Történelmi jelentőségű igazolás az IndyCarban
A Schmidt Peterson Motorsports hivatalosan bejelentette, hogy az idei szezontól egy világhírű sztármérnök erősíti a flottájukat.
Tavaly decemberben érkeztek az első pletykák arról, hogy a hosszútávú autóversenyzés világából ismert Leena Gade tárgyalásokat folytat a Sam Schmidt és Ric Peterson tulajdonában lévő gárdával.
A hírt sokan szkeptikusan fogadták, mondván az Audival három Le Mans-i 24 órást is nyert brit, szakmája egyik legjobbjaként számon tartott versenymérnök szolgálatai iránt kis túlzással a világ összes, vezető szériája érdeklődést mutat, így vajmi kevés esély van arra, hogy a hölgy fogja a cókmókját és az IndyCar kedvéért átruccan az Egyesült Államokba.
Az Audi WEC-ből történt kiszállása révén Gade már 2016 júniusában átigazolt a Bentley Motorsporthoz, de szerződése csak az elmúlt év végéig szólt. Az újra szabad prédának számított mérnökzseni még tavaly év végén úgy nyilatkozott, hogy minden lehetséges opciót számításba vesz a jövőjét illetően, aminek részeként vett részt az IndyCarban idén debütáló univerzális aero kit Honda és az SPM által az ISM Racewayen lebonyolított decemberi tesztjén.
Mostanra viszont már hivatalossá vált, hogy Gade az amerikai open-wheel szakág csúcskategóriája mellett tette le a voksát és itt folytatja impozáns pályafutását.
A nagy bejelentést az SPM egy hivatalos sajtóközlemény formájában ejtette meg, amelyből többek között az is kiderült, hogy Gade a gárda 5-ös számú, James Hinchcliffe által vezetett Dallara-Hondájának lesz a vezető versenymérnöke.
Ezzel az igazolással egyfajta történelmet is írnak, lévén a jelenlegi IndyCar gyökereit képező Indy Racing League 1996-os indulása óta most először fordul elő, hogy egy csapatnál ezt a pozíciót egy hölgy töltheti be.
A tengerntúli open-wheel versenyzést összességében nézve azonban Gade csak a második női vezető mérnöknek számít, hiszen 1996-ban, az IRL nagy riválisának számított CART-ban már ellátta ezt a szerepet a szintén brit Diane Holl.
Holl a szakadás évében a Tasman Motorsports-nál mutatkozott be és már első évében futamgyőzelmet ünnepelhetett a mexikói Adrian Fernandez révén. A dicsőséget azonban némiképp árnyalta, hogy erre a sikerre pontosan azon a torontói futamon került sor, amely Jeff Krosnoff halálos kiemenetelű, a sportág egyik legbrutálisabb balesete révén vonult be a köztudatba.
Az SPM-hez Gade-et a csapat ügyvezetője, Piers Phillips csábította el, aki azzal, hogy igent mondott a felkérésre az Ed Carpenter Racinghez átigazolt Allan McDonald helyét veheti át Hinchcliffe autója mellett.
„Igazán izgatott vagyok, amiért esélyt kaptam arra, hogy átjöjjek a tengerentúlra és az IndyCarban dolgozzak'”– idézi a szakember szavait a csapat hivatalos sajtóközleménye. „Gyerekként elég sokat néztem az IndyCart, különösen, amikor Nigel Mansell átment. A sportautós időszakomban már egy kicsivel kevesebb figyelmet tudtam ráfordítani, egészen addig, amíg néhány barátom átigazolt az Államokba, mint például Piers. Nagy megtiszteltetés számomra, hogy megkaptam ezt az esélyt. Olyasmi ez, ami teljes egészében különbözik mindattól, amit eddig csináltam, szóval komoly tanulási folyamat lesz. Ugyanakkor viszont egy nagy kihívás is, ami igazán a kedvemre van, szóval nagyom vár.”
Phillips méltatta Gade-et.
„Jelentős érdeklődés mutatkozott Leena iránt nemzetközi szinten, így izgalommal tölt el bennünket az, hogy ő látja hová tartunk az SPM-mel, hisz abban, amit csinálunk és most már a szervezetünk része. Hosszú ideje ismerem Leenát, dolgoztam is vele, tehát jól tudom, hogy minden elismerést, amit kapott megérdemelt. Nagyon várjuk, hogy bedobjuk őt a mély vízbe és lássuk, hogy hozzájárul a csapat sikeréhez.”
A Schmidt Peterson Motorsports 2018-ban is két teljes szezonos autót indít. A már veteránnak számító Hinchcliffe mellett az újonc, szintén kanadai Robert Wickens kap lehetőség az idény valamennyi versenyén.
A gárda továbbá technikai partnerséget létesített a Michael Shank Racinggel, aminek értelmében utóbbi csapat Jack Harvey-val a volán mögött vághat neki a 102. Indianapolis 500-nak.
Az SPM a saját, 77-es számú autóját is csatasorba kívánja állítani a nagy versenyen, de a majdani pilóta kiléte egyelőre még nincs eldöntve.
képek: Audi, IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough