A Schmidt Peterson Motorsports kirúgta Leena Gade-et

A Schmidt Peterson Motorsports kirúgta Leena Gade-et

Mindössze öt verseny után elváltak a háromszoros Le Mans-i győztes versenymérnök és az IndyCar csapat útjai.

A Schmidt Peterson Motorsports februárban jelentette be hivatalosan, hogy az idei szezontól nem kisebb név csatlakozik flottájukhoz, mint a hosszútávú autóversenyzés egyik ikonikus alakja, Leena Gade.

A Le Mans-i 24 órás viadalt az Audival háromszor is megnyert mérnök a gárda 5-ös számmal jelölt, James Hinchcliffe által vezetett Dallara-Hondája mögött vállalt szolgálatot, az ígéretesen indult kapcsolat azonban alig három hónap után máris véget ért.

Mint ismeretes, a népszerű kanadai versenyző a múlt szombati Bump Dayen nem tudta kvalifikálni magát a 102. Indianapolis 500-ra. Az SPM az első pár napban igyekezett mindent bevetni annak érdekében, hogy Hinchcliffe-et alternatív módon mégis a mezőnybe juttassák, aminek érdekében megpróbálták elérni, hogy egy, már a rajtrácson lévő autóban kapjon lehetőséget pilótacsere által.

Az érvényben lévő szerződések miatt azonban ez nem valósult meg, később pedig az is kiderült, hogy az SPM kiemelt szponzoraként tevékenykedő Arrow Electronics sem nézte volna jó szemmel, ha Hinchcliffe kedvéért felállítanak a volán mögül egy olyan versenyzőt, aki saját erőből kvalifikálta a futamra a gépét. A cég ugyanis a hírek szerint attól tartott, hogy egy ilyen csere negatív színben tüntetné fel őket, aminek a hírnevük látná kárát.

A fiaskó után Hinchcliffe úgy nyilatkozott, hogy a csapatnál együtt nyernek és együtt veszítenek, ennek ellenére azonban számítani lehetett arra, hogy a bukás után jelentős személyi változások történhetnek.

A RACER értesülései szerint az SPM szerda reggel, négy nappal az ominózus Bump Day után közölte a vezető versenymérnök Leena Gade-del, hogy a továbbiakban már nem számítanak a szolgálataira.

A hírek szerint azonban ehhez nem kifejezetten az indianapolisi események vezettek, a kvalifikáció lényegében csak egy utolsó csepp volt a pohárban.

gade1_1.jpg

Robert Wickens, Leena Gade és James Hinchcliffe 

 

A brit szakemberre az IndyCarban minden eddiginél nagyobb kihívások vártak.

Gade a teljes ismeretlennek vágott neki, amikor leszerződött az amerikai open-wheelbe, amely még az ebben a világban rutinos öreg rókáknak is nagy kihívást jelent, elég csak arra gondolni, hogy egyszerre kell helytállni épített és utcai pályákon, rövidoválokon, valamint superspeedwayeken is. Előbbi két típushoz a mérnöknő gyorsan alkalmazkodott, a kizárólagos balkanyarokat tartalmazó vonalvezetések terén – amelyekben eddig semmilyen tapasztalata nem volt – azonban nem nagyon találta azt a bizonyos fonalat.

Pusztán Hinchcliffe idei statisztikái alapján nem lenne jogos dolog azt mondani, hogy Gade rosszul teljesített az autó mögött, hiszen az eddigi öt futamot – amelyből csak egyetlen volt ovál, a road aero kittel teljesített ISM Raceway egymérföldes aszfaltcsíkja – kivétel nélkül a legjobb 10-ben zárta, Alabamában a dobogóra is felállhatott, jelenleg pedig az összetett ötödik helyén áll (a dupla pontozású Indy 500-ról való távolmaradás azonban borítékolhatóan lenullázza a bajnoki esélyeit).

Egy biztos, a RACER szerint a nehézségekből fakadó feszültség már az április végi teszteken tapintható volt az SPM 5-ös Dallara-Hondájának flottájánál.

Az autó már az Indy 500 edzésein sem hozta az a sebességet, amit a csapat várt volna, aztán pedig jött a kvalifikáció.

Hinchcliffe kiesését persze nem lehet ráhúzni csakis Gade-re, hiszen a fiaskóhoz lényegében az autó teljes gárdájának hibasorozata vezetett beleértve azt, hogy az időhúzás miatt nem tudtak végül egy utolsó kvalifikációs kísérletet tenni a kockás zászló belengetéséig.

xs.JPG

Hinchcliffe 2016-ban a pole-ból indulhatott, idén nélküle rajtol el az Indianapolis 500 

 

Hivatalos indoklás egyelőre nem érkezett az SPM részéről Gade menesztése kapcsán, az viszont tény, hogy a gárda gyors eredményeket akart és nem titkoltan nem csak futamgyőzelmeket tűztek ki maguk elé már idén, hanem bajnok címet, valamint Indy 500 győzelmet.

A spekulációk szerint azonban gyorsan kiderült, hogy az oválok terén teljesen tapasztalatlan Gade-nek több tanulási időre lett volna szüksége.

Ezt pedig Schmidték – akik nem kis kockázatot vállaltak egy, a szakágban újonc szakember vezető versenymérnökké való kinevezésével – nem engedhették meg maguknak, pláne, hogy az Indianapolis 500-at leszámítva még négy ovál van hátra a szezonból. 

Időközben olyan pletykák is szárnyra keltek, hogy egyéb problémák is felmerültek a szakember és a csapat  (Hinchcliffe?) kapcsolatában, de ezek mibenlétéről (már ha igaz) nem tudni bővebb információkat.

„Megtiszteltetés volt számomra, hogy együtt dolgozhattam a srácokkal és a lányokkal a Verizony IndyCar Series-ben, különösképpen a Schmidt Peterson Motorsports tagjaival” – mondta közleményében Gade. „Az SPM csapata elkötelezett, hihetetlenül motivált és tehetséges emberekből áll. A motorsportban lévő, eltérő hátterünk révén két teljesen különböző világ dolgozott együtt azon, hogy egy erős alapot teremtsen a fiatal, dinamikus csapat számára. Ebben a helyzetben ez a két világ nem volt működőképes. A Schmidt Peterson Motorsports-nál mindenkinek a legjobbakat kívánom erőfeszítéseikhez és sok sikert az Indy 500-on, valamint a bajnokságban. Kiváltság volt volt a csapatnál mindenkivel dolgozni.”

Nem Gade az első, hosszútávú versenyzésben klasszis mérnök, akinek az IndyCarban problémái adódtak.

A korábban szintén az Audinál tevékenykedett Justin Taylor 2017-ben igazolt az Ed Carpenter Racinghez, mint J.R. Hildebrand versenymérnöke, az év végén azonban távozott a gárdától és visszatért megszokott közegébe, a sportautókhoz.

A történethez nem szorosan kapcsolódó információ, hogy Leena Gade törölte (deaktiválta?) a Twitter-fiókját. Talán a két dolognak nincs köze egymáshoz, mindenesetre azért érdekes, hogy a csiripelős közösségi oldalt mindeddig előszeretettel használt szakember pontosan azon a napon számolta fel a profilját, amelyen a kirúgásának híre is napvilágot látott.

 

 

képek: IndyCar