Új pontrendszert kaphat az Indianapolis 500

Új pontrendszert kaphat az Indianapolis 500

Jay Frye szerint a jelenlegi szabályok indokolatlanul magas pontszámokkal honorálják a versenyt.

A világ legnagyobb múltú pályaversenyének pontrendszerét legutóbb 2014-ben reformálták meg.

Az akkor életbe léptetett reguláknak köszönhetően az Indy 500 pole pozíciósának 42 egység üti a markát, a másodikként indulónak 40, a harmadikból startoló neve mellé pedig 38-at írnak jóvá.

A pontszám kettesével csökken egészen a tizedik rajthelyig, amelynek birtokosa 24-nek örülhet, a tizenegyedik pozíciótól lefelé pedig már egyesével redukálódik, így a 33. már csak 1 egységet tudhat magáénak.

Viszonyításként a naptárában szereplő összes többi futam kvalifikációján mindössze egyetlen, a pole-t díjazó bónuszpont talál gazdára.

A pontrendszer 2014-es, drasztikus átfazonírozását lényegében a kényszer szülte.

Az utóbbi években a verseny nevezési listájára épp, hogy sikerült a tradicionális, 33 fős mezőnyhöz szükséges autószámot összeszedni. Ebből adódóan a korábbi gyakorlat szerinti, kiesésen alapuló Bump Day okafogyottá vált, mivel senkinek sem kellett attól tartania, hogy nem tudja kivívni az indulás jogát.

Kellett tehát valami, amivel újra komoly tétet adnak a kvalifikációnak, a megoldást pedig a lebonyolítás formátumának megváltoztatásában és a kiosztott pontszámok drasztikus megnövelésében látták.

Bár előbbi – az első napon eldől a pole-ra esélyes Fast 9 mezőnye, a másodikon pedig a tényleges rajtsorrendért folynak a négykörös kísérletek – javarészt elnyerte az IndyCar és a rajongók tetszését egyaránt, a horribilis pontozást viszont már sokan teljesen értelmetlennek, mi több, igazságtalannak tartották.

A kritikus hangokat pedig csak tovább tüzelte, hogy az Indy 500 egyike azon két versenynek – a sonomai szezonzáró a második -, amelyeken dupla egységeket osztanak. Ennek megfelelően a győztes 100 pontot vihet haza, ha pedig van olyan szerencsés és ügyes, hogy még a pole és a legtöbb élen töltött kör is összejön neki, akkor összesen 145-tel hagyhatja el a Speedwayt.

Egy átlagos versenyhétvégén ez a maximális szám 54.

ii_3.jpg

Az Indianapolis 500 pontozási rendszerét védők azzal érvelnek, hogy a futam múltja és tradíciói révén megilleti, hogy kiemelten kezeljék. Legalább ugyanennyien vannak viszont, akik véleménye szerint a jelenlegi gyakorlat még a történelmi jelentőség tükrében is enyhe túlzás, pláne ha azt vesszük, hogy egy pocsékul sikerült Indy 500 en bloc hazavághatja adott pilóta/pilóták komplett szezonját.

A kritikusok továbbá azzal is érvelnek, hogy nem lenne szabad egy kvalifikációt – még ha az történetesen az Indy 500-é is – majdnem ugyanolyan pontozással honorálni, mint egy átlagos IndyCar futam végeredményét.

A széria versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye a minap elismerte, hogy maga sem rajong a jelenlegi szabályokért és nem tartja kizártnak, hogy hamarosan újabb változtatásokat eszközölnek.

„Azzal, hogy a kvalifikációs pontok ennyire magasak, a versenyen pedig dupla egységeket osztanak, az átlagos [futamhétvégéken elérhető] pontszám két és félszeresét helyezzük kilátásba” – nyilatkozta a szakember a Motorsportnak. „A helyzet az, hogy nem hiszem, hogy Indynek szüksége van erre. Szóval, itt az ideje és helye annak, hogy megvizsgáljunk különböző lehetőségeket, továbbá annak, hogy felmérjük mi is zajlik most. Az ezzel kapcsolatos munka folyamatban van.”

Frye-nak azonban meg kell küzdenie az IndyCar jelenlegi pontozást favorizáló tisztviselőivel.

„Azt kell, hogy mondjam, ez egy megosztó téma. Nekem megvan a saját véleményem és én eléggé régi vágású vagyok. Ugyanakkor tudom, hogy ez a dolog sok elemből tevődik ki és én megértem az ellentétes érveket is. Őszintén szólva szorgosan dolgozom azon, hogy eldöntsük miként kéne megcsinálni. Az utóbbi pár évben előrukkoltam már néhány különböző ötlettel a kvalifikációra, az emberek pedig X, Y és Z forgatókönyveket mutattak be ellenérvként.”

Ha lesz is változás, az a jelek szerint csak az Indy 500 kvalifikávióját érinti majd. Frye ugyanis a RACER-nek úgy fogalmazott, a legendás verseny, valamint – sokak nagy bánatára – a sonomai szezonfinálé a jövőben is megmarad dupla pontosnak.

„Idén is megvizsgáltuk a kérdést, ahogyan minden évben tesszük és nagyon még lennék lepve, ha bármi is változna. A puzzle minden darabkáját átfésüljük, próbálunk javulni és valami jobbal előrukkolni. Ha pedig ez nem megy, akkor változtatásokat sem eszközölünk. Ez a folyamat. Számítok-e valamilyen változásra 2018-ban? Nem.”

 

 

 képek: IndyCar