A Forma-1 után a NASCAR is új tulajdonos kezébe kerülhet?
Egyre több jel mutat arra, hogy a France család megválni készül az észak-amerikai stock-car szakág első számú szervezetétől.
Az utóbbi egy évtizedben időről időre röppentek fel olyan hírek, miszerint a NASCAR-t annak 1948-as megalapításától kezdve birtokló France dinasztia a háttérben a birodalom eladásán munkálkodik.
Ezen információk mindegyikét eddig a szervezet első embere, Brian France azonnal sajtóközleményben cáfolta nyomatékosan leszögezve, hogy a NASCAR továbbra is a családja irányítása alatt marad.
A tulajdonosváltásról szóló spekulációk azonban mindezek ellenére sem csitultak és egyre több, olyan forrásból származó hír látott napvilágot, amelyek azt engedték sejtetni, hogy mégsem az unatkozó média pletykagépezetének túlműködéséről van szó.
A sztori 2018 elején, az NFL-ben szereplő Carolina Panthers alapító-tulajdonosa, Jerry Richardson körül kialakult botrány kapcsán kapott új lendületet. A 81 éves üzletember tavaly decemberben jelentette be, hogy hátat fordít a ligának, miután kiderült, pozíciójával visszaélve szexuálisan zaklatta több női alkalmazottját, emellett pedig számos, rasszista hangvételű megnyilvánulása is volt.
Az eset után az amerikai sportmédia egyik legnagyobb kérdése lett, hogy vajon kik vásárolják fel a bőven 3 milliárd dollár felett beárazott csapatot.
Az NBC-hez tartozó, charlotte-i WCNC tévécsatorna január 3-án aztán robbantotta a bombát és tűzközelben lévő, belső forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a Panthers tulajdonjogáért legnagyobb eséllyel ringbe szálló csoport egyik vezéralakja nem más, mint maga Brian France.
A sztorit többek között a patinás Forbes is átvette, amely már nyíltan boncolgatni is kezdte, ez lenne a legmegfelelőbb időpont arra, hogy France búcsút intsen a nézettség- és bevételbeli visszaeséssel küzdő NASCAR-nak.
A szervezet alig 24 órával később egy rövid, de annál velősebb sajtóközleményben tagadta a híreket.
„A NASCAR cáfolja a WCNC riportjának hitelességét. Brian France nem érintett.”
A NASCAR eladását firtató hangok azonban továbbra sem lanyhulnak, sőt inkább erősödnek.
Legutóbb a vezető amerikai, sportgazdasággal foglalkozó oldal, a Sports Business Daily szentelt egy terjedelmesebb cikket a témának, márpedig ha ők figyelmet fordítanak valamire, akkor azt érdemes komolyabban kezelni kósza pletykáknál.
Az SBD többek között kitért arra, hogy egy esetleges tulajdonosváltás nem csak magát a NASCAR-t, de a versenyek helyszínéül szolgáló pályák túlnyomó többségét működtető két céget, a France-ékhoz köthető International Speedway Corporationt (ISC) és a Bruton Smith, valamint Marcus G. Smith nevével fémjelzett Speedway Motorsportsot (SM) is közvetlenül érintheti. Különösképpen, hogy ezeknél számos, magas beosztású NASCAR-tisztviselő tölt be szintén fontos szerepet.
Az SBD információi szerint a NASCAR közösségén belül, valamint független megfigyelők között komoly spekulációk folynak róla, hogy adott esetben mi lehet a sorsa az ISC-nek és az SM-nek: egyesülnek, külön úton maradnak – már ha egyáltalán részét képezik az üzletnek.
Mindenekelőtt azonban a két alapkérdés: ki lenne hajlandó felvásárolni a NASCAR-t és legfőképpen, mennyiért?
Az utóbbira elég komplikált választ adni. Az SBD kalkulációja alapján abban az esetben, ha pályákkal együtt egy csomagban kínálják, akkor hozzávetőlegesen 3-5 milliárd dollár között mozogna. Összehasonlításként a Liberty Media 8 milliárdért lett a Forma-1 többségi tulajdonosa, ez a pénzmennyiség pedig nem foglalt magában egyetlen versenypályát sem.
Az SBD értékelése szerint a „csupasz”, tehát pályák nélküli NASCAR jóval olcsóbb opció lenne, befektetői szempontból viszont kevésbé vonzó. Ha azonban a versenyek túlnyomó többségének otthont adó létesítmények továbbra is az ISC és az SM kezében maradnának, az nagyban korlátozná az új tulajdonos kvázi hatalmát.
A pályákat üzemeltető két cég felvásárlása sem biztos, hogy jó forgatókönyv lenne, mivel azzal huzamosabb időre gátat szabnának az újítás iránti törekvéseknek.
A legműködőképesebb verzió a NASCAR és az ISC megszerzése lenne, miközben az SM-et tovább vinné a Smith család – már ha nem akarnának ők is inkább megválni tőle.
Az F1 – Liberty házassággal azonban nem célszerű a NASCAR egyelőre teoretikus szinten létező eladását teljes mértékben párhuzamba állítani.
A Forma-1 egy versenysorozat, aminek megvan a maga felügyelő szervezete a Nemzetközi Automobil Szövetség képében. Erre a hierarchiára pedig a tulajdonosváltásnak semmiféle ráhatása nem volt.
A NASCAR-nál azonban jóval komplikáltabb a helyzet.
Itt az amerikai stock-car versenyzés legmagasabban jegyzett felügyelő szervéről van szó, ami maga intézi a futamok promócióját, saját digitális csatornával rendelkezik, emellett ráhárul a szériákkal (5 nemzeti – három az USA-ban, egy Kanadában, egy Mexikóban -, 2 nemzetközi és 4 több különálló divízióval rendelkező regionális bajnoksággal) kapcsolatos valamennyi tárgyalás levezénylése – beleértve a médiajogokat -, ami azonban az F1 helyzetéhez képest az igazán nagy különbséget jelenti, hogy a NASCAR szabályalkotó, valamint betartató jogkörrel is bír.
Bár a szervezet nem birtokol egyetlen pályát sem saját jogán, a tizenhárom létesítményt – beleértve a Daytona International Speedwayt és a Talladega Superspeedwayt – működtető ISC főrészvényese – amely papapírokat nem mellesleg jelenleg az elmúlt közel egy évtized legmagasabb értékén jegyzik – azonban jelenleg is a France család.
A NASCAR kapcsán, mint potenciális új tulajdonos a legsűrűbben az amerikai gyökerű, de a világ minden táján jelenlévő telekommunikációs óriás, a Comcast Corportaion neve merül fe a paddockban.
A Comcast már most is a NASCAR legfontosabb partnerei közé tartozik. Az Xfinity brand már 2015 óta a nemzeti másodosztályt képező bajnokság névadó szponzora, az NBC és NBC Sports Network által pedig a médiajogok egy részét is birtokolják.
Több, NASCAR-on belüli forrás szerint a Comcast komoly értéknek tartja a stock-car versenyzéssel kapcsolatos tartalom már meglévő tulajdonjogát és élénken érdeklődik annak jövőbeli kiterjesztése iránt.
Az SBD meg szerette volna szólaltatni az ügyben a Comcast illetékes tisztviselőit, ők azonban eddig nem reagáltak a megkeresésre.
képek: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough