2019-ben tényleg elrajtolhat a női Formula-1

Ha minden a tervek szerint alakul két éven belül valósággá válhat a hölgyversenyzők saját királykategóriája.

A gyengébbik nem számára megálmodott sorozat híre először júniusban járta be a világsajtót köszönhetően Pippa Mann-nek, aki egyike volt azon nemzetközileg ismert hölgyversenyzőknek, akikkel a projekt kapcsán a hátterben álló, európai konzorcium képviselői felvették a kapcsolatot.

A hatszoros Indianapolis 500 résztvevő és egyszeres Indy Lights futamgyőztes britet finoman szólva sem nyűgözte le a tervezet, aminek a saját weboldalán, egy terjedelmes blogbejegyzésben hangot is adott.

Ebben Mann elárulta, nem ez volt az első alkalom, hogy egy ilyen jellegű elképzeléssel környékezték meg, a néhány évvel ezelőtti – nem hivatalos információk szerint Bernie Ecclestone nevéhez fűződött – kezdeményezést azonban sikerült csírájában elfojtani.

A mostani projekt viszont minden eddiginél komolyabbnak, szervezettebbnek tűnik, amit jól bizonyít, hogy az előzetes tervezetet látva a bajnokság agytrösztjei súlyos eurómilliókat szánnak rá.

A Jalopnik által nyáron megszerzett, előzetes tervezet szerint a szériát három éven belül a világ második legnagyobb open-wheel versenysorozatává kívánják tenni közvetlenül a Formula-1 mögött, ami azt is jelenti, hogy hivatalosan világbajnokságnak számítana.

És, hogy a cím mellett mi lenne a női világbajnok jutalma? Egy F1-es teszt.

Az anyagi ráfordítás mennyisége kapcsán Mann szerint sokatmondó, hogy a projekt agytrösztjei és támogatói sokkal inkább fektetnek bele egy – az ő szavaival élve – “nyomorult cirkuszba”, mintsem ebből valóban tehetséges női versenyzők előmenetelét támogatnák.

A terv alapján ugyanis a majdani széria teljes mértékben magára vállalná a versenyzéssel járó valamennyi költséget, aminek köszönhetően a pilótáknak gyakorlatilag egy centet sem kellene fizetniük a lehetőségért. Cserébe viszont a “kiválasztottaknak” három évre el kellene kötelezniük magukat a bajnokság iránt.

  mann_2.jpg

Pippa Mann az Indianapolis Motor Speedway-en 

 

Júniusi cikkében Mann abbéli aggodalmának is hangot adott, hogy a bajnokság szervezői kvázi sarokba szoríthatják a komoly szponzorációs gondokkal küzdő női pilótákat, akiknek többsége már van annyira elkeseredett, hogy lényegében bármilyen ajánlatot elfogadnának annak érdekében, hogy versenyezhessenek.

Azt momentán nem tudni, hogy a “női F1” mezőnyének tagjai adott esetben részt vehetnek-e más kategóriákban is, de a fentebb említett vállalások a szervezők részéről – főként a ráfordítás nélküli versenyzés lehetőségének biztosítása – még egyfajta hivatkozási pontot is jelenthet a szerződésben, aminek értelmében példának okáért a szabad hétvégéken is promóciós feladatokra lehetnek kötelezve. Ez pedig mondani sem kell, kizárhat minden egyéb szériában való indulást.

A projektet illetően az elmúlt közel fél évben néma csend honolt, most azonban újabb információk láttak napvilágot.

A fentebb szóba került blogbejegyzésében Mann úgy fogalmazott, hogy a szériának egy “hozzáillően leereszkedő nevet” találtak, frontembernek pedig egy olyan versenyzőt tudhatnak maguk mögött, aki “eléggé benne van a motorsportban ahhoz, hogy jobban tudhatná”.

Nos, mára kiderült, hogy nem igazán túlzott. A női F1-nek ugyanis a stílszerű ‘SHE Championship’ nevet szánták, de ezt a hírek szerint elvetették, mivel kollektív nemtetszést váltott ki a hölgyversenyzők körében.

A pilóta pedig, akire Mann hivatkozott nem más, mint Felix Porteiro.

A most 34 éves spanyol statisztikáit böngészve kiderül, hogy legjobb eredményét 2005-ben, a Formula Renault 3.5-ben hozta összetettbeli ötödik helyével. A következő szezonban már a GP2-ben vezetett a pontverseny 22. pozíciójában végezve, 2007-2009 között pedig a WTCC-ben szerepelt, ahol a legjobb idényét 2008-ban produkálta a bajnokságban elért 10. helyet megszerezve.

Az utóbbi években Felix a testévérével, Santiagóval vezetett Porteiro Motorsportban tevékenykedik és többek között vezetéstechnikai tréningeket, felkészülési edzéseket is tart a különböző open-wheel szakágban versenyző fiatalok számára. A Diario Motor értesülései szerint a csapat szoros kapcsolatban áll a női bajnokság agytrösztjeivel.

ggg.JPG

A GT Daytona kategória második helyezettje, Christina Nielsen gratulál a győztesnek, Katherine Legge-nek az IMSA 2017-es, detroiti versenye után 

 

Az előzetes tervezetben még arról volt szó, hogy akár idén sor kerülhet bemutató jellegű versenyre, valamint a tesztidőszak kezdetére, jövőre pedig már elrajtolhat az első, hat futamot számláló szezon összesen tizenkét résztvevővel.

A legújabb hírek alapján viszont a zöld zászlót már 2019-re szánják, a versenynaptárt tekintve viszont első körben továbbra is csak hat futamban gondolkodnak – ebből öt fordulót Európában, egyet pedig az amerikai kontinensen kívánnak lebonyolítani, méghozzá a nyári időszakban.

A bajnokság mögött állók kilétéről továbbra sem derültek ki konkrétumok, mindössze annyival kerültünk beljebb, hogy megtudtuk, egy londoni székhelyű cégről van szó, amelynek megvan a kellő anyagi fedezete a széria elindítására.

Az ügyben személy szerint folytattam egy kis nyomozást, a brit cégnyilvántartásokban pedig találtam is egy ‘SHE Championship’ nevű, londoni privát vállalatot, amelyet 2017. március 27-én jegyeztek be. A nyilvános adatokban mindössze egyetlen név, bizonyos Catherine Bond Muir szerepel, mint társalapító, továbbá a cég hivatalos címe, ezen kívül viszont semmilyen más adat nem elérhető.

Meg nem erősített információk szerint a szervezők többek között olyan ismert neveket kerestek meg, mint például Katherine Legge, Carmen Jordá, Sophia Floersch, Christina Nielson, Tatiana Calderon, Simona de Silvestro, Bia Figueiredo és persze Pippa Mann.

Utóbbin kívül eddig senki nem erősítette meg ezt, az viszont biztos, hogy csak Carmen Jordá pártolta nyilvánosan a női vb ötletét.

“Azt hiszem, egy női F1-es bajnokság megadná nekünk az esélyt arra, hogy elérjük az álmainkat és egyenlő feltételek mellett versenyezzünk, mint más sportágakban” – nyilatkozta a spanyol. “Egy napon ez meg fog történni és ez lesz a helyes. Azt hiszik, hogy csak mert autót vezetünk ugyanazon a szinten vagyunk, mint a férfiak. Ez egyáltalán nem igaz, mivel mi soha nem leszünk olyanok, mint ők. Nagyon sokat kellett harcolnom azért, hogy eljussak a sportág csúcsára, csak azért, mert nő vagyok. Ez pedig nem tisztességes.”

Jordá kapcsán még feltétlen meg kell jegyezni, hogy kvázi közvetlen érintett lehet a projektben, lévén már hosszabb ideje együttműködik a Porteiro Motorsporttal és több gokartfutamon is szerepelt az ő égiszük alatt.

Az autók specifikációjáról azt leszámítva, hogy open-wheel gépek, egyelőre semmit nem tudni.

A bajnokság – amely iránt egyébként a kiszivárgott információk alapján számos tévétársaság is érdeklődik – név nélkül idézett szóvivője mindössze egy rövidke sajtóközleményben reagált a hírekre:

“Hónapokon át nem lesz bejelentés, mivel sok kutatást végzünk és véglegesítjük a stratégiánkat. Rengeteg időt vesz igénybe, hogy valamit a semmiből elkezdve helyesen kivitelezhessünk.”

  

  

Előzmények:

Újra terítékre került a nemi szegregáció kérdése a motorsportban

Három éven belül a világ második legrangosabb versenysorozatává válna a “női Forma-1”

 

 

 

képek: IMSA, IndyCar, Twitter

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy