Még idén pályára vihetik az IndyCar új fejvédő eszközét
Ha minden a tervek szerint alakul, két hónapon belül élesben is tesztelhetik a széria legfrissebb biztonsági elemét.
Az IndyCar hosszú évek óta dolgozik azon, hogy megtalálja a legmegfelelőbb megoldást az autók cockpitjének optimális védelmére.
A projekt részeként a jövőre debütáló, univerzális aero kitet már eleve úgy tervezték meg, hogy a későbbiekben viszonylag könnyedén adaptálni lehessen hozzá a kiegészítő elemet.
A széria az elmúlt időszakban számos lehetőséget mérlegelt a szóba jöhető variációkat illetően, beleértve a Forma 1-ben jövőre debütáló halót is, a döntött oválpályák sajátosságai miatt azonban ezt az alternatívát elvetették.
Az IndyCar végül a vadászrepülőgépek szélvédőjéhez hasonló eszköz mellett tette le a voksát, az információ- és adatgyűjtés kapcsán pedig az amerikai légierővel is konzultációkat folytattak.
A széria versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye már az egységes aero kittel felvértezett autó júliusi bemutatójakor kifejezte abbéli reményét, hogy a szélvédőt még az idei évben éles, pályán zajló teszteknek vethetik alá.
A projektről az utóbbi hónapokban nem látott napvilágot új információ, most azonban Frye végre megtörte a csendet és a Motorsportnak adott legújabb interjújában elárulta, hogy a folyamat az előzetes várakozásaiknak megfelelően zajlik.
„A terveink rendületlenül haladnak előre, a háttérben már nagyon sok dolgot csináltunk” – nyilatkozta a szakember. „Számos kezdeti tesztet végre lehet hajtani anélkül, hogy az eszközt ténylegesen pályára vigyük egy autón, de reményeink szerint még ősszel lesz valami kézzel foghatónk a pályán. A legnehezebb részt az oválok képezik a látóvonal miatt, ahogyan a döntött pályán a versenyző felfelé és előre néz.”
Az univerzális aero kit tervezése folyamán kiemelt szempontot képezett, hogy az extra elem ne érintse hátrányosan az autó teljesítményét aerodinamikailag. Ezt azonban száz százalékos hatékonysággal csak a valós tesztek során tudják vizsgálni.
„Pályára küldjük az autót, hogy közvetlenül összehasonlíthassuk a szélvédővel, valamint anélkül született eredményeket annak érdekében, hogy lássuk, miként befolyásolhatja a gép viselkedését.”
Frye elmondása szerint a cél továbbra is az, hogy egyetlen, egységes eszközük legyen, amivel egyaránt tudnak épített és utcai pályákon, valamint oválokon is versenyezni.
„Lehet egy megoldás, ami mindenhol működőképes, vagy akár többféle eszköz is a különböző pályatípusokra. Nyilvánvalóan az optimális egy olyan eszköz lenne, ami mindenhol bevethető, tehát mi ezt próbáljuk elérni. Végül azonban a legnagyobb dolog a versenyzőktől való visszajelzés lesz.”
Az IndyCar ezt követően vizsgálhatja csak meg azt, hogy a szélvédő miként muzsikál például abban az esetben, ha szennyeződés kerül rá, mennyire befolyásolja ez a látást és hogyan lehet minél gyorsabban megszabadulni tőle. Ez utóbbi kapcsán korábban felmerült a zárt karosszériás szakágakban is gyakorta alkalmazott, letéphető fólia lehetősége.
Frye egyelőre nem tudja garantálni, hogy az eszközt jövőre már versenyszituációkban is felhelyezik az autókra. A szakember szerint a lehető leghelyesebben, legtökéletesebben kell a dolgot kivitelezni, ezért addig, amíg bármi is kérdőjelesnek számít nem fogják élesben is használni.
„Keményen dolgozunk, ennek időtartamát azonban a munkafolyamat előrehaladása határozza meg, nem pedig fordítva. A cél, hogy még ezen az őszön felkerüljön az autóra és csak ezután döntjük el, mi lesz a következő lépésünk.”
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough