Drámai fordulatokat hozott a 102. Indy 500 kvalifikációjának első napja
Danica Patrick a pole-ért küzdhet, James Hinchcliffe viszont nem tudta bejuttatni az autóját a 33 fős mezőnybe.
Előre borítékolható volt, hogy a nagy verseny kvalifikációja idén régen látott izgalmakat fog okozni, hiszen hosszú évek óta először most ismét létfontosságú téttel bírt, nem is egy, hanem rögtön két pilóta számára.
A hivatalos nevezési listán ugyanis harmincöt versenyző/autó kombináció tűnt fel, miközben a mezőnyben rendelkezésre álló helyek száma továbbra is a tradicionális 33-ban van meghatározva. Bár néhányan próbáltak lobbizni azért, hogy rúgják fel ezt a hagyományt és ezúttal engedjenek mindenkit elrajtolni, szerencsére azonban az IndyCar hajthatatlan maradt, táptalajt biztosítva ezzel a lélekölő drámának.
Az Indianapolis 500 egyik varázsát hosszú történelme során a kiszámíthatatlanság adta. Meglepetésemberek tudtak győzni, miközben abszolút favoritok elbuktak. A fiaskóhoz pedig nem is kellett a verseny zöld zászlaja, bőven elég volt hozzá a kvalifikáció, amelyen nem egyszer igazi szupersztárok pokoljárásának lehettünk szemtanúi.
Az 1993-as Indy 500-ra például nem jutott be a verseny 1986-os győztese, egyben az 1992-es szezon IndyCar bajnoka, Bobby Rahal, de mondhatnánk akár az 1995-ös futamot is, amely a Team Penske nélkül rajtolt el, miután a patinás gárda egyik autója sem tudta beverekedni magát a mezőnybe.
This is Indy – ahogyan a mondás tartja.
A mostani kvalifikáció eseményei pedig maximálisan ki is szolgálták ezt, általa pedig, egyfajta mellékszálként a rajongói magatartás negatív oldaláról is újfent képet kaphattunk.
A két esőszünettel is megbolondított körözés során lényegében a tabella tetejét, valamint az alját volt igazán érdemes figyelni.
A felsőházban a Fast 9-ba való jutás volt a cél, amelynek tagjai vasárnap harcba szállhatnak a pole pozícióért, míg az alsóház tekintetében az volt a nagy kérdés, hogy vajon kiknek ér már most véget a 102. Indy 500 programja.
A végeredmény pedig egyszerre lett papírforma és arcon csapó meglepetés.
Hinchcliffe-et volt csapattársa, Marco Andretti vigasztalja
Az edzéseken látottak alapján nem volt nehéz arra tippelni, hogy az egyik versenyző, aki elvérzik a kvalifikáción Pippa Mann lesz. A mezőnyhöz szokás szerint csak az Indy 500 erejéig csatlakozó brit pilóta rendre a tabella alsó szegmensében végzett, tempóját elnézve pedig valóban a csodára lett volna szüksége ahhoz, hogy egy, a részvételhez elegendő négykörös átlagot produkáljon.
A Dale Coyne Racing 63-as Dallara-Hondáját vezető hölgy többször is nekiveselkedett, hogy megkísérelje beverekdeni magát a 33-ba, ezzel karrierje során hetedik alkalommal rajtolhasson el a versenyen, végül azonban nem járt sikerrel.
Mann fiaskó miatti bánatában sokan osztoztak, lévén nála közönségbarátabb, egyben az IndyCar promócióját szívén viselő pilótát nehéz találni. A legnagyobb meglepetést azonban kétségkívül a kvalifikáción elbukó másik versenyző okozta.
A 2016-os, 100. Indy 500-on – egy évvel a kis híján végzetes, szintén indianapolisi balesete után – pole-t szerző James Hinchcliffe ugyanis képtelen volt összerakni egy épkézláb kísérletet, aminek következtében az 5-ös számmal jelzett Dallara-Hondája már biztosan nem lesz ott a mezőnyben.
Az IndyCar bajnoki pontversenyének jelenleg az ötödik helyén tanyázó kanadai közvetlenül az első esőszünet után hajtott pályára, a négykörös átlaga azonban messze elmaradt a várttól.
Castronevesnek és Patricknek van oka örülni
Hinchcliffe az utolsó egy órában újra nekivágott egy kísérletnek, amit azonban az autójában tapasztalt erőteljes vibráció miatt meg kellett szakítania. Újabb próbálkozásra azonban már nem maradt ideje, amit bizonyos szempontból a saját csapatának is köszönhet, akik ahelyett, hogy a lehető leghamarabb kiküldték volna a pályára, addig pepecseltek, míg végül Alexander Rossi teljesen szabályosan eléjük vágott és megkezdte az utolsó kísérletét arra, hogy beverekedje magát a leggyorsabb kilenc közé, de végül nem bizonyult elég gyorsnak.
Ezt követően szinte azonnal Mann vette birtokába a 2.5 mérföldes ovált, hiábavalóan.
Hinch pedig közben az autójában nézte végig, amint lejár az óra.
A kanadai néha már az elvakultság fogalmát tökéletesen kimaxoló rajongói persze rögtön Rossira és Pippára zúdították a haragjukat, mondván mindketten elvették az utolsó lehetőséget kedvencük elől a kvalifikációra, lévén az amerikai már bent volt a mezőnyben (különben is, hogy képzeli, hogy a pole-ra hajt, miközben Hinch már a könnyeit nyeli), a britet tekintve pedig eleve nyilvánvaló volt, hogy képtelen beférkőzni a 33-ba.
Hinchcliffe azonban ezzel nem értett egyet és erőteljesen beszólt a másokra ujjal mutogató szurkolóknak.
„Ami történt semmiképpen sem Pippa Mann hibája. Ez csakis a mi hibánk, nem pedig másé. Ha bárki, bármi rosszat mond, annak fogalma sincs a motorsportról. Fogjátok be a szátokat. […] Csapatként nyerünk és csapatként veszítünk. Őrület most itt lenni, pláne ahhoz képest, hogy hol voltunk két évvel ezelőtt. Lehajtott fejjel, meg fogjuk vizsgálni, hogy mi történt és tanulunk ebből a tapasztalatból. Keserű pirula ez, az biztos.
Mindenesetre fentebb nem véletlenül fogalmaztam úgy, hogy Hinchcliffe 5-ös számú autója nem lesz ott a mezőnyben. A szabályok értelmében ugyanis megengedett a kvalifikáció utáni versenyzőcsere, mint láttuk azt pl. a 2011-es Indy 500 esetében is. Úgyhogy, még nem kell készpénznek venni a kanadai távolmaradását. Az autója fix, hogy nem lesz a rajtrácson, ő viszont simán helyet cserélhet egy másik kollégájával.
Hinchcliffe pedig maga is úgy nyilatkozott, hogy nem utasítana el egy ilyen lehetőséget.
„Azért vagyok itt, hogy versenyezzek. Samnek [Schmidt] és Ricnek [Peterson] vezetek, amit ők mondanak nekem azt fogom csinálni. Úgy tudom, hogy van néhány lehetőség, amit most vizsgálnak, de jelenleg én sem tudok többet, mint önök.”
A szomorú alsóház után rohanjunk fel a tabella tetejére, ahol már sokkal emelkedettebb a hangulat.
A legjobb négykörös átlagot 228.919 mph-val a Team Penske idén már csak részidős versenyzője, Helio Castroneves produkálta, míg a második helyen Ed Carpenter zárt 228.692 mph-s tempójának köszönhetően. A csapatvezető/oválpilóta maradéktalanul boldog lehet egyelőre, hiszen csapata másik két pilótája, Spencer Pigot, valamint a karrierje utolsó futamára készülő Danica Patrick is bejutott a Fast 9-ba.
Az ECR mellett Roger Penske-ék is megveregethetik a saját vállukat, mivel Castroneves mellett a komplett teljes szezonos flotta is ott lehet a rajtelsőségért folyó szegmensben Simon Pagenaud harmadik, Will Power negyedik, és Josef Newgarden hetedik helye által.
Rajtuk kívül még a Dale Coyne Racing és a Chip Ganassi Racing is képviselteti magát egy-egy autóval a Fast 9-ban Sébastien Bourdais, valamint Scott Dixon által.
A 102. Indianapolis 500 második edzésnapja magyar idő szerint vasárnap 20:00-kor veszi kezdetét a 10-33. rajtpozíciók eldöntésével, majd 23:00-tól a pole-ért küzdő Fast 9 mezőnyén a sor.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough