Rezeg a léc az IndyCar detroiti fordulója alatt

Rezeg a léc az IndyCar detroiti fordulója alatt

A területileg illetékes állami tisztviselőkön múlik, hogy a széria 2018 után is megtarthatja-e veresenyrendezési jogát Belle Isle-on.

A Michigan állami természeti erőforrásokért felelős hatóság (DNR) szeptember 19-én, szerdán, Belle Isle-on tartotta nyilvános ülését, aminek tárgya az IndyCar jövőre lejáró szerződésének meghosszabbítása volt.

Az eseményre azt követően került sor, hogy a környék lakóközösségeinek tagjai nyílt ellenvetésüknek adtak hangot a Detroit Grand Prix névre hallgató versenyhétvége kapcsán arra sürgetve az illetékeseket, hogy 2018 után már ne újítsák meg a szériával való kontraktust.

„Belle Isle egyáltalán nem a megfelelő hely arra, hogy egy ilyen volumenű versenyt rendezzen” – nyilatkozta a The Detroit News-nak az ellenzők táborát gyarapító Regina Kuper, hozzátéve, hogy a GP miatt a sziget nagy része minden egyes évben, legalább tizenegy héten át elérhetetlen a lakosság számára.

„Képzeljenek el egy családi összejövetelt, esküvőt, vagy ballagási ünnepséget ebben az időszakban. Képzeljék el a nehéz munkagépeket és a felszereléseket… teljesen elzárják a sziget legjobb részeit. Mit tesznek ezek a versenyek a vadvilággal és az infrastruktúrával?”

A Detroit GP 2012-ben, Roger Penske és a Chevrolet hathatós közreműködésével tért vissza az IndyCar naptárába, a következő két évben pedig már Houston és Toronto mellett duplafordulóként funkcionált. Előbbi texasi helyszín 2015-ben már nem tért vissza a széria menetrendjébe, a kanadai Exhibition Place pedig visszavedlett egyfutamos eseménynek, így mára már csak Belle Isle-on rendeznek egyetlen hétvége leforgása alatt két versenyt is.

A dátum azonban 2012 óta mondhatni állandónak minősül így a fordulóra az Indianapolis 500-at követő héten kerül sor.

dp.JPG

Tüntetők Belle Isle-on 2017 májusában

  

A több, mint kétórásra nyúlt meghallgatásra körülbelül száz ember látogatott el, az illetékes hatóságok tisztviselői pedig igyekeztek mindenkinek szót adni annak érdekében, hogy minél pontosabb információk, vélemények alapján hozzanak döntést az IndyCarral való kapcsolat folytatásáról.

A DNR 2014 februárjában nyilvánította Belle Isle-t állami parkká, aminek értelmében a terület Michigan állam tulajdonába, egyben védelme alá került a természeti öröksége, valamint történelme miatt.

Az IndyCarral való, 2013 végén lejárt szerződést azonban ekkorra már újabb öt évre meghosszabbították, így Belle Isle státuszának megváltozása semmilyen hatást nem gyakorolt a versenyekre.

Az állami parkká nyilvánítás önmagában véve most sem lenne kizáró ok a kontraktus meghosszabbítására.

A Detroit Grand Prix-val szemben álló, kontra oldal képviselői azonban a fentebb már idézett Kuperhez hasonlóan a verseny előkészületeit, majd azt követő utómunkálatokat magában foglaló, áprilistól júniusig terjedő időtartamot kifogásolják a leginkább, amely alatt Belle Isle jelentős részét el kell szeparálni a látogatók elől.

A GP szervezőinek elmondása szerint 2017-ben a helyszín versenyzésre alkalmas állapotba való átalakítása nyolc hetet vett igénybe, a visszarendezés pedig hármat. Egy évvel korábban az előkészítés még tíz hétig tartott, a cél pedig az, hogy ezt a szakaszt végül sikerüljön mindössze hat hétre redukálni.

„A kérdés az, hogy milyen feltételek és paraméterek lennének elfogadhatóak, ésszerűek a jövőben, ha a folytatást választjuk” – véli a DNR parkokért és rekreációért felelős tisztviselője, Ron Olson, aki egyetért a fordulóval járó munkálatok időtartamára vonatkozó ellenvetésekkel, ugyanakkor kiemelte a versenyek pozitív gazdasági hatását is.

A szervezők szerint a tavaly 95.000 kilátogató nézőt hozott GP háromnapos hétvégéje évente 45-50 millió dolláros bevételt hoz.

„Ezért tartunk ilyen mítingeket, hogy biztosra menjünk, minden elgondolást és perspektívát meghallgattunk” – folytatta Olson. „A verseny tradicionálisan a szigeten van, ezért különleges. A személyes véleményem egy dolog, minden tényező kollektív megfontolása abban a tekintetben, hogy mi a helyes és helytelen pedig egy másik.”

A detroiti Marriott hotel értékesítési és marketing igazgatója, Judy Booth kiemelt hangsúlyt fektetett az esemény pozitív gazdasági hatásaira. A szálloda több, mint négyszáz teljes- és részmunkaidős alkalmazottal bír, a GP-re érkező rajongók és természetesen az IndyCar közössége – beleértve a csapatok tagjait és a versenyzőket – pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy erre az időre több tucattal is megnöveljék a dolgozóik számát.

„Emlékszem, mennyire hálás is voltam azért, hogy egy ilyen gazdasági hatású rendezvény, mint a Grand Prix visszatért a városunkba” – mondta Booth. „Végre valami jó hír volt Detroitnak. Fontos, hogy emlékezzünk arra, az ilyen események tartják foglalkoztatásban a közösségünket.”

A meghallgatáson résztvevők között olyanok is akadtak, akik arra sürgették a hatóságokat, hogy készíttessenek egy független tanulmányt a duplaforduló környezeti hatásairól.

„Már megállapítottuk, hogy a parkot használó emberek nem akarják itt ezt a versenyt” – jelentette ki az elszánt környezetvédőként számon tartott Michael Betzold. „A Grand Prix egy nagyszerű esemény, de nem tartozik Belle Isle-ra, ugyanannyira nem, mint egy focimeccs a Detroiti Művészeti Intézet Rivera freskótermébe. Vigyék el ezt a versenyt máshová.”

A DNR és a Grand Prix tisztviselői minden visszajelzést alaposan kielemeznek, ha pedig sikerül egy előzetes megállapodást kötniük, akkor mindenképpen sort kerítenek egy újabb nyilvános ülésére a helyi közösség bevonásával. 

 

 

képek: IndyCar, Indy Star