Helyi versenyző nélkül kudarccá válhat az IndyCar mexikói visszatérése
Adrian Fernandez szerint a sikert kizárásos alapon Esteban Gutierrez garantálhatná.
Az IndyCar már évek óta keményen dolgozik azon, hogy a közép-amerikai ország ismételten a naptár egyik állomásává váljon.
Idén végre úgy tűnik, hogy a projekt célegyenesbe fordul és a széria mezőnye 2018-ban már tényleg visszatérhet Mexikóba, azon belül is a CART/Champ Car érából, valamint a Forma 1-ből ismert Autodromo Hermanos Rodriguezre.
Az októberben kiadott, jövő évi versenynaptárban ugyan még nem szerepelt az esemény, az IndyCar azonban rögtön igyekezett nyomatékosítani, hogy a tárgyalások továbbra is folyamatban vannak a mexikói illetékesekkel.
Múlt hónap végén az amerikai sajtóban belső forrásokra hivatkozva olyan hírek láttak napvilágot, hogy a verseny 2018-as létrejötte 99%-ban biztosra vehető, dátumául pedig várhatóan a WEC szezonjának megreformálása után üresen maradt, első augusztusi hétvégét jelölték meg.
A hivatalos bejelentést akkor a Forma 1 október 29-én lezajlott Mexikói Nagydíja utáni napokra jósolták. Azóta viszont eltelt már egy hónap és az IndyCar AHR-re való visszatérésének kérdése továbbra is a levegőben lóg.
Ennek pedig egy nagyon is nyomós oka van, nevezetesen, hogy jelenleg nincs egyetlen, teljes szezonos mexikói pilótája sem a mezőnynek. Márpedig ez szponzorációs és nézettségbeli szempontból egyaránt kulcsfontosságú elemét képezi a projektnek.
Jelenleg Esteban Gutierrez személyében egyetlen, számításba jöhető versenyző van a piacon, aki reális eséllyel betölthetné ezt az űrt.
A fiatal pilóta a 2017 májusának végén rendezett detroiti duplafordulón mutatkozhatott be az IndyCarban az Indianapolis 500 kvalifikációján megsérült Sébastien Bourdais-t helyettesítve a Dale Coyne Racing #18 Dallara-Hondájában.
Gutierrezt szó szerint bedobták a mélyvízbe, hiszen életében először a debütáló hétvégéjén vezethette a gárda autóját egy 19. és egy 14. helyeket hozva.
A szezon folyamán még öt futamon kapott lehetőséget, a legjobb eredményét pedig élete első oválpályás viadalán, Iowában produkálta, amelyen a 13. pozícióban intették le.
Gutierrez az elmúlt hónapokban számtalanszor lenyilatkozta, minden tőle telhetőt megtesz hogy áthidalja a szponzorációs problémákat és jövőre már az IndyCar mezőnyének teljes szezonos tagja legyen. Ehhez azonban pénzre van szüksége, miután meg nem erősített hírek szerint a Carlos Slimhez fűződő Telmex támogatása csak a Forma 1-re és a Formula E-re érvényes.
Törekvéseit minden bizonnyal maga a széria is feszülten szemléli, lévén Gutierrez – aki pontosan a mexikói verseny tervezett napján, azaz 2018. augusztus 5-én ünnepelné 27. születésnapját – jelenleg minden túlzás nélkül a nagy visszatérés origópontját képezi.
Joggal kérdezhetnénk, hogy arra az egyetlen versenyre miért nem próbálnak meg összehozni egy szponzorcsomagot Gutierrez számára, végül is mégis csak egyszerűbb és olcsóbb lenne, mint a full idényben gondolkodni.
Nos, az egykori CART/IndyCar pilóta, a mexikói futam háttérmunkálataiban aktív szerepet játszó Adrian Fernandez szerint a válasz egyszerű: egy beugró versenyzővel nem lenne garantálható a siker.
„Szeretném, ha az IndyCar visszatérne Mexikóba, de csakis a megfelelő módon” – nyilatkozta az Autosportnak a 2000-es CART szezon második helyezettje. „Egy részidős mexikói, akinek csak arra az egy futamra lenne helye, nem tenne jót sem a szériának, sem pedig magának a versenyzőnek abban, hogy kihozza magából a legjobbat.”
Fernandez úgy véli, nem szabad elkapkodni a versenyt egy esetleges buktát kockáztatva.
„Ha az IndyCar azonnali csodában reménykedik, akkor csalódni fognak, ezt már most megmondom. Talán a verseny nem tér vissza a következő szezonban, inkább két éven belül, amikor az emberek újra kezdenek lelkesedni a széria iránt és Esteban is a mezőnyben lesz több tapasztalattal.”
Az IndyCar nevelőszériáit tömörítő Mazda Road to Indy programban momentán nincs olyan mexikói versenyző, akivel számolni lehetne a legmagasabb kategóriában.
„Nem igazán ismerek más pilótát, aki készen állna az IndyCarra, szóval a nyilvánvaló választás most Esteban” – magyarázta Fernandez. „Visszatértünk tehát a tényhez, hogy Estebannak a teljes szezonban kell versenyeznie. A média és a rajongók is még csak rövid ideig láthatták az őt IndyCarban. Egy olyan pilóta, aki csak ezen az egy versenyen vesz részt nem vezetné sikerre az eseményt.”
Fernandez szerint az, hogy a CART az ezredfordulón nagy népszerűségnek örvendett Mexikóban az ő jelenlétének is köszönhető volt.
„Az ok, amiért az IndyCar annyira sikeres volt Mexikóban az, hogy a rajongók elkezdtek követni engem már akkor, amikor az Indy Lights-ban voltam. Az IndyCar versenyzés körüli eufória Mexikóban igazán nagy lett. Amikor 2001-ben megérkeztünk Monterrey-be az országos tévé és az újságírók mindenhová követtek engem a rajongókkal együtt. Aztán elmentünk Mexikóvárosba a következő évben és az még ennél is nagyobb siker lett. Az egyetlen negatív rész az IndyCar mostani mexikói visszatérésben csak az, hogy a helyiek nem ismerik annyira az összes jelenlegi versenyzőt, mint régen. Nem sűrűn látnak mexikóiakat az IndyCarban, tehát nem is követik a szériát.”
A legreálisabb esély momentán egy teljes szezonos ülésre Gutierreznek a számára már jól ismert Dale Coyne Racingnél kínálkozhat számára. A csapatnál nemrég üresedett meg a 19-es Dallara-Honda, miután októberben Ed Jones váratlanul aláírt a Chip Ganassi Racinghez.
képek: IndyCar
További érdekességekért, hírekért az amerikai autósport múltjából és jelenéből kövesd a blog Facebook oldalát:
USAracing

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough