Az Indianapolis Motor Speedwayen is bemutatkozott az IndyCar szélvédője
Az IMS oválján folytatódott az IndyCar fejvédő elemének tesztsorozata.
Április 30-án került sor a május 27-én esedékes, 102. Indianapolis 500-at felvezető kollektív tesztre.
A legendás, 2.5 mérföldes ovál a huszonegy autó részvételével lezajlott program végeztével sem csendesedett el.
Nagyjából negyed órával a kockás zászlót követően minden szem a Team Penske sorait erősítő Josef Newgardenre szegeződött, aki az 1-es számot viselő Dallara-Chevyjével vihette pályára a széria legújabb biztonsági elemét, a cockpit védelmét erősíteni hivatott szélvédőt.
A PPG által szabadalmaztatott, fokozottan fényáteresztő Opticor anyagból készült, alapzatával együtt összesen kilenc kilogramm súlyú, 1,016 cm szélességű prototípust elsőként Scott Dixon próbálhatta ki a széria februári, ISM Racewayen rendezett tesztjén.
A Chip Ganassi Racing klasszisa akkor nappali, szürkületi és villanyfényes viszonyok között is körözött a szélvédővel, tapasztalatairól pedig kifejezetten pozitívan nyilatkozott.
Az autóra 25 fokos dőlésszögben felszerelt elem második, pályán lezajlott tesztjén viszont már az IndyCar regnáló bajnokára várt a feladat, hogy visszajelzést adjon tapasztalatairól, immár a 2.5 mérföldes oválon.
„Lenyűgöző volt” – nyilatkozta Newgarden, aki kb. 10-15 kört tett meg, legnagyobb tempója pedig 224 mph körüli volt. „Open-wheel autón teljesen más, nem vagy hozzászokva, hogy egy ilyen nagy szélvédő van előtted. Érdekes volt kipróbálni.”
A 27 éves amerikai a lehető legtökéletesebb látási viszonyok érdekében a sisakrostélyát is teljesen átlátszóra cserélte le, az első etapjának végén azonban még ezzel is tapasztalt némi tükröződést.
„Szerintem erre majd a sisakgyártókkal közösen kell kitalálnunk valamit” – kommentálta Newgarden, aki összességében elégedett volt a szélvédővel.
„Én az innováció nagy rajongója vagyok. Szerintem ez egy természetes folyamat, aminek során találnunk kell egy új biztonsági megoldást a cockpit védelmére. Ugyanakkor meg kell tartanunk az open-wheel versenyzés szellemiségét is. Szerintem az IndyCar szép munkát végzett azzal, ahogyan megpróbálta ezt a feladatot véghez vinni.”
Az elem tisztán tartását letéphető fóliákkal oldják meg.
A széria hosszú évek óta keresi a megoldást arra, hogy miként növelje a cockpit biztonságát a levegőben repülő törmelékekkel szemben. A folyamat részeként felmerült a Forma-1-ben használatos glória lehetősége is, de ezt végül gyorsan elvetették, mivel például oválpályákon nagyban akadályozná a versenyző látómezejét. A megoldást végül a szélvédőben látták, az átfogó tervezési időszakot követő szoftveres, szélcsatornás és a Dallara saját szimulátorában végrehajtott elemzések után pedig immár a pályán eddig lezajlott tesztek is biztató eredményeket hoznak.
„Josef rámutatott arra, hogy van néhány dolog, amit meg kell szokni” – mondta a széria biztonsági és mérnöki feladatokért felelős igazgatója, Jeff Horton. „Emellett viszont úgy érezte, hogy ha kötelező lenne, akkor gond nélkül alkalmazkodni tudna hozzá. Az egyik, amire rájöttünk, hogy Josefnek nincs túl sok sportautós tapasztalata. Scott Dixon viszont úgy tesztelt legutóbb, hogy nem sokkal előtte versenyzett a Rolex 24-en [Daytona 24]. Szerintünk sokat számít, hogy Dixon egy héten át szélvédős autóban ült, majd nem sokkal utána vezetett egy másik gépet [az ISM-en lévő teszten] szintén szélvédővel. Josef viszont egész nap szélvédő nélkül ment, aztán hirtelen beraktunk elé egyet. Nagyon sok faktor játszik ebben szerepet, de ettől még a tesztet pozitívan értékeljük. Továbbra is keményen fogunk dolgozni.”
Bár a mezőny tagjai általánosságban véve támogatják a szélvédő majdani éles bevezetését a szériában, néhány versenyző azonban nem rejti véka alá, hogy nincsenek lenyűgözve a megoldástól.
Közéjük tartozik az idén 21. IndyCar szezonját teljesítő Tony Kanaan is.
„Hogy tetszik-e nekem? Nem, én nem gondolom, hogy jól nézne ki. Ez az én véleményem. Ha biztonságosabb, akkor rendben. Menőnek néz-e ki szerintem? Nem. Úgy gondolom-e, hogy a Forma-1-es glória borzasztóan fest? Igen. Mindez csak az én ízélesem tükrözi. Szerintem az IndyCar remek munkát végzett a fejlesztésével. Határozottan nem vagyok ellene, csak az, ahogyan kinéz nem a kedvencem.”
A szélvédővel kapcsolatos munka tovább folytatódik és remélhetőleg hamarosan már road típusú pályán is próbára tehetik.
Az IndyCar nem szabott határidőt arra, hogy az elem mikor kerül fel éles versenykörülmények között is a mezőny autóira.
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough