Chip Ganassi szigorítaná az Indianapolis 500 alkalmassági vizsgáját

Chip Ganassi szigorítaná az Indianapolis 500 alkalmassági vizsgáját

A veterán csapattulajdonos úgy véli, az IndyCarnak komolyabban meg kellene szűrnie, hogy kiket engedjenek pályára az Indy 500-on.

Jelen állás szerint harminchárom pilóta már biztosan ott lesz a májusi, szám szerint 102. alkalommal megrendezendő Indianapolis 500 nevezési listáján, de minden esély megvan arra, hogy ez a szám az elkövetkezendő hetekben tovább emelkedjen. Mindez pedig azt jelenti, hogy az elmúlt két évvel ellentétben a verseny kvalifikációján már nem csak a startpozíciók és az -idéntől az első kilenc rajthelyért járó – bónuszpontok sorsa dől el, hanem magáért a tradicionálisan 33 fős mezőnybe jutásért is meg kell küzdeniük a pilótáknak. Erre utoljára 2015-ben volt példa.

A már hivatalosan bejelentett versenyzők közül öten (Jay Howard, Jack Harvey, Pippa Mann, Sage Karam és Oriol Servia – bár utóbbi spanyol nagy tapasztalata révén kakukktojásnak számít ebben a felsorolásban) utoljára a tavalyi Indianapolis 500-on vezettek superspeedwayen, míg Stefan Wilson eddigi egyetlen ilyen típusú pályán eszközölt bevetése – egyben utolsó IndyCar viadala – óta (100. Indy 500/ 2016) két év telt el.

A verseny legnagyobb szenzációja, a karrierje utolsó futamára készülő Danica Patrick pedig hét esztendőnyi hiátus után ül be ismét egy open-wheel gépbe.

Rajtuk kívül négyen (Robert Wickens, Kyle Kaiser, Pietro Fittipaldi, Matherus Leist) pályafutásuk során először veselkedhetnek neki a világ legnagyobb múltú versenyének.

Mindebből kifolyólag sokakat aggodalommal tölt el a tény, hogy a nevezési lista több, mint egyharmadát abszolút újoncok, valamint legjobb esetben is olyan versenyzők alkotják, akik utoljára egy évvel ezelőtt hajtottak pályára nagy oválon.

Közéjük tartozik a Chip Ganassi Racing tulajdonosa, azaz maga Chip Ganassi, akit abból kifolyólag különösen érzékenyen érint a téma, hogy tavaly pont az ő egyik embere lett a verseny legbrutálisabb balesetének szenvedő alanya.

Mint ismeretes, a 101. Indianapolis 500 52. körében a Schmidt Peterson Motorsportsnak vezető Jay Howard – aki úgy vállalta be ezt a versenyt, hogy az azt megelőző öt és fél évben csak gokartozott – elvesztette uralmát az autója felett és a falnak csapódott. A visszacsúszó gépet az érkező Tony Kanaan még sikeresen el tudta kerülni, Scott Dixon azonban már nem volt ilyen szerencsés és nekiütközött Howard bal hátsó kerekének, aminek következtében a #9 Dallara-Honda azonnal a levegőbe emelkedett, ahol egy félforduladot megtéve végül a 2-es kanyar belső falának vágódott.

dj.jpg

Az incidenst mindkét pilóta ép bőrrel megúszta, Howard pedig később Ryan Hunter-Reayt tette felelőssé a történtekért, mondván az amerikai terelte őt a pálya gumitörmelékkel teli részére, innentől pedig ő már csak utas volt az autójában.

A magyarázat viszont nem hatotta meg Ganassit, aki a mai napig főként Howard tapasztalatlanságát okolja a balesetért és attól tart, hogy idén az újoncok és az IMS-re hosszabb távollét után visszatérő versenyzők nagy száma miatt könnyedén megismétlődhet a jelenetsor. Arra pedig egyáltalán nincs garancia, hogy újra megúsznák komolyabb személyi sérülés nélkül.

„Ezeket a srácokat, akik huzamosabb ideje, vagy épp egyáltalán nem versenyeztek itt nem dobhatjuk be egyből az 500-on. Nem akarok különösebben senkire célozgatni, mint Jay Howard, de azt mondom, ezt nem tehetjük. Végül valaki meg fog sérülni. [Howard] miatt tavaly majdnem megtörtént. Ez nem tisztességes azokkal a srácokkal szemben, akik folyamatosan a széria részét képezik. Nem bukkanhatsz csak úgy fel évi egy versenyre, még kevésbé egy olyan újonc mezőnyben, amelynek nincs elég versenytapasztalat a háta mögött.”

A szabályok szerint az Indianapolis 500 újoncai csak akkor kapják meg az engedélyt a részvételre, ha teljesítették a verseny alkalmassági vizsgáját, a Rookie Orientation Programot. A három fázisból álló ROP során először tíz kört kell a debütánsoknak megtenniük 205-210 mph-s tempóval, majd ezt követően tizenötöt 210-215 mph között, végül pedig szintén tizenötöt 215 mph felett.

Azoknak a versenyzőknek, akik az előző évi Indy 500 óta nem vettek részt egyetlen oválfutamon sem az IndyCaron belül egy úgynevezett frissítő tesztet kell végrehajtaniuk, ami a ROP második és harmadik fázisát takarja.

Ganassi szerint viszont ez a gyakorlat a mostani viszonyok mellett – nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a mezőny bő egyharmadát olyanok fogják képezni, akik minimális/zéró tapasztalattal rendelkeznek, vagy már kiestek a superspeedwayek ritumásból – nem elegendő.

„Szerintem [az IndyCarnak] fokoznia kell a Rookie Orientation Program követelményeit, mivel az újoncoknak nincs túl sok tapasztalatuk. Vannak a futamon debütáló pilóták, valamint olyan emberek is, akik nem vezettek [a szériában] az előző év óta, vagy akár az elmúlt öt esztendőben bármilyen versenyen is” – utalt vissza ez utóbbival ismét Howard 2017-es megjelenésére. „Ezzel nagyon vékony jégen táncolnak.”

Az elmúlt években főként tehetséggondozással foglalkozott Howard – aki idén is elindult az 500-on az SPM jóvoltából – természetesen nem hagyta szó nélkül Ganassi szavait.

„Nem vagyok biztos benne, hogy van értelme egy ilyen visszahajló vitát folytatni” – nyilatkozta a 37 éves brit az Indianapolis Starnak küldött sajtóközleményében. „A nevelőprogramom folyamán azt akarom elérni, hogy a versenyzőim tudják, ha előteremtik az open-wheelhez szükséges szponzorációt, átmennek a teszteken, verejtéket, elszántságot és kemény munkát fektetnek bele, még ha csak egyedül az Indy 500-on is bukkannak fel, akkor is tisztességgel érdemelték ki. Szerencsére csak két pilótának van szüksége Chip engedélyére a versenyzéshez.”

Ganassi nem állt elő konkrét ötletekkel azt illetően, hogy miként lehetne hatékonyabbá, nehezebbé tenni az Indy 500 alkalmassági vizsgáját.

„Én csak úgy gondolom, hogy muszáj felhívni ezeknek a fiatalembereknek a figyelmét arra, hogy óvatosnak kell lenni az autóban. Nagyon szerencsések voltunk, hogy az utóbbi pár évben [James Hinchcliffe 2015-ös, kis híján fatális végkimenetelű edzésbalesete óta] senki sem sérült meg komolyabban ezen a pályán. Mindenkiben tudatosulnia kell, hogy ez még mindig egy nagyon, nagyon veszélyes sport. Nem szabad könnyedén venni. Indianapolis teljesen más, mint St. Petersburgben versenyezni.”

 

  

A 102. Indianapolis 500 eddig bejelentett versenyzői:

Chevrolet-erőforrás:

Team Penske: Josef Newgarden, Simon Pagenaud, Will Power, Helio Castroneves
Ed Carpenter Racing: Spencer Pigot, Ed Carpenter, Danica Patrick
Carlin: Max Chilton, Charlie Kimball
AJ Foyt Racing: Tony Kanaan, Matheus Leist
Harding Racing: Gabby Chaves
Juncos Racing: Kyle Kaiser
Dreyer & Reinbold Racing: Sage Karam

Honda-erőforrás:

Chip Ganassi Racing: Scott Dixon, Ed Jones
Rahal Letterman Lanigan Racing: Graham Rahal, Takuma Sato, Oriol Servia (a Scuderia Corsával való partnerségben)
Andretti Autosport: Alexander Rossi, Ryan Hunter-Reay, Marco Andretti, Zach Veach, Stefan Wilson, Carlos Munoz
Schmidt Peterson Motorsports: James Hinchcliffe, Robert Wickens, Jay Howard, Jack Harvey (a Michael Shank Racinggel karöltve)
Dale Coyne Racing: Sebastien Bourdais, Pietro Fittipaldi, Conor Daly, Pippa Mann

 

 

képek:IndyCar