Kalandozás egy NASCAR-szponzori szerződés bugyraiban

Kalandozás egy NASCAR-szponzori szerződés bugyraiban

Azt eddig is sejthettük, hogy a NASCAR topcsapataival kötött szponzorációs szerződésekben elképesztő összegek forognak, most azonban egy folyamatban lévő peres eljárásnak köszönhetően minden eddiginél nagyobb rálátásunk nyílik az egyébként szigorúan titkosan kezelt kontraktusok természetére.

 

A Monster Energy NASCAR Cup Series legpatinásabb csapata, a Hendrick Motorsports 2012-ben állapodott meg a Farmers Insurance-szel, aminek értelmében a biztosítási cég lett a Kasey Kahne által vezetett 5-ös számú Chevrolet egyik főtámogatója.

A Farmers végül ötödik szezonjának derekán, 2016-ban bejelentette, hogy a következő idény lesz számukra az utolsó a csapatnál.

2017 nyarán Kahne másik kiemelt szponzorát is elvesztette, miután a Great Clips közölte, az év végeztével lezártnak tekintik az 5-ös autóval kötött megállapodásukat.

A támogatók tehát mentek, a 37 éves amerikai eredményei pedig nem jöttek – a júliusi, indianapolisi Brickyard 400 előtt utoljára 2014-ben, Atlantában tudott nyerni, a két győzelem közti időszakban ráadásul mindössze nyolc top 5-ös helyezést hozott -, a Hendrick Motorsports pedig úgy döntött, a 2018 végéig szóló szerződése ellenére már az idei szezont követően útjára engedik.

A HM végül Kahne helyére leszerződtette a mindössze 20. évében járó William Byront, hamarosan pedig azt is bejelentették, hogy 5-ös számmal jelölt gépet jövőre nem állítanak hadrendbe. Byron Chevy-je a 24-es lesz, amelyet eddig a 2016-ban Jeff Gordont váltó Chase Elliott vezetett. Utóbbi versenyző autója 2018-ban már édesapja, a kétszeres Daytona 500 győztes, egyben az 1988-as Cup szezon bajnokának ikonikus számát, a 9-est fogja viselni. A visszavonuló Dale Earnhardt Jr. utódja, Alex Bowman marad a 88-asban, ahogyan a hétszeres bajnok szupersztár, Jimmie Johnson is természetesen a 48-asban folytatja.

Bár Kahne karrierjének folytatása kirúgásának híre után eléggé kérdőjelessé vált, mostanra az ő helyzete is megoldódott, miután sikerült megállapodnia a Leavine Family Racinggel, aminek értelmében a következő idénytől már a 95-ös Chevy volánja mögött kell keresni.

A történet tehát úgy tűnt, mindenki számára happy enddel ér véget, mígnem kiderült, hogy a Farmers Insurance részéről még koránt sincs lezárva a Hendrickékkel való kapcsolat.

kk_2.jpg

A cég marketinggel kapcsolatos ügyeit intéző Sports Marketing Consultants ugyanis nem tudott dűlőre jutni a csapattal a jutalékok elosztását illetően, ezért úgy döntöttek, jogi útra terelik a dolgot.

Ennek a peres eljárásnak részeként természetesen a szponzorációval kapcsolatos szerződések is benyújtásra kerültek, amelyekbe az ESPN-nek sikerült betekintést nyernie és nem is volt rest beszámolni az azokban foglaltakról.

Ebből pedig nyíltan kiderült, hogy mekkora pénzek forognak a NASCAR legmagasabb kategóriájának élcsapatainál.

A kontraktus szerint a Farmers Insurance az elmúlt hat NASCAR Cup szezonban versenyenként átlagosan 660.000 dollárral (átszámítva kb. 163 millió forinttal) támogatta az 5-ös autót.

A biztosítási cég 2012-2014 között, a 36 futamot számláló naptár 22 állomásán díszelgett főszponzorként Kahne gépén. A teljes ráfordításuk az első évükben 13.5 millió, a másodikban 14.04 millió, a harmadikban pedig 16.348 millió dollár volt.

2015-ben viszont jelentős mértékben lecsökkentették szerepvállalásukat és innentől fogva már csak a szezon egyharmadán, azaz 12 versenyen vállalták a kiemelt támogató szerepét. Ez számszerűsítve két éve 7.6 millió dollárt jelentett, tavaly 7.8 milliót, idén pedig 8 milliót.

A Farmers Insurance – amelyet 2017-ben az Egyesült Államok legnagyobb árbevételű nyílt részvénytársaságait felsoroló Fortune 500-as listán a 222. helyre rangsorolták köszönhetően az előző évben produkált, 12.5 milliárd dolláros bevételének – az első, tehát 2012-től 2014-ig szólt szerződésében további, teljesítmény alapú juttatásokat is garantált  a Hendrick Motorsports 5-ös gépe kapcsán.

A csapat számára minden egyes futamgyőzelemért 450.000-550.000 dollár közti bónusz kifizetését helyezte kilátásba, míg a top 5-ös helyezéseket 250.000-rel, a top 10-eseket pedig 100.000-rel honorálta.

A pole pozíciókért 75.000 dollárt ajánlott, kivétel ez alól a Daytona 500, amelyen a rajtelsőségért ennek dupláját, azaz 150.000 dollárnyi extra összeg fizetését vállalta.

A NASCAR Cup bajnoki címének megszerzése esetén a Farmers 1.157.895 dollárnyi bónuszt utalt volna Hendrickék számlájára, az összetettbeli top 5-ös helyezés pedig 578.947 dollárt ért volna a cég számára (Kahne és vele együtt az 5-ös Chevy 2012-ben negyedikként zárta az évet).

A rájátszásba jutásért – a szezon utolsó tíz versenye – 289.474 dollárt fizetett a Farmers, amelyet az első kontraktus időszakában kétszer is sikerült Kasey-nek begyújteni: 2013-ban és 2014-ben.

kkb.JPG

A cégnek persze megvoltak a saját elvárásai is az 5-ös autó teljesítménye kapcsán.

A szerződésben például konkrétan lefektették, hogy ha Kahne 2012-13-ban a 16., vagy annál rosszabb pozícióban zárja a bajnokságot, továbbá nem sikerül neki legalább tíz top 10-et minimum öt top 5-ös helyezéssel produkálni a szezon során, akkor 2014-ben már egymillió dollárral kevesebb alap szponzorációs díjat hajlandóak csak fizetni.

A Farmers mindezeken felül a Hendrick Motorsports 5-ös autójával kapcsolatos valamennyi merchandise bevételéből 9%-os részesedésre tartott igényt.

A második, 2015-től 2017-ig érvényes kontraktusban – amelyben a cég főtámogatói szerepvállalása 22 versenyről 12-re csökkent – már nem szerepeltek a minimum helyezésekkel kapcsolatos kitételek, továbbá a termékeladásokból származó bevételek sem.

A Farmers a promóciós megjelenéseket illetően 2012-14 között évi tizenhat, 2015-17-ben pedig kilenc, egyenként kétórás időtartamban meghatározott nyilvános szereplésre kötelezte Kahne-t. A versenyzőnek ezeken felül minden olyan futamhétvégén, amelyen az autója a cég színeit viselte muszáj volt egy, legalább tízperces látogatást tennie a pálya vendéglátó területén, beleértve a partnerekkel való találkozókat.

A cég igényt tartott még minden évben egy tűzálló overálra, sisakra és egy pár futam során használt kesztyűre, emellett hat VIP jegyre és további négy, a pálya teljes területére – beleértve a garázsokat – érvényes exkluzív belépőkártyára.

Minden valószínűség szerint Tony Stewart 2014-es sprint car incidense – amelyben a háromszoros Cup bajnok verseny közben halálra gázolta az autóját elhagyó, majd a pálya közepére sétáló ellenfelét – is közrejátszhatott abban, hogy a 2015-ben életbe lépett, új szerződésbe a Farmers már egy úgynevezett erkölcsi záradékot is belevett.

Ennek kapcsán a cég azonnali hatállyal, egyoldalúan kiléphet a kontraktusból, ha az általuk vezetett autó pilótáját bármilyen bűncselekmény miatt jogerősen elítélik, vagy olyan, felelőtlen cselekedet hajt végre, amely anyagi és/vagy morális értelemben hátrányosan érinti a Farmers-t.

Továbbá világosan lefektették, hogy szintén a szerződés automatikus felmondását vonja maga után, ha a versenyzőt bármilyen okból rendőrségi őrizetbe veszik és hivatalos eljárást indítanak ellene, külön kiemelve a tudatmódosító szerek használata közbeni közúti autóvezetés, szexuális zaklatás/erőszak, kábítószerrel való visszaélés és illegális fegyverviselés/használat vádjait.

Az ESPN a Sports Marketing Consultants által kezdeményezett peres eljárás kapcsán felvette a kapcsolatot a Hendrick Motorsports-cal, de a csapat egyelőre elzárkózott a válaszadástól.

Az indycaros Graham Rahalt azonban kérni sem kellett és hivatalos Twitter profilján rögtön lereagálta – na nem a bírósági ügyet, hanem a nyilvánosságra került szerződésben szereplő szponzorációs költségeket.

A Rahal Letterman Lanigan Racing versenyzője elképedésének hangot csiripelte világgá, hogy abból a pénzből, amennyit a Farmers kifizetett két IndyCar autó szponzorációját lehetne megoldani a teljes szezonra.

(Abba most nem mennénk bele, hogy a NASCAR Cupot és az IndyCart ebből a szempontból – legfőképpen nézettségileg, valamint marketingérték tekintetében – mennyire lehet, vagy épp egyenesen nem lehet összehasonlítani.)

képek: NASCAR