Az IndyCar megmutatta a szélvédőt
Megérkezett a prototípus és bitang jól néz ki.
Az IndyCar közel két éven át dolgozott azon, hogy megtalálja a legoptimálisabb megoldást arra, miként tudnák tovább növelni az autók cockpitjének védelmét.
A széria több alternatívát megvizsgált, beleértve a Formula 1-ben idén debütáló halót is, de ennek lehetőségét amilyen gyorsan felmerült, olyan sebesen el is vetették, mivel nagyban befolyásolná a versenyzők látómezejét a döntött oválokon.
Számos, többek között az amerikai légierővel folytatott konzultáció, átfogó számítógépes modellezés, majd szélcsatornás és szimulátoros teszteket követően a befutó végül egy, a vadászrepülőgépek pilótafülkéje által inspirált szélvédő lett.
A szélcsatornában lezajlott munkafolyamatban a Harding Racinges Gabby Chaves is aktívan kivette a részét értékes visszajelzéseket adva versenyzői szemszögből.
A vadonatúj elemet először az IndyCar február 8-án, az ISM Raceway (korábbi nevén Phoenix International Raceway) egymérföldes oválján küldi pályára, méghozzá a Chip Ganassi Racing 9-es számú, Scott Dixon által vezetendő Dallara-Hondájára installálva.
A teszt során a fő cél az lesz, hogy pontos képet kapjanak arról, hogy a szélvédő miként viselkedik a különböző – nappali, alkonyati, villanyfényes – látási viszonyok közepette.
Jeff Horton, Dr. Terry Trammell és a szélvédő
A szélvédőt – az idén bemutatkozó, univerzális aero kithez hasonlóan – az IndyCar tervei alapján a Dallara gyártotta le.
„A szélvédő egy módszeres és céltudatos folyamat eredménye” – mondta az IndyCar versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye. „Egy olyan biztonsági elem létrehozására törekedtünk, ami esztétikai szempontból jól néz ki, emellett pedig minden körülmények között működőképes, ezeket a dolgokat teszteljük most. Bármilyen elemet is felteszünk egy Indy autóra, annak mindenképpen működnie kell többféle pályatípuson és fényviszonyok között. Sokoldalúnak kell lennie.”
Az IndyCar biztonsággal és mérnöki feladatokkal megbízott igazgatója, Jeff Horton elmondása szerint a szélvédő abból a PPG által szabadalmaztatott Opticor fokozottan fényáteresztő anyagból készült, amelyet a vadászrepülőgépek esetében is használnak. Ebből adódóan az elem sokkal erősebbnek, ütésállóbbnak, ugyanakkor könnyebbnek számít, mint az IndyCar által a múltban használt polikarbonát.
A tény, hogy a szélvédőt – amelynek fejlesztéséből többek között a széria orvosi konzultánsa, Dr. Terry Trammell is kivette a részét – immár teljes valójában pályára küldik, még nem jelenti azt, hogy hamarosan éles versenykörülmények között is felszerelik az autókra.
„Teszteltük már a Dallara szimulátorában, de most először kerül fel egy autóra valós sebesség mellett” – fűzte hozzá Frye. „Tehát ez a teszt a folyamatnak csak egy újabb lépcsőfokát képezi.”
A nagy pillanat: a szélvédő felkerül az IR-12 karosszériára
A versenyzők fejvédelmének fokozása az elmúlt bő fél évtized egyik legforróbb témája volt. Bár nagy valószínűséggel Dan Wheldon életét a 2011-es, Las Vegas-i horrorbalesetben nem mentette volna meg, Justin Wilson négy évvel későbbi, poconói tragédiáját viszont lehet, hogy egy szélvédő kivédte volna.
Ahhoz sem kellett túl sok, hogy a 2014-es, az Indianapolis Motor Speedway road vonalvezetésén rendezett IndyCar Grand Prix-n ne veszítsen el a széria egy másik versenyzőt is. Akkor James Hinchcliffe sisakját találta el egy, morbid módon pont Wilson autójáról származó elem. A kanadai szerencséje az volt, hogy a becsapódásra sárga zászló alatt, a pace car mögött haladva, tehát relatíve alacsonyabb sebesség mellett került sor, így végül megúszta egy közepes agyrázkódással. Ha azonban az alkatrészdarab versenytempónál kapja el Hinchcliffe fejét, akkor könnyen lehet, hogy a történet egy sokkal szomorúbb véget ért volna.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough