Pocono lett a legnézettebb verseny kábelen, az Indy 500 alulmúlta önmagát országosan
Az idény végeztével annak rendje és módja szerint nyilvánosságra kerültek a Verizon IndyCar Series teljes körű, amerikai nézettségi adatai.
Országos lefedettségű csatornán csökkenést, kábelen és online felületen viszont fellendülést produkált az IndyCar 2017-es szezonjának nézettsége.
A széria ezévi, tizenhét fordulót számláló versenynaptárának öt állomását – beleértve az Indianapolis 500-at – az Amerikai Egyesült Államok teljes területén elérhető ABC tűzte műsorára.
Az országos adón átlagosan 1.5-ös rátával – nézőszám tekintetében 2.3 millió fővel – zártak a széria versenyei.
Ezek az adatok 8%-os visszaesést jelentettek a 2016-os évhez képest, amikor is 1.6-os mutató mellett 2.5 millióan választották programjukként az IndyCar futamait, míg 2015-höz (1.5/2.4 millió néző) viszonyítva 2%-os mínuszban zárt.
Az Indianapolis 500-at figyelmen kívül hagyva az ABC-hez köthető további fordulók (St. Petersburg, Indy GP, Detroit 1-2) átlagosan 995.000 embert ültettek a képernyők elé USA-szerte, ami 16%-os csökkenésnek számított a 2016-ban mért 1.2 milliós nézőszámhoz képest.
A szezonnyitó St. Pete-i viadal 0.8-as ráta mellett 1.2 millió nézőhöz jutott el, mintegy kétszázezerrel kevesebbhez a 2016-os felvonáshoz képest, amikor is 0.97-es mutató mellett 1.4 millióan kapcsoltak a verseny idején az ABC-re.
A csatorna által közvetített második futam, az Indianapolis Motor Speedway road vonalvezetésén rendezett IndyCar Grand Prix azonban növekedést mutatott, miután a tavalyi 0.65-ös ráta melletti 905.000-es nézőszám idénre 969.000-re emelkedett 0.66-os mutatóval.
A naptár egyetlen duplafordulójának, a Chevrolet Dual in Detroitnak viszont már mindkét futama visszaesést produkált. Az első verseny a 2016-os évvel összehasonlítva 26%-os csökkenést prezentált, miután a tavalyi, 1.013 millió nézővel ellentétben idén már csak 847.000-en voltak kíváncsiak az IndyCar mezőnyére.
A detroiti második viadal pedig már több, mint 30%-kal rosszabb számadatokat hozott: az elmúlt évben még közel 1.4 millióan követték a mezőny küzdelmeit, idén azonban már csak 918.000-en.
Pozitívum viszont, hogy a 2017-es hétvégét tekintve a vasárnapi versenyt 71 ezerrel többen nézték, mint az alig 24 órával korábban rendezett szombatit.
Az ABC legnagyobb durranása motorsport-szempontból kétségkívül ebben az évben is az Indianapolis 500 volt.
Fernando Alonso részvétele miatt világszerte arra számítottak, hogy az idén 101. alkalommal megrendezett verseny kimagasló nézettséget hoz majd, végül azonban azoknak lett igazuk, akik úgy jósolták, a kétszeres Forma 1-es világbajnok indulása csak nemzetközi szinten von maga után extra figyelmet, az Egyesült Államokon belüli érdeklődést nem befolyásolja.
Mint kiderült, olyannyira nem, hogy a 3.4-es mutató melletti 5.5 milliós nézőszám révén a legalacsonyabb televíziós eredményt produkálta 1986 óta, amikor az ABC először közvetítette a futamot az elejétől a végéig élőben.
Az eddigi negatív csúcsot a 2010-es Indy 500 tartotta 3.6-os rátával, ami nézőszámban kifejezve 5.79 millió főt takart.
A legendás futam 2011-ben és 2012-ben növekedést mutatott 4.0 (6.7 millió fő), illetve 4.34-es mutatóval (6.8 millió fő), 2013-ban azonban nagyot zuhanva már csak 3.7-et (5.7 millió fő) tudott hozni.
2014-ben az Indy 500 ismét javítani tudott, miután 6.2 millió nézőjével 3.9-es végső mutatót produkált, amit egy év múlva még tovább növelve 6.4 millió főt ültetett a tévéképernyők elé 4.3-as Nielsen rátával.
Hiába a hatalmas marketing-kampány a 2016-os, 100. Indy 500 már csak 3.9-et tudott felmutatni körülbelül 6 millió nézővel, ami annak tekintetében csak még inkább csalódást keltő volt, hogy 1950 óta először láthatta mindenki egyenes adásban a küzdelmeket Indianában is.
A helyi élő közvetítés blokkolása a területen még annak apropóján került bevezetésre, hogy ezzel ösztönözzék a rajongókat arra, hogy kilátogassanak a pályára. Miután azonban a tavalyi versenyre sikerült az összes létező jegyet eladni, az IMS vezetése úgy döntött, kivételt tesznek és 65 év után először engedélyezik az élő televíziós sugárzást a versenyről – az érthető módon állandó jelleggel a legkiemelkedőbb IndyCar nézettséget hozó régióként jegyzett – Indiana teljes területén.
Az elmúlt évekhez hasonlóan az IndyCar szezon további tizenkét futamát az NBC csoportba tartozó, az ABC-nél jóval alacsonyabb lefedettségű műholdas és kábelcsatorna, az NBC Sports Network tűzte műsorára, az itt elért eredmények pedig már jóval pozitívabbnak bizonyultak.
Az NBCSN által közvetített fordulók átlagos nézőszáma 3%-kal nőtt 2016-hoz képest, ezzel együtt pedig a második legnagyobb érdeklődésre számot tartott IndyCar szezonná vált azóta, hogy a csatorna 2009-ben megkapta a versenyek közvetítésének jogát.
A tavalyi évben az NBCSN tévés, valamint az NBCSports.com-on és az NBC Sports hivatalos mobil-applikációján keresztül streamelt futamok együttesen átlag 492.000 embert értek el (ebbe nem került beszámításra az időjárás miatt későbbi dátumra átütemezett texasi és poconói viadal), idén azonban ez a szám 507.000-re kúszott fel.
A rekordot továbbra is a 2015-ös szezon tartja, amikor is 510.000-en választották az IndyCart az NBC-hez köthető platformok valamelyikén.
A kábeles szezon tizenkét versenyéből hét átlépte az 500.000 fős határt, a legnagyobb érdeklődésre pedig az augusztus 20-ai, poconói viadal tartott számot a maga átlag 624.000 nézőjével.
A hét legnépszerűbb IndyCar verseny 2017-ben (az NBCSN televíziós közvetítése és a hivatalos online streamek nézőszámát egybevéve):
1. ABC Supply 500 (Pocono Raceway) – 624.000
2. Grand Prix at the Glen (Watkins Glen) – 612.000
3. Honda Indy 200 (Mid-Ohio) – 581.000
4. Kohler Grand Prix (Road America) – 575.000
5. Rainguard Water Sealers 600 (Texas Motor Speedway) – 567.000
6. Iowa Corn 300 (Iowa Speedway) – 540.000
7. GoPro Grand Prix of Sonoma (Sonoma Raceway) – 536.000
A fentiekből kiderül, hogy érdekes módon pontosan a szezonzáró, egyben bajnokavatóként is funkcionált sonomai volt az a verseny, amely az 500.000+ -osak közül a legutolsó helyen zárt, összességében pedig a tizenkét NBCSN-es futamból a hetedik legnézettebb lett.
A kizárólagosan csak az NBCSN televíziós közvetítéséit magában foglaló rangsorban a versenyek átlagosan 502.000 nézőszámot könyvelhettek el, ami a kombinált rátához hasonlóan szintén 3%-os növekedést jelentett 2016-hoz képest (488.000).
A 2017-es IndyCar szezon során 124.000 egyéni felhasználó összesen 8.7 millió percen keresztül vette igénybe az NBC Sports Network hivatalos stream-szolgáltatásait (hivatalos honlap és applikáció), 29, illetve 35%-os növekedést hozva a 2016-os adatokkal szemben.
Idén először két verseny is túllépte az egymillió streamelt perces álomhatárt: Texas 1.091 millióval, Sonoma pedig 1.014 millióval.
források: Sports Media Watch, Indianapolis Business Journal, NBC
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough