90 éves versenyző tér vissza a NASCAR mezőnyébe
Hershel McGriff a profi autósport valaha volt legidősebb, aktív pilótája lehet.
Az orvostudomány és a modern világra jellemző életkörülmények fejlődése ellenére a mai napig rendkívül szerencsésnek számít az, aki nem csak megéli a kilencvenedik életévét, de ezzel párhuzamosan fizikálisan, valamint szellemileg is egészségesnek mondhatja magát.
Ezen, sors által kivételezett emberek általában igyekeznek kihasználni minden idejüket arra, hogy gyermekeikkel, unokáikkal legyenek és ha lehetséges az addigiaknál is jobban vigyázzanak magukra.
Akadnak azonban köztük is extrém példák, akik hajlott koruk ellenére sem hajlandóak lassítani a tempón és minden lehetőséget megragadnak arra, hogy tovább hajszolják az adrenalint.
Közéjük tartozik az amerikai Hershel McGriff is, aki tavaly decemberben ünnepelte a 90. születésnapját és most újra bukósisakot készül húzni, ráadásul nem is egy futottak még bajnokságban.
McGriff 1945-ben kezdett versenyezni, öt évvel később pedig debütált a NASCAR Strictly Stock Seriesben (a mai királykategória, a Cup őse), amely sorozatban az 1993-as, Sears Point-i búcsúfutamáig végül összesen 85 futamon rajtolt el. Ezalatt ötször indulhatott a pole-ból, harmincegyszer zárt a legjobb tíz között, ebből négyszer az első helyen.
Az elit kategória mellett a NASCAR alacsonyabban rangsorolt szériáiban, valamint bemutatófutamokon is időről időre felbukkant.
Az elmúlt másfél évtized során McGriff többször is bejelentette visszavonulását, de végül sosem bírt ellenállni a versenyautók kísértésének.
Eddigi utolsó profi futamát 84 évesen, a NASCAR regionális, ámde igencsak komoly becsben tartott K&N Pro Series West 2012-es, sonomai viadalán teljesítette, amelyet végül a tizennyolcadikként zárt a harminc autót számláló mezőnyben.
McGriff az ötvenes években
A K&N West különösen kedves McGriff szívének. 1954-es bemutatkozása óta összesen 266 versenyt teljesített ebben a sorozatban, amiből 144 futamot a top 10-ben, ezt tovább bontva 98-at a legjobb ötben, 35-öt pedig a Victory Lane-en zárt. A csúcsra 1986-ban ért fel, amikor – az ez idő tájt Winston West Series névre hallgatott széria – bajnoki címét is meg tudta szerezni.
Most pedig McGriff arra készül, hogy – 90 évesen és öt hónaposan – újra rajthoz gördüljön a K&N-ben, méghozzá hazai pályáján.
„Ki tudna nemet mondani egy ingyenes versenyzői ülésre a K&N-ben, méghozzá a Bill McAnally Racing autójában?” – nyilatkozta boldogan McGriff, akit idén a NASCAR Hírességek Csarnokába is jelöltek. „Bill azt mondta, hogy válasszak egy pályát bárhol a nyugati parton, amelyen a K&N versenyez és ott fogok indulni.”
McGriff a május ötödikei futam helyszínéül szolgáló Tucson Speedway 3/8 mérföldes oválja mellett tette le a voksát.
„Tucson az otthonom, ezért döntöttünk így. Bár nem sokat versenyeztem itt, de jó móka lesz. Remélem, hogy jól fogok szerepelni. Szerintem képes vagyok rá.”
A Bill McAnally Racingen mindenesetre nem fog múlni a siker, lévén a K&N West nyolcszoros, egyben regnáló bajnok csapatáról van szó.
McGriff 1989. májusában, 61 évesen, szintén ezen szériában szerezte utolsó győzelmét a kaliforniai Bakersfieldben lévő Mesa Marin Racewayen rendezett Spears Manufacturing 200-on. Ezzel a NASCAR történetének legidősebb futamgyőztese lett, amely rekordot máig senki nem tudta elvenni tőle.
Az amerikai stock-car szakág nemzeti szériának jelenlegi legidősebb, aktív versenyzője a NASCAR másodosztályát képező Xfinity Series-ben szereplő Morgan Shepherd, aki a saját, rendkívül alacsony költségvetésű csapatával próbálkozik újra és újra a mezőnybe jutással. A négyszeres Cup futamgyőztes pilóta egyébként a főkategória legidősebb résztvevőjének is számít, miután 2014-ben, 72 évesen kvalifikálni tudta magát a New Hampshire-i futamra.
A teljes szezonos korrekordernek James Hylton tekinthető, aki 2013-ban, 78 évesen versenyezte végig a komplett idényt az ARCA Racing Series-ben, majd ezt követően végleg szögre akasztotta sisakját.
Visszatérve McGriffre, ő a tucsoni verseny után sem fog pihenni és zsinórban harmadjára csatlakozik a Kyle Petty által évente szervezett, jótékonysági motoros túrához, amelynek során beteg gyerekek számára gyűjtenek pénzt.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough