Megérkezett az IndyCar 2018-as versenynaptára!
Watkins Glen két év után ismét távozik, de jön helyette Portland, míg Mexikó helyzete egyelőre kérdőjeles.
Hosszú ideje tudható volt, hogy az IndyCar jövő évi menetrendje lényegében a 2017-es szezon újrajátszása lesz. A versenyhelyszínek, valamint azok dátumai általánosságban véve változatlanok maradnak, az egyetlen kérdésnek pedig a már évek óta tervezett mexikói futam megvalósulása számított.
A bajnokság történéseit nyomon követők számára már cseppet sem meglepő módon azonban újfent beigazolódott az ‘IndyCar tervez, Isten végez’ tézise.
A széria vezérigazgatója, Mark Miles eredeti szándéka szerint már a sonomai szezonzárót követő nyolc-tíz napon belül be szerette volna mutatni a jövő évi versenynaptárat, a természet erői viszont felülírták ezirányú törekvéseit.
Mint ismeretes, szeptember 19-én a Richter-skála szerinti 7.1-es erősségű földrengés rázta meg Mexikóvárost. A katasztrófában az IndyCar verseny esetleges helyszíneként számon tartott pályában, az Autodromo Hermanos Rodriguezben nem keletkezett ugyan kár – a Forma 1 Mexikói Nagydíját is probléma nélkül le tudják bonyolítani -, a tárgyalások menetében azonban komoly éket ütött.
Miles akkor még optimistán úgy nyilatkozott, hogy közvetlenül a földrengés után érthető módon nem az IndyCar számít az elsőszámú prioritásnak az ország, valamint a meg nem nevezett promóter számára, de bízik benne, hogy hamarosan sikerült véglegesíteni a projektet.
A most nyilvánosságra hozott 2018-as naptárban végül nem található meg a mexikóvárosi pálya, reménykedni azonban továbbra is lehet, mivel a felek közti tárgyalások jelenleg is folyamatban vannak.
A hírek szerint a pályát működtető Corporación Interamericana de Entretenimiento (CIE) a márciusi időszakot favorizálná, Miles azonban inkább a létesítménybe a következő szezonban már nem visszatérő WEC korábban tervezett, augusztusi dátumát tartja reálisnak.
„Ha megvalósul, valószínűleg Mid-Ohio után, a nyár közepén kerülhet rá a sor, amikor egy kicsit hosszabb szünetünk van annál, mint amit szeretnénk” – nyilatkozta a naptárbejelentés utáni telekonferencián Miles. „Minden, amiről csak tudomásunk van ezen lehetőség kapcsán izgalommal tölt el bennünket: nagyszerű pálya, remek létesítmény, nyilvánvalóan egy óriási piac, valamint rengeteg ember, akik rajonganak az open-wheel versenyzésért és az IndyCarért. Reméljük, hogy össze tudjuk hozni, de ha mégsem sikerülne, akkor a most bejelentett naptár is működőképes számukra.”
Mid-Ohio/2017
A naptár további, tizenhét versenye már jó előre betonbiztosnak tűnt. Az előzetes várakozások szerint a 2017-es szezonban szerepelt valamennyi helyszín visszatért volna, ebből tizenhatnak pedig már a konkrét dátumát is előre tudni lehetett, köszönhetően a pályák, vagy az IndyCar hétvégék betétkategóriáiba sorolandó bajnokságok már közzétett, saját naptárainak.
Az egyetlen létesítmény, amelynek a pontos időpontja a levegőben lógott a Watkins Glen International volt.
Október elején aztán a Sports Business Daily robbantotta a bombát és belső forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a New York-i pálya és az IndyCar nem tudnak megegyezni a jövő évi dátum kapcsán.
A WGI – amelynek egyébként 2018-ra is élő szerződése volt a szériával – tavaly az utolsó pillanatban került vissza öt év hiátus után a széria vérkeringésébe a botrányos körülmények között elkaszált bostoni utcai futam pótlékaként. A szeptember első hétvégéjére eső időponttal azonban egyáltalán nem voltak megelégedve, mivel az amerikai munka ünnepe jelentősen rányomta a bélyegét a helyszíni nézőszámra, ezáltal pedig finoman szólva sem könyvelhettek el gazdasági sikert.
A pálya elnöke, Michael Printup külön kérte az IndyCart, hogy találjanak megoldást az időpontváltozásra, de végül nem jutottak eredményre.
Pillanatkép a CART 1999-es, portlandi versenyéből
Mindez azt jeleni, hogy a WGI két esztendő után ismét búcsúzik az amerikai open-wheel versenyzés csúcskategóriájától, öröm az ürömben viszont, hogy a helyét a Portland International Raceway képében egy régi jó ismerős veszi át.
Az 1.967 mérföld hosszú, 12 kanyarból álló road 1984-2007 között megszakítás nélkül szerepelt a CART/Champ Car naptárában, a 2008-as újraegyesüléskor (ami egyébként egy helytelenül használt kifejezés, mivel valójában szó sem volt összeborulásról, sokkal inkább a haldokló CCWS IndyCar általi bekebelezéséről) azonban már nem kapott helyet az IndyCar menetrendjében.
Az oregoni létesítmény geográfiai szempontból nagyszerű lehetőséget jelent a bajnokság számára, mivel ezáltal a széria az Államok észak-nyugati régiójában is megjelenik, amely területen mindeddig egy versenyt sem rendeztek.
Jelen szerződés értelmében az PIR három évig, vagyis 2020-ig látja vendégül a széria mezőnyét.
A 2018-as Verizon IndyCar Series idény tehát – a kérdőjeles mexikói fordulót figyelmen kívül hagyva – összesen tizenhét viadalt foglal majd magában tizenhat különböző helyszínen.
A vadonatúj, univerzális aero kittel felvértezett autók debütálására St. Petersburgben kerül sor március 11-én, amely utcai pálya 2011-től funkcionál szezonnyitóként megszakítás nélkül.
A floridai mellett még további három utcai vonalvezetést tartalmaz a naptár Long Beach (április 15.), Detroit (június 2-3.), továbbá Toronto (július 15.) által.
Az oválpályák rajongói hat létesítményben szurkolhatnak kedvenceiknek az ISM Raceway (korábbi nevén Phoenix International Raceway /április 7./), az Indianapolis Motor Speedway (május 27.), a Texas Motor Speedway (június 9.), az Iowa Speedway (július 8.), a Pocono Raceway (augusztus 19.) és a Gateway Motorsports Park (augusztus 15.) jóvoltából.
Szintén hat versenyt bonyolítanak leépített pályákon, kezdve a naptár negyedik állomásának számító, április 22-ei, alabamai Barber Motorsports Parkkal, amit az Indianapolis Motor Speedway roadja követ május 12-én, majd június 24-én jön Road America, július 29-én a Mid-Ohio Sports Car Course, szeptember 2-án a már említett nagy visszatérő Portland, a szezon pedig az elmúlt két évhez hasonlóan 2018-ban is a Sonoma Raceway-en ér véget, méghozzá szeptember 16-án.
Mint fentebb már említésre került, a naptár egyetlen, USA-n kívüli helyszíne 2018-ban is a torontó Exhibition Place lesz, míg a detroiti Belle Isle Park az elmúlt évekhez hasonlóan ezúttal is duplafordulóként funkcionál majd, tehát egy hétvége alatt két teljes értékű versenyt rendeznek.
A legnagyobb durranás, nevezetesen a 102. Indianapolis 500 május 27-én rajtol el.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough