Dixon: Az új autó drasztikusan más
Lezajlott az univerzális aero kit négyfordulós tesztprogramjának utolsó felvonása is.
A jövőre debütáló, egységes aerodinamikai elemek tesztjének negyedik állomásaként a floridai Sebring International Raceway szolgált. Az egynapos munka azonban a korábbi, az Indianapolis Motor Speedway oválján, valamint az Iowa Raceway rövidoválján, illetve a Mid-Ohio Sports Car Course road vonalvezetésén lezajlottakkal ellentétben immár négy autó részvételével zajlott le.
Az új, Dallara által legyártott aero kit hivatalos tesztpilótái, a Schmidt Peterson Motorsports által felkészített, Honda motoros gépet vezető Oriol Servia, valamint a Team Panske csapata révén prezentált, Chevrolet erőforrással hajtott autót terelgető Juan Pablo Montoya mellé ugyanis ezúttal becsatlakozott Scott Dixon és a jövőre karrierje első teljes IndyCar szezonját megkezdő Spencer Pigot is. A négyszeres bajnok Dallara-Hondáját természetesen a Chip Ganassi Racing, utóbbi fiatal amerikai Dallara-Chevy-jét pedig az Ed Carpenter Racing küldte pályára.
Rajtuk kívül még további két versenyző is ízelítőt kapott az univerzális aero kitből, miután Servia gépével megtehetett néhány kört James Hinchcliffe, a friss IndyCar bajnok Josef Newgarden pedig Montoya autójába pattanhatott be.
A SIR rövidebb vonalvezetésére legfőképpen azért esett az IndyCar választása, mivel rendkívül hűen szemlélteti a versenynaptár közel egyharmadát kitevő utcai helyszínek sajátosságait, különös tekintettel a fékek igénybevételére.
A 2012 óta használatban lévő IR-12 karosszériára épült univerzális kit egyik legtöbbet méltatott tulajdonsága, hogy a 2017-es sonomai zárófutamon búcsúzott, a Honda és a Chevrolet által tervezett csomagoknál jóval kevesebb leszorítóerőt produkál, ami nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a volán mögött ülő pilóta képességei még inkább teret nyerjenek.
A nyílt tesztre az új gépek megszakítás nélküli látványának reményében kilátogató rajongóknak azonban némiképp csalódniuk kellett, hiszen a pályán viszonylag elég gyér forgalom uralkodott, mivel a résztvevők ezúttal főként az autók felszerelésének megértésére koncentráltak a minél nagyobb sebesség elérése és több megtett mérföld begyűjtésével szemben.
Az egységes aero kit mellett ráadásul az autók elektronikája is megújul, így a teszt első óráiban az újonnan érkezett felkészítő csapatok figyelmét ennek kiokumlálása kötötte le, a fékrendszer pedig még csak ezután került terítékre.
„Rengeteget tanultunk ma, a legtöbbet, amit én jó ideje egyetlen teszt alatt” – summázta az indycar.com-nak Dixon a tapasztaltakat. „Az autó drasztikusan más. Olyan volt, mint amire számítottam kevesebb tapadással . Együtt kell működnünk a Firestone-nal, hogy megtaláljuk azt az abroncsot, ami a legjobban passzol hozzá. Ők már előálltak egy opcióval, ami úgy tűnik, a helyes irányba mutat.”
A sebringi teszt a legutolsó volt az IndyCar irányítása alatt, az ezután következő munkafolyamatok már a széria motorpartnerei, vagyis a Chevrolet és a Honda vezényletével zajlanak majd.
„Ez az egész teszt az IndyCarról, a Hondáról és a Chevrolet-ről szól” – mondta Servia. „Egy ellenőrzőlistán mentünk végig, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy minden működik és azok a változások, amiket a szélcsatornában láttak itt a pályán valóban megtörténnek. Nem az számított, hogy az autó teljesítményét tegyük jobbá, hanem, hogy a mérnökök láthassák, hogy a dolgok megfelelően működnek. Őszintén, én csak megpróbáltam nekik elmondani, hogy mit csinál az autó, hasonlít-e a régihez, miként viselkedik, amikor közel vagyunk egymáshoz a pályán. Azt viszont nem nagyon engedték, hogy a beállításokon dolgozzunk. Nem arról volt szó, hogy mondjuk ‘az autó túlkormányzott, hogyan javítsunk ezen’, nem ilyesmire voltak most kíváncsiak és őszintén szólva ez így is volt tisztességes. Más csapatok még csak meg sem kapták az autóikat, hogy dolgozhassanak rajtuk. „
Servia és Montoya már az eddigi három teszt által jelentős tapasztalatot szerzett az univerzális kit viselkedéséről, Dixon, Pigot, Newgarden és Hinchcliffe azonban csak Sebringen esett át a tűzkeresztségen.
„Elolvastam, hogy mit mondott róla Juan és Oriol, és igazuk volt” – nyilatkozta Pigot. „Most már sokkal több dolog hárul a versenyzőre a cockpitben. Élveztem, ez egy új kihívás. Még mindig van bőségesen leszorítóerő, de már korántsem annyi, mint korábban. Határozottan egy másfajta megközelítésből kell vezetned, nem támaszkodhatsz már annyira a leszorítóerőre.”
A teszt során az autóknál folyó munkából aktívan kivették a részüket a Honda, a Chevy és a Firestone mellett a telemetriát, kormánykereket és a fedélzeti műszereket biztosító Cosworth mérnökei is.
„Csak múlt héten raktuk össze az autót” – mondta a Honda Performance Developement versenyzésért felelős csapatvezetője, Allen Miller. „Sonoma óta mindent frissítettünk, az összes új elemet beraktunk, aztán idejöttünk és megpróbáltunk rendezni minden kommunikációs problémát. Ez elég sok időt időt vett igénybe reggel. Még mindig van tennivalónk, de működőképessé tettük, ami a fő célunk volt.”
Míg a Servia-Montoya-Dixon-Pigot kvartett az egész napos munkából kivette a részét, addig Newgarden és Hinchcliffe csak a délután folyamát ülhetett autóba.
„[Az új aero kittel felvértezett autó] nyilvánvalóan más, de szerintem nagyon szórakoztató lesz” – nyilatkozta a kanadai. „Vissza kell térni az alapokhoz. Gyorsabban mész az egyenes végén, a fékezési zónák egy kicsivel megint hosszabbak, a kanyarsebesség alacsonyabb, érzetre viszont olyan, mint egy valódi Indy autó.”
A frissen megkoronázott bajnok is elégedetten nyilatkozott az autóban eltöltött körei után.
„Nem nyílt alkalmam arra, hogy túlzottan feltérképezzem a beállításokat, de az autó sokkal különbözőbbnek érződik attól, amit eddig tapasztaltunk” – összegezte Newgarden. „Az autó most már egyáltalán nem úgy működik, mint eddig. Sokkal lustább, ami csak mindent rosszabbá tesz. Tehát muszáj vagy újrakalibrálni az agyad, ami nem probléma, egyszerűen csak igazodnod kell az új autó képességeihez és a tapadási szintjéhez. Nyilvánvalóan jóval vezethetőbb, kiszámíthatóbb, ugyanakkor a tapadás szempontjából sokkal könnyebb hibázni. Én viszont nem bánom. Minden azon múlik, hogy átprogramozd az agyad és megszokd. A jó versenyzők ezt fogják tenni, függetlenül a leszorítóerőtől. Rá fognak jönni, hogy mi a határ és ezzel élnek majd. Én szeretem a hosszabb fékezési zónákat. Ha jobb beállításokra tudsz szert tenni, akkor több lehetőséged lesz az előzésre.”
A csapatok számára a tervek szerint novemberben kezdik leszállítani az univerzális aero kiteket, hamarosan pedig az IndyCar által irányított négy teszt teljes adathalmazát és eredményeit is kézhez kapják. A szériában szereplő gárdák jövő év januárjában kezdhetik meg a saját, privát tesztprogramjukat.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough