Elhalasztották az IndyCar alabamai versenyét
Az anyatermészet keresztülhúzta a széria számításait.
Az IndyCar ezúttal nem esett bele abba a csapdába, mint a három évvel ezelőtti, avondale-i futam idején, amikor is a heves esőzés miatt lényegében csak a pace car mögött volt képes körözni a mezőny, amint pedig elérték a hivatalos végeredmény hirdetéséhez szükséges körszámot rögtön kockás zászlóval le is intették azt.
A naptárból ezután az egyetlen forduló után – nem emiatt, hanem financiális okokból – búcsúzott GP of Louisianát a rajongók és maguk a pilóták is máig „anti-versenyként” tartják számon, lévén az egész futam jószerivel csak sárga zászlós fázisokból állt, az a néhány zöld alatti kör pedig sokkal inkább orosz rulettre hajazott, mintsem valós küzdelmekkel.
Értelmetlen volt, unalmas, bosszantó, ami felért egy, a képernyők előtt hősiesen kitartó, valamint a helyszínen ázó-fázó szurkolóknak bevitt alattomos gyomrossal. A helyzet versenyzői oldalról sem volt rózsás, hiszen szinte semmi esélyük nem volt arra, hogy a maguk kezébe vegyék az irányítást, a teljes végeredményről pedig ebből adódóan a külső körülmények döntöttek.
Ezért is számít üdvözlendő döntésnek, hogy az IndyCar a mostani, alabamai futama kapcsán már egyáltalán nem erőltette a kitűzött versenynapon való befejezést és inkább egy nappal elhalasztotta a viadalt.
Már a múlt hét elején tudni lehetett, hogy a Honda Indy Grand Prix of Alamaba névre hallgató futam időpontjában meg fog érkezni az égi áldás a Barber Motorosports Park 2.3 mérföldes, 16 kanyarból álló vonalvezetésére.
Ahogyan pedig teltek a napok, az is egyre inkább biztossá vált, hogy nem egy kósza nyári záporra kell számítani.
Az IndyCar és a pálya közösen igyekeztek mindent megtenni annak érdekében, hogy a mostoha körülmények ellenére is teljes értékű versenyt tudjanak prezentálni. A futam vasárnapjának reggelén bejelentették, változtatásokat eszközöltek a programban, aminek értelmében a GP of Alabama az erdetileg tervezettnél bő fél órával korábbi kezdési időpontot kapott, reménykedve abban, hogy így sikerül „elmenekülni” a vészesen közelgő esőfelhők elől.
Nem jött össze.
Barbert már jóval az előrehozott rajt előtt komoly esőzés áztatta heves széllökésekkel vegyítve, a látási viszonyokat pedig csak tovább nehezítette a vastag felhőréteg okozta sötétség.
A zöld zászlót követően először az Andretti-Herta Autosportnak vezető Marco Andretti pördült meg, de az incidens csak lokális sárga jelzést vont maga után.
Kilenc körrel később azonban már szükség volt a pace car beküldésére, köszönhetően Charlie Kimballnak. A Carlin pilótája összeütközött a Chip Ganassi Racinget szolgáló Ed Jones-szal, aminek révén megsérült autójának első szárnya és a 6-os kanyar falának csapódott.
A verseny a 17. körben kapta meg újra a zöldet, legalábbis ideiglenesen. Rögtön a zászló belengetése után a pole pozícióból indult Josef Newgarden kis híján elvesztette uralmát a Team Penske #1 Dallara-Chevyje felett, de végül sikerült korrigálnia. Csapattársa, Will Power azonban már nem volt ilyen szerencsés és egy vízátfolyáson megcsúszva rögtön a falban találta magát.
Az esetet követően ismét lobogott a sárga zászló, ami a tovább erősödő esőzés, szél, valamint az ebből adódóan versenyzésre végképp alkalmatlanná váló pálya miatt két körrel később piros színűre változott.
A kényszerszünet alatt Power nem rejtette véka alá véleményét, miszerint a katasztrofális látási viszonyok közepette már eleve nem is kellett volna újraindítani a futamot.
„Semmit nem láttam” – nyilatkozta az ausztrál az NBCSN-nek. „Nem hiszem el, hogy az IndyCar megadta a zöld jelzést ilyen rossz látási viszonyok és a pályán álló víz mennyisége ellenére. Csalódást keltő döntés volt, rám nézve pedig veszélyes is. […] Ezt megelőzően is már folyamatosan azt mondogattam Rogernek [Penske, aki Power versenystratégája is egyben], hogy nem látok semmit, még a saját kezeimet sem.”
Az IndyCar harminchét perc piros zászló után újra megkísérelte folytatni a versenyt, de négy, a pace car mögött eltelt kör után ismét a megszakítás mellett döntöttek.
Újabb, ezúttal már másfél órásra nyúló várakozás után a széria végül hivatalosan bejelentette, hogy a körülményekben nem várható javulás, így a futamot másnap, azaz hétfőn, helyi idő szerint délelőtt 11 órakor [magyar idő szerint: 18:00] folytatják.
Az előrejelzések szerint ekkor is fennáll az eső valószínűsége, de már jóval mérsékeltebb formában.
A csapatoknak a folytatásban lehetőségük van megtankolni az autókat, továbbá az abroncsválasztás is szabad, kivéve abban az esetben, ha az IndyCar esős versennyé nyilvánítja.
A futam egyetlen kiesőjének Kimball számít, tehát ő a hétfői napon már csak nézőként lehet jelen Barberen.
Power csatlakozhat a mezőnyhöz, de az autójához az éjszaka folyamán nem nyúlhat a csapata.
A legutóbbi IndyCar futam, amelyet az időjárás miatt másnapra kellett halasztani a 2016-os, poconói ABC Supply 500 volt.
Az abszolút rekordernek az ugyanebben a szezonban rendezett, szintén eső miatt félbeszakított texasi Firestone 600 számít, amelynek befejezését csak két és fél hónappal később tudták megejteni.
A Honda Indy Grand Prix of Alabama pillanatnyi állása:
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough