Tony Kanaan zárta az élen az Indy 500 „május 0-ai” tesztjét

Tony Kanaan zárta az élen az Indy 500 „május 0-ai” tesztjét

Az IndyCar kombinált tesztjével hivatalosan is megkezdődött a Month of May.

Hiába képezi az IndyCar Grand Prix már zsinórban ötödik éve a Május Hónap programjának részét, ez az időszak a rajongók számára továbbra is, rendületlenül egyet jelent az Indianapolis 500-zal. Ennek megfelelően az IMS road vonalvezetésén lebonyolítandó futamra is nemes egyszerűséggel csak úgy tekintenek, mint a nagy verseny egyik felvezető eseménye.

Mit szépítsük a dolgot, a május olyan az Indy 500 hívei számára, mintha egyszerre lenne karácsony és össznépi, heteken át tartó születésnap.

Idén ráadásul a sors szeszélye folytán sikerült egy korai, ámde igazán stílszerű rajtot vennie ennek a felfokozott hangulatú időszaknak.

Április 30-án – vagy ahogyan az Indianapolis Motor Speedway Twitter-felelőse találóan nevezte; május 0-án – újra IndyCar gépek népesítették be a világ leghíresebb, 2.5 mérföldes oválját.

A huszonegy autóval lezajlott teszt eredetileg március végére volt kiírva, az időjárás azonban másként döntött és vastag hótakaróval borította be Indiana államot, a tavasz kellős közepén téli csodaországgá varázsolva magát a pályát is.

Ennek következtében a programot muszáj volt egy későbbi időpontra áttenni, ami akkor meglehetősen bosszantó volt, most viszont már azt mondhatjuk, ennél nem is történhetett volna jobb dolog.

Az új dátum révén a teszt a Május Hónap hivatalos nyitóeseményévé avanzsált, már április 30-án belengetve a zöld zászlót az év legszebb, autósport-vonatkozású időszakának.

ims3.JPG

Helio Castroneves (Team Penske) 

 

A két felvonásból állt tesztnap legjobb tempóját az A.J. Foyt Racing veteránja, Tony Kanaan produkálta, aki a délután folyamán futotta meg 226.181 mph-s (364.003 km/h) körét. Ezzel a 2013-as Indy 500 győztese a mezőnyben ráadásul egyedüliként tudta túlszárnyalni a 226 mph-s álomhatárt.

A második helyen a Team Penske 22-es Dallara-Chevyjét terelgető Simon Pagenaud zárt 225.910 mph-val (363.567 km/h), míg a harmadik leggyorsabbnak az Andretti-Herta Autosportot szolgáló Marco Andretti bizonyult 225.637 mph-s (363.127 km/h) egyéni legjobbjának köszönhetően.

A negyedik helyen, 225.630 mph-s (363.116 km/h) körének hála Gabby Chaves zárt a Harding Racing 88-as számú gépével.

A szélárnyék nélkül megtett leggyorsabb kör is Kanaan nevéhez fűződik, aki magányosan 223.240 mph-t (359.270 km/h)  tudott kisajtolni a 14-es számú Dallara-Chevyből.

„Jó nap volt, nem számítottam arra, hogy az élen leszek” – mondta a brazil. „Egyszerűen csak megpróbáltunk annyit tanulni az új autóról, amennyit csak lehet. Próbálkoztam szélárnyék nélküli körökkel, ez az, ami számít, mivel a kvalifikáción sem lesz senki a közeledben. Tetszett, hogy így is ilyen gyorsak voltunk.”

A nap legnagyobb érdeklődésre számot tartott témája azonban nem az eredménylistán szereplő névsor volt – ez tesztek tekintetében amúgy is majdhogynem lényegtelen -, hanem az, hogy vajon miként muzsikálnak majd az univerzális aero kit superspeedway-verziójával felvértezett autók a 2.5 mérföldes oválon.

Nos, a jó hír az, hogy a versenyzők beszámolói alapján nem kell attól tartani, hogy csökkenni fog az Indy 500 eddig megszokott, magas színvonala.

„Nem érződik annyira különbözőnek az eddigitől, ami szerintem jó dolog” – nyilatkozta az IndyCar regnáló bajnoka, Josef Newgarden, aki összesen 89 kört tett meg a nap folyamán, legjobb tempója pedig a tizennegyedik helyre lett elegendő.

ims44.JPG

Scott Dixon a téglacsíkon 

 

A teszt ötödik legjobb idejét produkált Scott Dixon azonban már nem volt annyira lenyűgözve a tapasztaltaktól, mivel elmondása szerint a mostani autók jóval közelebb tudnak haladni egymáshoz a Speedwayen, mint az elmúlt években bármikor. Ez pedig biztonsági aggályokat ébresztett benne.

„Szerintem az egyik szerencsétlen része, hogy az Indy 500-ból pack-verseny válhat, ami a rajongók számára szórakoztató, nekünk, versenyzőknek viszont bizonsági szempontból nem jó. Személy szerint én nem szeretem a pack versenyt, különösen olyan sebesség mellett, mint amivel itt megyünk. Nem hiszem, hogy ez egy jó dolog.”

Leegyszerűsítve, a pack-versenyzés során az autók nem szakadnak el egymástól, ennek következtében fokozottan fennáll a tömegbalesetek lehetősége is, ami ilyen hatalmas tempó mellett beláthatatlan következményekkel járhat.

Ahogyan Dixon is utalt rá, ez a versenyzési típus – lásd. pl. 2015 Fontana, 2017 Texas, vagy a tragikus 2011 Las Vegas – hatalmas izgalmakat nyújt a nézőknek, a pilóták részéről viszont olyan, mintha folyamatosan orosz rulettet játszanának bőven 350 km/h felett.

Komoly balesetet azonban nem csak milliméterre egymástól, bolyban száguldva lehet elszenvedni. Erre a legutóbbi élő példa Sébastien Bourdais, aki teljesen egyedül volt a pályán, amikor az Indy 500 tavalyi kvalifikációján a falnak csapódott és a pole pozíció helyett a kórházban kötött ki többszörös csípő- és medencetöréssel.

A francia a horrorbukás után most először hajtott pályára az IMS oválján, a teszt előtt pedig azt sem volt rest bevallani, hogy bizony az egy évvel ezelőtti események még mindig ott motoszkálnak a fejében.

A teljesítményén azonban ez mit sem látszott és 225.327 mph-val (362.628 km/h) a nap hatodik legjobb átlagsebességét hozta.

A két indianapolisi futam erejéig a Team Penske negyedik gépével visszatérő Helio Castroneves a tizedik tempót produkálta.

A teszten nem vettek részt a mezőny azon újoncai, akik most először vágnak neki az Indy 500-nak. Rájuk – név szerint Robert Wickensre, Matheus Leistre és Pietro Fittipaldira – május elsején, kedden vár a kötelezően teljesítendő, három fázisból – 1; 10 kör 205 – 210 mph (330 – 338 km/h) közötti átlagsebességgel, 2; 15 kör 210 – 215 mph-val (338 – 346 km/h), 3; 15 kör 215 mph (346 km/h) felett – álló Rookie Orientetion Program.

A debütánsok mellett a futamon már korábban indult, az elmúlt évi Indy 500 óta azonban egyetlen IndyCar-oválfutamot sem teljesített pilóták is pályára hajtanak majd. A frissítő teszten – aminek keretein belül a ROP második és harmadik fázisát kell teljesíteni – várhatóan Sage Karam, Jay Howard és az open-wheel szakágba hét év hiátus után visszatérő Danica Patrick vesz részt.

 

imsp2.JPG