Josef Newgarden a Forma 1-gyel szemez
A 2017-es IndyCar bajnok szívesen átnyergelne a világbajnoki sorozatba.
Josef Newgarden mindössze 26 évesen elmondhatja magáról, hogy felért az IndyCar csúcsára. Azaz csak szinte, hiszen ahhoz, hogy az amerikai open-wheelre vonatkozó statisztikái a lehető legtökéletesebb képet öltsenek még egy nagyon fontos elem hiányzik, nevezetesen az Indianapolis 500 megnyerése.
A fiatal amerikai – aki rögtön első, a Team Penske kötelékében eltöltött szezonjában be tudta zsebelni az abszolút legjobbnak járó Astor Kupát – elsődleges prioritása jelenleg a címvédés mellett nem meglepő módon a nagy ötszáz mérföldes verseny megnyerése.
Newgarden azonban azt sem rejti véka alá, hogy a jövőjét nem kizárólag az IndyCar mezőnyében képzeli el, ennek részeként pedig nagyon is élénk érdeklődést mutat egy Forma 1-es váltás iránt is.
„Az amerikai oldalról nézve a legjobb helyzetben vagyok, amiről valaha is csak álmodhattam” – nyilatkozta az ESPN-nek Newgarden. „Az IndyCarban, az amerikai autóversenyzésben nem győzheted le a Team Penske-t. Még globális mércével mérve is, vitathatatlanul a történelem egyik legkimagaslóbb csapata a motorsportban. Ha erre tekintesz, azt mondhatod, én egy fenomenális pozícióban vagyok. Számomra az IndyCar valóban remek most, fellendülőben van, nagyszerű versenyzést mutat, de abszolút mondhatom, a Forma 1-et is ki szeretném próbálni.”
Newgarden nem szeretné egyetlen bajnokságra korlátozni a teljes pályafutását.
„Egy kicsit olyan vagyok, mint Fernando [Alonso] abban a tekintetben, hogy ő is ki akarja próbálni magát különböző feltételek között. Sokoldalú akar lenni és én ezzel nagyon egyetértek. Én is ki szeretném próbálni a motorsport minden formáját, a sportautózást, a NASCAR-t. Szeretem az IndyCart és továbbra is folytatni akarom itt, de emellett szívesen nekivágnék a Forma 1-nek is. Fiatalabb koromban egy álmom volt, hogy az open-wheel több verziójában is versenyezhessek, mint az IndyCar és az F1. Ha megfelelő lehetőség kínálkozna [az F1-re] és meg is tudnánk valósítani, akkor belevágnék.”
Az ifjú bajnok úgy véli, az idő mellette dolgozik.
„Az éveket figyelembe véve azt hiszem, még mindig elég fiatal vagyok ahhoz, hogy lehetséges legyen, hogy átmenjek. Ha remélhetőleg 40, 42 éves korodig is maradhatsz a motorsportban, akkor 26 esztendősen van még időd arra, hogy egy kicsit szabadon mozogj. Határozottan nyitott vagyok rá, hogy átmenjek a világ azon oldalára egy kicsit, de a végső célom valószínűleg az lenne, hogy utána visszatérjek az IndyCarba.”
A Forma 1 már a Bernie Ecclestone érában is szeretett volna a mezőnyben tudni egy tehetséges, egyben piacképes amerikai versenyzőt, akivel az USA-ban is promótálhatták volna a világbajnoki sorozatot.
Az F1 most már a Liberty Media révén amerikai kezekben van, a Haas F1 Team által pedig csapatszinten is képviselve van a csillagos-sávos lobogó, ottani pilóta viszont továbbra is hiánycikknek számít.
Az utolsó versenyző az Államok színeiben Alexander Rossi volt, aki 2015 végén összesen öt futamot teljesített a Manor autójával.
Rossi 2016-ban csatlakozott az IndyCar mezőnyéhez az Andretti Herta Autosport jóvoltából, hamarosan pedig beírta magát a történelembe is, mint a 100. Indianapolis 500 győztese. A kaliforniai pilóta ebben a szezonban még maradt a Manor tartalékosa is, az év későbbi részében pedig a gárda fel is ajánlotta számára, hogy ugorjon be néhány futamra. Rossi azonban látva a megszűnés felé rohanó csapatnál uralkodó állapotokat, végül nemet mondott erre és maradt az IndyCarban.
A kérdés momentán az, hogy vajon Newgardenből lehetne-e az az úgymond „sztár”, akire az F1 régóta vár. Egy biztos, az alappillérek adottak nála: eladható, már most komoly rajongótábora van és nem mellesleg piszok jól vezet. Meg nem erősített hírek szerint már az IndyCar bajnoki címéért való menetelését is több Forma 1-es csapat követte nyomon, a titulus megszerzése után pedig ez az érdeklődés csak még tovább fokozódott a személye iránt.
Az ESPN rávilágított arra, hogy bár az F1-es 2018-as mezőnye már nagyjából le van fixálva, a 2019-es szezonra azonban számos versenyző szerződése lejár – beleértve a Haas mindkét jelenlegi pilótáját, Romain Grosjeant és Kevin Magnussent.
„Soha nem tudhatod, hogy mi sül ki ezekből a dolgokból. Ami engem illet, az IndyCarra összpontosítok és a Team Penske-nek dolgozom. Ez a munkám és nagyon boldog vagyok miatta. Ugyanakkor ha valami összejönne a Forma 1-ben, akkor abszolút figyelmet fordítanék rá és próbálnék tenni azért, hogy megtörténjen.”
Arra a felvetésre, hogy Newgardennek le kellene ülnie beszélgetni Gene Haas-szal, a versenyző csak bólintott egyet, majd nevetve annyit válaszolt:
„Talán igazatok van.”

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough