Az új IndyCar gép végre olyan, amilyennek egy versenyautónak lennie kell

Az új IndyCar gép végre olyan, amilyennek egy versenyautónak lennie kell

Az IndyCar hivatalosan is bemutatta az idén debütáló, univerzális aero kittel felvértezett Dallara IR-12-jét.

Bár a megújult autóról tavaly júliusban már lerántották a leplet és az azóta zajló gyártó, valamint csapatok által rendezett teszteknek hála számos további fénykép- és videófelvételt is láthattunk, a formális prezentáció azonban még váratott magára.

Minden, a négykerekű járgányokért rajongó szempár jelenleg a Detroiti Autószalonra figyel, úgyhogy az IndyCar nem is találhatott volna jobb alkalmat arra, hogy bemutassa a gyökeresen megújult versenygépét.

Az IndyCar óriási várakozásokkal tekint a három szezon után a Honda és a Chevrolet saját aero kitjeit leváltó, immár újra egységes csomag nyújtotta produkció elébe, amit remekül példáz a széria legújabb szlogenje: ‘A jövő most kezdődik’.

A nagy eseményen az IndyCar anyacégének, a Hulman & Companynek vezérigazgatója, Mark Miles mellett megjelent a széria versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye, az American Honda Motor Company alelnöke, Henio Arcangeli Jr., a General Motors globális termékfejlesztésért felelős alelnöke, Mark Reuss, az élő legenda Mario Andretti, a Team Penske tulajdonosa, Roger Penske, valamint az ő flottáját erősítő, egyben az IndyCar 2017-es bajnoki címét elhódított Josef Newgarden.

„Ez a nyilvános premier, de már rengeteg megbeszélésen túl vagyunk és nehezen találni kritikát” – mondta Miles. „Nagyszerűen néz ki és úgy hisszük, hogy ezek a változások remek versenyzést fognak nyújtani több előzéssel és izgalmakkal. Arra számítunk, hogy jó hírként szolgál a széria folyamatban lévő növekedéséhez, alig várjuk, hogy ezt a gyönyörű autót akció közben is láthassuk.”

Az univerzális aero kit épített, utcai és rövid oválpályákra szánt, valamint a superspeedwayekre tervezett verzióit a tavalyi év második felében az IndyCarban szereplő két gyártó, a Honda és a Chevrolet tesztelhette, előbbi a Schmidt Peterson Motorsports, utóbbi pedig a Team Penske segítségével.

A csapatok számára november végén kezdték leszállítani a kiteket, a privát tesztekre azonban csak január 8-ától van lehetőségük.

jnn_1.jpg

Az eddigi tapasztalatok alapján túlnyomó többségben pozitív beszámolók születtek, külön kiemelve, hogy az elemek révén az autó vezetése során sokkal nagyobb hangsúly fektetődik magára a pilótára.

A 2012 óta használatban lévő IR-12 karosszériára épült, az IndyCar előírásai alapján a Dallara által legyártott univerzális kit talán legtöbbet méltatott tulajdonsága, hogy a 2017-es sonomai zárófutamon búcsúzott, a Hondához és a Chevrolet-hez köthető csomagoknál jóval kevesebb leszorítóerőt produkál, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a volán mögött ülő versenyző képességei még inkább teret nyerjenek.

A korábbi kitekhez képest az egyik legnagyobb különbséget az univerzális csomag terén az jelenti, hogy a leszorítóerőnek jóval nagyobb részét generálja az autó alja. Ennek köszönhetően csökken a turbulencia, így a versenygépek közelebb tudnak kerülni egymáshoz, egyúttal könnyebbé válik az előzések kivitelezése.

„Megpróbáltunk minden egyes kis részletet kipipálni annak érdekében, hogy biztosak legyünk benne, az autó megfelelően fog működni és a tervezés szempontjából azt adja számunkra, amit várunk” – magyarázta Newgarden. „Mint látják, merészebb, bátrabb és úgy véljük, fejlődött annyira aerodinamikailag, hogy ez nagy mértékben segíteni fogja a versenyzést.”

Newgarden a színpadon részletesen is bemutatta az univerzális aero kittel megújult Dallara IR-12-et, ami a várakozásoknak megfelelően a ’80-as és ’90-es évek legnépszerűbb IndyCar járgányait idézi fel.

„Most már sokkal inkább úgy néz ki, ahogyan egy versenygépnek kellene. Az akartuk, hogy az autó egy elképesztő küllemű Indy gép legyen. Azt is akartuk, hogy az emberek visszatérjenek az IndyCar sorozathoz és szeressék azt, amit esztétikai szempontból nyújtunk nekik. Az üzenet azonban, amit mi igazán küldeni akarunk, hogy versenyzés tekintetében a mi termékünk a legjobb ezen a bolygón. Versenyzőként mondom, nem hiszem, hogy jelenleg kaphatsz ennél jobb autót a nyitott kerekesek között. […] A pilóták határozottan azt kapták, amit kértek. Egy olyan autót akartunk, amit nehezebb vezetni, így sokkal inkább a mi irányításunk alá kerül. Ezáltal mi magunk értékesebbé válunk. Úgy értem, a csapatok azért fizetnek bennünket, hogy a határokon vezessük ezeket az autókat, mi pedig meg akarjuk mutatni nekik a saját értékünket. Szeretek a határokig elmenni, nagyon sok jó versenyző van a mezőnyben, akik ebből a szempontból is értékelni fogják a gépet.”

iiic_1.jpg

A tizenötszörös IndyCar bajnok és tizenhatszoros Indy 500 győztes csapattulajdonos, Roger Penske szintén nagy reményekkel várja az IndyCar új éráját.

„Nagyszerű lehetőséget biztosít számunkra, hogy az univerzális aero kit révén a versenyzők megmutathatják mit tudnak, mivel az eddigi autók nagy leszorítóereje miatt erre nem nyílt elegendő alkalom. A pilóták a Honda és a Chevy részéről egyaránt remek visszajelzéseket adtak. Szóval a költségek, a versenyképesség és a külső szempontjából egyaránt nézve ez egy [baseball hasonlattal élve] hazafutás lesz. […] A helyszíni nézőszám növekedik és amit ezeken a versenyeken demográfiai szempontból látunk igazán nagyszerű. Több ember kopogtat az ajtónkon, mint korábban. Erős ma a piac számunkra.”

Az IndyCar élő legendája, Mario Andretti sem leplezte, hogy mennyire lenyűgözi őt az univerzális aero kit külseje és a benne rejlő lehetőségek.

„A mai közönségünk kifinomultabb, mint valaha, egyre többet és többet akarnak tőlünk a termék, a pályán zajló akciók, az előzések és így tovább szempontjából. Nekünk pedig ezt meg kell adnunk nekik, mivel végül is mindannyian ezt szeretjük csinálni. Szerintem [az új autó] a legjobb módja annak, hogy ezt elérjük. Ahogyan már mondtam, a gép gyönyörű és visszavezet bennünket oda, amilyennek a tiszta nyitott kerekes, együléseseknek lenniük kell.”

Andretti még egy kis poént is elejtett:

„Az egyetlen negatívum ebben az egészben az, hogy nekem még nincs versenyzői ülésem sehol.”

Penske pedig azonnal lecsapta a labdát:

„Holnap adok neked egyet.”

Az univerzális kit révén az autó számottevően biztonságosabbnak számít az eddigieknél. Az egyik legfontosabb mindezek közül, hogy a régi verziókénál jóval kevesebb elemből áll, ami nagyban redukálja a lehulló törmelék mértékét az ütközések során.

Az IndyCar azonban azt az elvet követi, hogy a versenyzők védelmének növelése érdekében egy percre sem szabad leállni.

A széria évek óta munkálkodik azon, hogy kidolgozzon egy optimális megoldást a cockpit biztonságának fokozására. A befutónak egy, a vadászgépeken használtak alapján készült szélvédő tűnik, amit az előzetes tervek szerint már a februári, ISM Racewayen rendezendő teszten pályára szeretnének vinni.

A  tizenhat pályából és tizenhét – hat ovál, hat road és öt utcai – futamból álló 2018-as Verizon IndyCar Series szezon március 11-én, a floridai St. Petersburg utcáin veszi kezdetét.

 

 

képek: IndyCar