Danica Patrick: Végre boldog akarok lenni
A világ legismertebb női versenyzője minden eddiginél őszintébben vallott arról, hogy mennyire felőrölte őt idegileg pályafutása utolsó, teljes NASCAR szezonja.
A karrierjét idén a Daytona 500-zal és az Indianapolis 500-zal lezárni szándékozó Patrick az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb podcastje, az átlagosan havi harmincmillió letöltést hozó Joe Rogan Experience legutóbbi interjúalanyaként öntötte ki szívét a NASCAR-ban töltött utolsó teljes szezonjáról.
„Annak alapján, hogy mivel és milyen szinten foglalkozom, mindenki arra számít, hogy a versenyzés az egyetlen dolog, amit csinálok és szeretek, hogy egész nap csak vezetek. Az igazság azonban az, hogy nem így van” – vallotta be Patrick. „Szeretek versenyezni, de emellett nagyon sok olyan dolog is van benne, amit már annyira nem kedvelek. Hálás vagyok mindenért, ami megadatott nekem, de ha megkérdeznéd, hogy mit csinálok ezen kívül, akkor azt mondanám, hogy nem járok versenypályákra és a tévében sem nézek futamokat.”
A most 35 éves wisconsini tavaly novemberben jelentette be, hogy a 2017-es volt az utolsó, teljes szezonos szerepvállalása a NASCAR királykategóriájában, a Cupban és a következő évben már csak a Daytona 500 erejéig tér vissza a mezőnybe. Ezzel párhuzamosan Danica azt is közölte, hogy hattyúdalaként, hat év hiátus után, májusban újra nekivág az Indianapolis 500-nak, annak a versenynek, amely 2005-ben világhírűvé tette.
>>>>>> A Danica-mánia és ami mögötte volt
A két versenyt Patrick a 2010-15 között vele lényegében összenőtt GoDaddy domaincég szponzorációs hátterével teljesítheti, arról azonban, hogy egészen pontosan mely csapatokkal gördül majd pályára, egyelőre nem született bejelentés.
Mindeközben Danica már fél lábbal vadonatúj, bukósisakon kívüli karrierjét egyengeti, aminek része a már meglévő saját ruhamárkája, a Warrior, tavaly decemberben pedig megjelent vadonatúj életmódkönyve, a Pretty Insane is.
Ő pedig már alig várja új életét.
„A tavalyi év energia szempontjából nagyon sokszor egyszerűen csak szomorú és negatív volt” – folytatta Patrick, aki az összetett 28. helyén zárta a 2017-es Cup szezont, ezzel ötéves NASCAR főkategóriás karrierjének legrosszabb eredményét elérve holtversenyben a 2014-es idénnyel. „Általánosságban véve maga a versenyzés nyomorult egy dolog. Vannak napok, amik jól alakulnak, de legtöbbször egyáltalán nem olyan örömteli. Nem vagy elégedett, azt kívánod, bárcsak valaki jobb elbánásban részesített volna a pályán, olyan sok negatív dologgal szembesülsz, hogy egyszerűen felőröl. Mindenkit kicsinál. Igazán óvatosan kell a körülötted lévő emberekhez viszonyulnod, mindenkinek jó hangulatban kell lennie, senki nem engedheti meg magának, hogy kicsússzon az irányítás a kezéből. Évi negyven héten át, hetente négy napon keresztül látjuk egymást, ezért muszáj jól kijönni. Bizonyos fokon a sok negativitás tönkretesz. Úgy éreztem, már nem ott vagyok többé, ahol szeretnék lenni. Boldog környezetben akarok lenni és olyasmit csinálni, ami örömmel tölt el. Észrevettem, hogy ez hiányzik nekem, vagy legalábbis többet akarok belőle. Végül is, ez az élet, csak azt csináld, ami boldoggá tesz. Én pedig végre boldog akarok lenni.”
Patrick a 2011-es Indy 500 előtti hivatalos fotózáson
Patrick már a tinédzserként, az Európában eltöltött évei során megtapasztalta a motorsport kegyetlenebb oldalát.
Tizenhat évesen, egyedül költözött át a szigetországba, hogy megkezdje formula autós pályafutását. Itt Danicának gyorsan szembesülnie kellett a szexizmussal, ami merőben új tapasztalat volt számára, hiszen addig a gokartok világában egyáltalán nem kezelték másként a pályán, mint a fiú ellenfeleit.
Karen Sirvaitis Danica Patrick: Racing’s Trailblazer című könyvében részletesen írt arról, hogy a fiatal lányt nem csak a versenyzőtársak piszkálták, de a tulajdon csapata is hátráltatta, amit jól példáz, hogy neki szinte végig használt alkatrészeket biztosítottak csak, míg a többiek kivétel nélkül megkapták a legújabbakat.
A nehézségek ellenére Patrick igyekezett a lehetőségeihez mérten a legtöbbet nyújtani a pályán, teljesítményével pedig felhívta magára többek között a háromszoros Forma 1-es világbajnok Jackie Stewart figyelmét is.
A skót legenda és fia, Paul Stewart már az angliai tartózkodásának kezdetétől támogatta Danicát és úgy tervezték, hogy 2000-ben az F3-ban indítják őt. A fő cél az F1 volt, aminek kapcsán az idősebb Stewart 1999-ben nem volt rest azt nyilatkozni, hogy az akkori fiatal amerikai autóversenyzők közül Patricknek lehet a legnagyobb esélye arra, hogy letegye a névjegyét az F1-ben.
A program során Danica egy másik apa-fiú párost is maga mögött tudhatott a Ford Motor Companyvel szoros kapcsolatban álló, texasi John Mecam és John Mecam Jr. személyében.
1999 őszén azonban Paul Stewart váratlanul megbetegedett, aminek komoly kihatása lett Patrick karrierjére. A támogatói háttér megcsappant, a pályafutásának folytatásához pedig a szülei kénytelenek voltak hozzányúlni a családi kasszához. A rendelkezésre álló 500.000 dollár azonban már nem sokáig fedezte Danica európai tartózkodását, így 2000-ben hazatért.
Ezt azonban akkor egy cseppet sem bánta.
„Mielőtt Angliába mentem, mindenki azt mondta nekem, hogy többet fogok tanulni ott egyetlen év alatt, mint Amerikában öt esztendő során. Ez egyáltalán nem volt igaz. Lehet, hogy emiatt a britek mérgesek lesznek rám, de nem sok ottani emberrel találkoztam, akiket végül meg is kedveltem. Talán csak az én ottani, szűk környezetem volt ilyen. Három évig éltem odaát, és miután hazajöttem senkivel nem tartottam a kapcsolatot. Angliában felnőttem. Tényleg többet tanultam ott, mint az Államokban, de nem versenyzői, sokkal inkább személyes szempontból. Amikor megérkeztem, még nagyon nyitott, gondtalan személyiségem volt, mindenkivel leálltam beszélgetni. Az ott eltöltött idő alatt viszont nagyon sok bántás ért, utáltam utána a férfiakat. Miután hazatértem Amerikába, a szüleim szerint gondterheltté váltam és a személyiségem is megváltozott, sokkal hidegebb lettem. A legnehezebb dolgok egyike az életben, hogy magad jöjj rá ki is vagy, milyen ember is vagy, ahelyett, hogy engedd, mások mondják meg helyetted.”
A hírek szerint Patrick a jövő hét folyamán jelenti be hivatalosan, hogy melyik csapattal vág neki utolsó Daytona 500-ának.
Az Indy 500 kapcsán az Ed Carpenter Racing és a Dreyer & Reinbold Racing egyaránt elismerte, hogy folyamatban vannak a tárgyalások Danica menedzsmentjével, de konkrétumokról egyelőre nem ejtettek szót.
képek: NASCAR, IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough