Takuma Sato nyerte a balesetekkel tarkított kvalifikációt Poconón

Takuma Sato nyerte a balesetekkel tarkított kvalifikációt Poconón

Az Andretti Autosport versenyzője óriási mentális erőnlétről és bátorságról tanúbizonyságot téve, alig pár perccel csapattársa brutális balesetét követően húzta be főkategóriás pályafutása harmadik pole-pozícióját.

Takuma Sato a Pocono Raceway-en ott folytatta, ahol az Indianapolis Motor Speedway-en abbahagyta. A 40 eszendős japán a 101. Indianapolis 500-at megnyerve örökre beírta magát a történelembe, a naptár ezt követő, második ötszáz mérföldes viadalát pedig az első rajthelyről kezdheti meg.

A 26-os számú Dallara-Hondát vezető pilóta az utolsóként léphetett pályára, hogy megtegye kétkörös kvalifikációs kísérletét a 2.5 mérföldes trioválon, közvetlenül azután, hogy végignézte csapattársa, Ryan Hunter-Reay óriási erejű ütközését.

Az amerikai versenyző rögtön a bemelegítő körén szenvedett hatalmas balesetet, miután az autójának hátulja megindult és először a pálya külső, majd onnan tovább csúszva a belső falának is nekicsapódott. Hunter-Reay a csapatrádión a csípőjére panaszkodott és csak segítséggel tudta elhagyni járművét. Az IndyCar későbbi tájékoztatása szerint a 36 éves pilótát a közeli kórházba szállították további vizsgálatok céljából. 

Az amerikai helyi idő szerint késő délután elhagyhatta az intézményt, ahol csípő- és mellkasi röntgenen esett át, és bár komoly fájdalmai vannak, az IndyCar orvosi konzultánsa, Dr. Terry Trammell szerint reaális esély van arra, hogy indul a futamon, mondván versenyzőből van és az adrenalin majd tenni fogja a dolgát.

A történtek azonban szemmel láhatóan nem befolyásolák Sato koncentrációját, aki 219.639 mph-s átlagesebességgel taszította le a tabella éléről a Team Penske regnáló bajnokát, Simon Pagenaud-t.

A japán az egyetlen olyan versenyző volt továbbá a mezőnyben, akinek az egyik gyors körén sikerült 220 mph feletti tempót elérnie.

“Megpróbálunk sok pontot szerezni, mivel az Andretti Autosportnak nagyszerű történelme van már a superspeedway-eken” – nyilatkozta a kvalifikáció után Sato. “Nincs ok arra, hogy miért ne szállhatnánk harcba a győzelemért a holnapi versenyen. Ugyanakkor nem akarok túl sokat gondolni az 500-as duplázásra, mivel egy ötszáz mérföldes verseny nagyon hosszú és ahogyan a mai kvalifikáción is láthatták, bármi megtörténhet.”

Sato elárulta, hogy Hunter-Reay balesete megijesztette.

“Láttuk Ryan csattanását. Igazán ideges lettem, mivel pont előttem történt, a felvezető körön azonban elég jó benyomásaim lettek az autómról, alig akartam elhinni. A mérnökeink és a többi srác a csapatnál elkélpesztő munkát végzett, micsoda eredmény ez az Andretti Autosportnak!”

Simon Pagenaud második rajthelyével az elmúlt három versenyt nézve már másodszor indulhat az első sorból, de a francia nyilvánvalóan nem ezt tűzte ki maga elé és amikor meglátta Sato átlagsebességét, akkor viccesen meg is jegyezte, hogy ezt inkább nem kommentálná, mivel csak olyan szavak jutnak eszébe, amiket egytől-egyig ki kellene sípolni.

A harmadik pozícióból a Chip Ganassi Racing két versenyzője várhatja a vasárnapi zöld zászlót Charlie Kimball és Tony Kanaan sorrendben, míg mögöttük a Team Penske 12-es Dallara-Chevy-jét vezető Will Power, valamint a 100. Indy 500 megnyerése révén az ötszáz mérföldes viadalok iránt kellemes érzelmeket tápláló Alexander Rossi rajtolhat az Andretti Autosport színeiben.

A bajnoki pontversenyt vezető Josef Newgarden a tizennegyedik helyről vághat neki a 200 körös futamnak közvetlenül a pályafutása első ötszáz mérföldes viadalára készülő Esteban Gutierrez mellől.

Az Indy 500 és a Texas Motor Speedway után újra csatlakozott a mezőnyhöz az IndyCar legújabb csapata, a Harding Racing. Gabby Chaves nem is teketóriázott és 218.020 mph-val a nyolcadik pozícióba kvalifikálta a jövőre már teljes szezonos programmal készülő csapat 88-as Dallara-Chevy-jét.

Az időmérő során nem csak Hunter-Reay-nek sikerült a javallottnál közelebbről is megismerkednie a fallal.

A bajnoki pontversenyben jelenleg Newgarden legnagyobb kihívójának számító, szintén Penske-s Helio Castroneves az első gyors körén találta el az 1-es kanyar falát, de amerikai kollégájával ellentétben ő sértetlenül megúszta a kalandot.

“Nem volt esélyünk arra, hogy kvalifikációs szimulációt fussunk” – nyilatkozta a brazil. “Valószínűleg amikor a pályára léptem egy kicsit lassú voltam, végrehajtottam némi módosítást az autón és ettől egy kicsit túl agresszívvé vált, ami pont az 1-es kanyar közepén ért utól. Ugyanakkor nem aggódom amiatt, hogy honnan indulok majd, mivel a jó hír az, hogy a verseny ötszáz mérföldes. Tavaly Hunter-Reay utolsóként rajtolt – valószínűleg onnan fogok én is – és majdnem megnyerte. Ha megvan a jó egyensúly, van egy jó csapatod, akkor képes lehetsz arra, hogy felülkerekedsz ezen az akadályon. Erre számítok.”

A kvalifikációt az Ed Carpenter Racing tulajdonosa/oválversenyzője, azaz maga Ed Carpenter kihagyni kényszerült. Az amerikai még az azt megelőző szabadedzésen szenvedett balesetet, aminek révén a 20-as Dallara-Chevy csúnyán megrongálódott. A szerelőcsapat megfeszített munkával végül újra bevethető állapotba hozta az autót, az időmérő előtti technikai ellenőrzésről azonban kereken hat perccel elkéstek, így a szabályok értelmében Carpenter nem tehette meg kétkörös kísérletét.

Az ABC Supply 500 magyar idő szerint vasárnap 20:40-kor veszi kezdetét.

 

rq.png