Rossi ellopta a show-t Watkins Glenen
Úgy tűnt, hogy Scott Dixon az IndyCar időmérési rendszere által szemléltethető legkisebb különbséggel, egy tízezred másodperccel elorozza a pole pozíciót a bajnokságban jelenlegi legnagyobb ellenfelétől, Josef Newgardentől. Megérkezett azonban Alexander Rossi és alapjaiban átírta a sztorit.
Az IndyCar 2017-es szezonjának utolsó előtti kvalifikációjára került sor helyi idő szerint szombat délután, a Watkins Glen International Raceway-en, a verseny rajtelsőségét pedig az Andretti Autosporttal frissen hosszabbított Rossi kaparintotta meg. Na, de még hogy!
Az időmérő utolsó, a legjobb hat autó részvételével lezajlott szegmensének, a Fast 6-nek végén a pontversenyben másodikként jegyzett Dixon elképesztő, 0.0001 másodpercet vert az összetettet vele szemben 31 egységgel vezető Newgardenre, aminek láttán olybá’ tűnt, hogy a Chip Ganassi Racing klasszisánál landol a pole, azzal együtt pedig a bajnokság szempontjából cseppet sem elhanyagolható 1 bónuszpont.
Miközben mindenki, aki élt és mozgott az IndyCaron belül az elképesztően pici időkülönbségen pillázott, szépen csendben, profi besurranó tolvajként Rossi begyújtotta a rakétákat és összerakott egy 01:22.4639-es kört, amivel magabiztosan elcsaklizta a pole-t az ötödik címéért hajtó Dixontól.
A 100. Indianapolis 500-at tavaly behúzott amerikai ezzel IndyCar pályafutása során először indulhat az első rajtpozcióból.
„Ez volt az a kör, amire szükségünk volt” – lelkendezett a 26 éves pilóta. „Mindent beleadtunk, az autó pedig már attól a pillanattól fogva nagyon gyors volt, hogy pályára gördültem. Ez a pole az egész csapat érdeme, mindenki nagyon keményen dolgozott. Elértünk arra a szintre, ahová eddig nem sikerült, ez a lendület pedig a mi oldalunkon áll.”
Az elmúlt hét Watkins Glen-i futamból négyet – beleértve az öt év hiátus után rendezett tavalyit – megnyert Dixon a második helyről kezdheti meg a versenyt.
Az új-zélandi a kvalifikáció után úgy fogalmazott, biztos benne, hogy az ominózus körben jobb időre is képes lett volna az autóval, ha nem ér fel annyira hamar Helio Castroneves-re.
„Frusztráló. Az utolsó körben szerintem benne volt még három, vagy négy tized is, amit kihasználhattam volna. Nem tudom, hogy Castroneves mit csinált, egyáltalán nem számítottunk arra, hogy ilyen gyorsan befogjuk őt.”
A második sorból Newgarden és az Andretti Autosporttól az idény végén távozó Takuma Sato várhatja a verseny zöld zászlaját.
Előbbi versenyző Dixonhoz hasonlóan szintén meg volt győződve róla, hogy simán kiautózhatott volna egy sokkal jobb időt is, ő azonban a lehetőség elszalasztását egy vezetői hiba miatt kizárólag magának köszönhette.
„Pole-t érő autónk volt, de elszúrtam. Elvesztetem néhány tizedet az utolsó kanyarban, szóval csakis magam hibáztathatom.”
A rajtrács harmadik párosát Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing) és az első bajnoki címéért, ezzel együtt a Team Penskenél való teljes szezonos ülésének megtartásáért küzdő, az összetett harmadik helyén, 47 pont lemaradásban lévő Castroneves személyesíti meg.
A Team Penske másik 50%-a, a bajnoki tabella negyedik és ötödik pozíciójában található Simon Pagenaud és Will Power nem teszik ki az ablakba Watkins Glen-i kvalifikációt, hiszen nem elég, hogy nem tudtak bejutni a Fast 6-be, de végül csak a tizenkettedik, illetve a nyolcadik rajthelyet tudták megszerezni.
Ha pedig már topcsapatok, az Andretti Autosport további két pilótája, a 2012-es bajnok, egyben a 2014-es Indy 500 győztes Ryan Hunter-Reay éppen, hogy lemaradt az időmérő utolsó felvonásáról, így csak a hetedik pozícióból várhatja a rajtot, míg Marco Andretti továbbra sem váltja meg a világot és az utolsó előtti, huszadik helyet tudta elcsípni.
A Chip Ganassi Racing által múlt szombaton, a gateway-i versenyből szándékosan kiállított Tony Kanaan a tizenhetedik, a két héttel ezelőtti poconói futamot szintén a csapat által feladásra kötelezett Max Chilton pedig a tizenkilencedik lett csak.
Ezen két pilóta jövőre már biztosan nem tér vissza a gárdához. Kanaan ennek kapcsán sejtelmesen csak annyit nyilatkozott, hogy két évre szóló szerződése van készülőben egy észak-amerikai sorozatban, Chilton viszont saját elmondása szerint még azt sem tudja, hogy hol – Európában vagy az USA-ban – fog vezetni 2018-ban. A fiatal brit édesapjának cégcsoportjába tartozó Carlin – amellyel Max 2015-ben bemutatkozott az Indy Lights-ban is – azonban a minap úgy fogalmazott, hogy soha nem voltak még ennyire közel az IndyCarba való fellépéshez, ezen kijelentésük kapcsán pedig sokan már tudni vélik, hogy Chilton az ő autójuk kormányát fogja tekergetni a következő szezonban.
Az IndyCar debütálását az Andretti Autosport jóvoltából az idei Indianapolis 500-on megejtett Jack Harvey a Schmidt Peterson Motorsports #7 Dallara-Hondájának volánja mögött térhetett vissza a széria mezőnyébe. A brit versenyző a tizennyolcadik helyet tudta megcsípni a magyar idő szerint vasárnap 19:40-kor rajtoló futamra.
Egy biztos, érdekes 60 körre van kilátás, pláne, ha az időjárási előrejelzések beigazolódnak és megérkezik az égi áldás.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough