Indianapolisban született meg a Team Penske 200. IndyCar-győzelme
Ha az Indianapolis Motor Speedway úgy döntene, hogy új nevet ad a pálya road vonalvezetésének, akkor jelen állás szerint nem is találhatnának jobb jelöltet a keresztapa szerepére Will Powernél.
A Team Penske ausztrál versenyzőjének eddig még nem sikerült győzelmet aratnia a létesítmény 2.5 mérföldes oválján, a belső, technikás vonalvezetésen azonban lassan már királlyá is koronázhatnák.
Az IndyCar Grand Prix névre hallgató viadalt ötödik alkalommal rendezték meg az IMS 2.439 mérföld hosszú, 14 kanyarból álló pályáján, a leintést követően pedig Power – 2015 és 2017 után – immár harmadszor ünnepelhetett itt rajt-cél győzelmet.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a helyi idő szerint május 12-én, szombat délután rendezett verseny egyszerű sétagalopp volt a 37 éves pilóta számára.
A startot jelző zöld zászló után Power egészen a pitkiállások első hullámáig meg tudta tartani a vezető pozíciót, utána viszont már kezdtek komolyabbra fordulni a dolgok.
A szezon szuperújonca, a második helyről indult Robert Wickens a 26. körben az élre állt köszönhetően a lágyabb keverékű abroncsoknak (piros), aminek révén rövid idő alatt 2.5 másodpercnyi előnyt autózott ki magának.
A keményebb gumikon (fekete) vezető Powernek eközben a szintén lágyat használó Sébastien Bourdais-val is meggyűlt a baja, ami az extra lóerőket adó push-to-pass aktív nyomogatására sarkallta.
A féltáv után azonban az ausztrál is feltetette a piros abroncsokat és az 51. körben vissza is tudta venni – a már feketéken versenyző – Wickenstől az első helyet.
Néhány perccel később viszont minden összegyűjtött, értékes tizedmásodpercre keresztet vethetett köszönhetően tulajdon csapattársának, Josef Newgardennek, aki egy Bourdais-val szembeni elhamarkodott előzési kísérlet következtében kicsúszott a 12-es kanyarban, ez pedig teljes pályás sárga zászlós periódust vont maga után.
Power a közjáték ellenére már végig meg tudta tartani a vezetést, teljesen nyugodt azonban nem lehetett, mivel a hajrában nem csak a mögötte haladó Scott Dixon jelenléte okozott folyamatos fenyegetést, hanem a szemerkélő eső is.
Az égi áldás azonban szerencséjére végül elmaradt, a toowoombai pedig magabiztosan ért célba, közel két és fél másodpercet verve a másodikként leintett Dixonra.
Power ezzel főkategóriás karrierje 33. győzelmét aratta – ebből a 30.-at a Roger Penske alkalmazottjaként -, a sikere azonban csapatszinten még ennél is jelentősebb lett, lévén a Team Penske ezzel fennállása 200. elsőségét ünnepelhette az IndyCaron belül.
Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy erre a mérföldkőre pontosan a sportág legikonikusabb pályáján, az Indianapolis Motor Speedwayen került sor.
„[A 200. Penske-győzelem] elképesztő, megmutatja Roger elkötelezettségét a győzelem iránt és a csapata minőségét, valódi megtiszteltetés, hogy neki vezethetek” – nyilatkozta a leintés után Power. „Soha nem vezettem még ennyire keményen egy teljes versenyen át. Most pihenni fogok egy pár napig, mert teljesen kimerültem, fáradt vagyok.”
Power azonban le sem tagadhatta, hogy a agytekervényei már az Indianapolis 500 körül forognak, amelyet eddig tíz próbálkozásból egyszer sem sikerült megnyernie.
„Rengeteget gondolok rá, alig várom!”
Az IndyCar GP legnagyobb hőse azonban kétségkívül Dixon volt, aki a kvalifikáción csak a 18. rajthelyet tudta megkaparintani, köszönhetően szinte vezethetetlen autójának.
A Chip Ganassi Racing veteránja elmondta, hogy a pénteki időmérőn több, később nyilvánvalóan rossz változtatást eszközöltek az gépen, aminek meg is lett az eredménye. A futam napjának reggelén azonban lényegében mindenen, amin csak lehetett újra módosítást hajtottak végre, az így feljavult 9-es Dallara-Honda, továbbá a remek gumi- és pitstratégia, valamint az új-zélandi legendásan jó üzemanyagspóroló technikája révén pedig a másodikként fejezték be a futamot.
Az üzemanyagot a végén szintén igencsak kicentiző Wickens végül a harmadikként zárt, amivel eddigi öt futamot számláló IndyCar-karrierje harmadik top 5-ös, ebből második dobogós helyezését szerezte..
A legjobb öt sorrendjét a Sébastien Bourdais – Alexander Rossi kettős tette teljessé.
A mezőnybe a két indianapolisi verseny erejéig visszatérő Helio Castronevest a hatodikként intették le.
A verseny közepén vétett hibája ellenére Josef Newgarden a tizenegyedikként zárt és az összetettbeli vezetését is meg tudta őrizni, az előnye Rossival szemben viszont két pontra csökkent.
A szokásokhoz híven az IndyCar GP idén sem kerülte el az első körös csetepatét. Nem sokkal a rajt után Simon Pagenaud és Takuma Sato autóinak kerekei összeértek, előbbi francia pedig ennek következtében a kisodródott a pálya mellé magával víve Jordan Kinget is.
A futamot mind a hárman folytatni tudták, az Ed Carpenter Racing részidős brit újoncának azonban külső segítségre volt szüksége ahhoz, hogy visszatérjen a mezőnybe.
Ezen jelenet után alig másodpercekkel egy másik incidensre is sor került az ECR teljes szezonos versenyzőjének, Spencer Pigotnak főszereplésével, aki az egyik kerékvetőn megpattanva négy kerékkel a levegőbe emelkedett kissé érintve Sato 30-as Dallara-Hondáját is. Az eset szintén nem befolyásolta a két pilóta további szereplését, de elkerülhető ütközés miatt Pigot azért kapott egy áthajtásos büntetést.
A verseny során kilenc alkalommal változott az élen álló személye hét különböző pilóta között. A legtöbb kört, szám szerint 56-ot (a 85-ből) Power töltötte vezető pozícióban.
Az ausztrál egyébiránt IndyCar-karrierje során 16. alkalommal tudott a pole-ból rajtolva nyerni, emellett pedig azzal is elbüszkélkedhet, hogy a mostani már a 12. olyan szezonja, amelyben minimum egy győzelmet szerzett.
A mezőny összesen 214 előzést hajtott végre a kis híján 1 óra 50 percesre nyúlt futamon.
A leggyorsabb kört Scott Dixon autózta a 15.-ben, 124.423 mph-val (200.24 kmh).
Az eddigi öt IndyCar Grand Prix-ből négy hozott rajt-cél győzelmet: Power 2015-ös, 2017-es és 2018-as sikere mellett még Simon Pagenaud tudta végrehajtani ezt a fegyvertényt 2016-ban, szintén a Team Penske kötelékében.
A mezőny mostantól fogva minden egyes idegszálával az év legnagyobb eseményére, vagyis a 102. Indianapolis 500-ra fókuszál, amelynek edzéssorozata május 15-én, kedden veszi kezdetét.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough