oválfutamain induló Carpenter számára az idei már karrierje tizenötödik Indy 500 részvétele volt, ebből hármat az első rajthelyről kezdhetett meg, a győzelem azonban továbbra is várat magára.
Némi vigaszt azonban nyújthat számára a tény, hogy a második helyével 911.504 dollár ütötte a markát, ami kétségkívül jól fog jönni az általa vezetett Ed Carpenter Racing versenyeztetésének.
A futam 2008-as legjobbját, a most harmadikként leintett Scott Dixont (Chip Ganassi Racing) 587.129 dollárral honorálták, míg a negyedik helyen zárt két évvel ezelőtti győztes Alexander Rossi 454.804 dollárt kapott.
Az Andretti Autosport kiválósága, Ryan Hunter-Reay 2014-ben nyerni tudott az 500-on, most viszont be kellett érnie az ötödik pozícióval, a Május Hónapot pedig 419.804 dollárral zárta.
A verseny legjobb újoncának Robert Wickenst választották, aki a kilencedik helyen ért célba a Schmidt Peterson Motorsports 6-os számú Dallara-Hondájával. A 29 éves kanadai ezzel a címmel 50.000 dollár bónuszra is szert tett, összesítve pedig 424.979 dollárnak örülhetett.
A versenyt az utolsó helyen záró, baleset miatt mindössze 45 kört megtett James Davison is 200,305 dollárt kapott.
Az Indianapolis 500-at követő banketten bejelentett honoráriumok magukban foglalják az Indianapolis Motor Speedway és a Verizon IndyCar Series által biztosított pénzdíjakat, továbbá egyéb speciális kiegészítéseket.
Az odaítélt összegek kiszámítása rendkívül bonyolult szisztéma szerint történik, amelynek során többek között külön kezelik az IndyCar teljes szezonos ‘leaders circle’ programjában szereplő autókat, valamint a részidős nevezéseket is. Emellett 250 dollár bónuszt ér minden egyes élen töltött kör, továbbá a kvalifikáción való eredmények is külön díjazási tételt képeznek.
Ez a rendszer az oka annak, hogy a Davisonnal ütköző és szintén kieső Takuma Sato például miért keresett százezer dollárral többet a csak erre az egy versenyre nevezett ausztrálnál.
A versenyzők a kapott összegen általánosságban véve osztoznak a csapatukkal, ennek aránya a mindenkori szerződésekben van meghatározva.
A nagy számokat látva azonban tévedés azt hinni, hogy ezzel a gárdák profitra tettek szert, ugyanis még a Team Penske pilótái által begyűjtött 3.5 millió dollár is csak a csapat komplett Indy 500 programjának töredékét lenne képes fedezni.
A 102. Indianapolis 500 hivatalos végeredménye a pénzdíjakkal együtt:
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough