Stefan Wilson berágott Andrettiékre
Amikor a brit versenyző az utolsó pillanatban lemondott a 101. Indianapolis 500-ra előzőleg már lefixált helyéről Fernando Alonso és a McLaren javára, cserébe csak annyit kért, hogy az Andretti Autosport garantálja számára a 2018-as versenyen való részvételt, amibe a gárda bele is egyezett.
Azóta viszont eltelt négy hónap, a jövő évi indulásával kapcsolatos megbeszélések viszont továbbra is egy helyben toporognak, noha Stefan abban a hitben élt, hogy már május végén el lesz simítva minden.
“Az én szemszögemből nézve, abban reménykedtem hogy ez már el van döntve és minden más puszta formalitás” – nyilatkozta az Indy Starnak Wilson. “Azután, hogy akkora szívességet tettem nekik idén májusban, reméltem, hogy ez a folyamat sokkal egyszerűbben zajlik majd.”
Stefan az azóta már megszűnt KV Racing színeiben ejtette meg Indy 500-as debütálását 2016-ban, amit követően lázas munkába fogott annak érdekében, hogy a legendás verseny következő fordulóján is pályára léphessen. Erőfeszítései révén nem csak támogatókat sikerült találnia, de megállapodott azzal az Andretti Autosporttal is, amely bátyja, a 2015-ös poconói IndyCar futamon halálos balesetet szenvedett Justin Wilson utolsó csapata is volt.
Mindebből adódóan egészen április elejéig úgy tűnt, hogy biztos helye van a gárda indianapolisi flottájában.
Bejött azonban a képbe a McLaren-Alonso páros, a csapatnál pedig minden borult. Wilson szerződése ekkor már a legutolsó fázisában járt, lényegében csak a tinta hiányzott az aljáról, míg a gárda másik, részidős autóját vezető Jack Harvey már bejelentésre is került. Ebből adódóan Stefannak kellett (“önként”, ahogyan a hivatalos kommüniké tálalta) félreállnia.
Az Indy Star a témában megkérdezte magát Michael Andrettit is, aki határozottan cáfolta, hogy kihátráltak volna Wilson mögül.
“Izgatottak vagyunk, hogy a 2018-as Indy 500-on ismét családunk tagjaként üdvözölhetjük” – mondta a csapattulajdonos. “Az utolsó részletek még nem álltak össze, de az elkövetkező hónapokban többet is megoszthatunk erről.”
Stefan arról nem kívánt beszámolni, hogy egész pontosan miben is egyeztek meg áprilisban a csapattal, de ennek – legalábbis jogilag – nem is lenne jelentősége, lévén semmi nem került lepapírozásra. Az Alonso-projekt ugyanis olyan gyorsan összeállt, hogy Wilson szerint erre nem volt idő. Ott, helyben azonnal döntenie kellett.
“Úgy vélem, mindannyian másként értelmeztük azt, hogy ez az egész miként működhet” – folytatta Stefan a stagnáló Indy-porgramja kapcsán. “Megpróbálok biztosra menni azt illetően, hogy ez a legjobb lehetőség számomra, Andrettiék pedig azt vizsgálják, miként illik bele az ő csapatukba.”
Wilson most már semmit nem akar a véletlenre bízni és arra az esetre, ha az Andrettiékkel való tárgyalások megfeneklenek, több más gárdával is beszélgetéseket kezdeményezett, belertve a Dale Coyne Racinget és a Schmidt Peterson Motorsports-ot.
“Azt szeretném, hogy valamit kidolgozzunk Micahellel és a csapatával” – mondta Stefan, aki a 100. Indianapolis 500-at a 30. helyről kezdte meg, végül azonban műszaki hiba miatt a 119. körben kiállni kényszerült. „Ez az első opció számomra, mivel ők nagyon versenyképesek Indy-ben. A megállapodásnak mindkét részről ésszerűnek kell lennie teljesítmény szempontjából és nem akarok köntörfalazni, az anyagiak terén is. Nem engedhetem meg magamnak azt, hogy visszatérjek Indy-be és ne teljesítsek jól. Ha tudom, hogy ugyanolyan esélyeim vannak, mint a többi srácnak a csapatnál és mégsem teljesítek jól, akkor legalább tudni fogom… Ugyanankkor visszamenni Indy-be úgy, hogy nincs lehetőségem arra, hogy megmutassam mit tudok, ezzel együtt a jó eredményre az eléggé demoralizáló lenne. Azért akarok újra odamenni, hogy bizonyítsak valamit.”
Az Andretti Autosport elnöke, J.F. Thormann elképedt a 27 éves versenyző szavai hallatán és elmondása szerint több, mint egy hónappal ezelőtt már hosszasan tárgyaltak Wilsonnal és úgy tűnt, hogy a majdani szerzdőéssel kapcsolatos folyamat előrehaladása örömmel tölti el őt.
“Mi ezt nem tudtuk. Rendben van. Kiábrándító” – reagált a szakember arra, hogy Stefan más csapatokkal is felvette a kapcsolatot.
Thormann leszögezte, hogy Michael Andrettiben továbbra is minden szándék megvan arra, hogy Wilsonnak autót adjon a jövő évi Indy 500-ra.
“Ha alapvetően egy négyautós csapatot versenyeztetsz és aztán egy ötödiket is hozzáadsz, akkor néha előfordul, hogy annak vezetője azt gondolja, ő majd egy rosszabb autót kap, vagy mellőzött lesz” – reagált Thormann Wilson azon kijelentésére, miszerint csakis a gárda többi pilótájával egyenrangú feltételek mellett látja értelmét az Indy 500-as szereplésnek.
“Gondoljanak bele, Carlos Munoz (2013-ban) ilyen programot futott és ő lett az év újonca, ahogyan (2014-ben) Kurt Busch és (2017-ben) Fernando Alonso. Townsend Bell (2016-ban) akár meg is nyerhette volna, ha nem ütközik Ryan Hunter-Reay-jel. Bizonyos szempontból az ötödik autónk valószínűleg még sikeresebbnek is bizonyult a többinél. Az extra gép mindig jó volt, szóval nem tudom, tényleg arra gondol-e, hogy egy ócska autóba lesz kárhoztatva, vagy ilyesmi, de azt hiszem, végül meg lenne elégedve.”
Wilson úgy fogalmazott, hogy nem érdekli, melyik csapattal fog indulni az 500-on, a lényeg, hogy a legjobb esélyt kapja a győzelemre. Ami egy esetleges, full idényre szóló IndyCar szereplést illet, Stefan nem ringatja magát hiú reményekbe.
“Nyilvánvalóan az elsődleges cél, hogy több IndyCar versenyen indulhassak” – mondta Wilson, aki a 100. Indy 500-on kívül mindössze egyetlen főkategóriás futamot teljesített, még 2013-ban, Baltimore-ban. “Szívesen futnék teljes szezont, de nagy figyelmet fordítok a sportautózásra is, hogy lássam, milyen lehetőségek vannak ott. Őszintén mondom, ha négy kereke és motorja van, akkor vezetni akarom. Nem válogatok most, mindent szívesen elvezetek, amibe csak beleülhetek.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough