Első tesztjén ötösre vizsgázott az IndyCar vadonatúj versenygépe


Elsöprő sikerrel zárult az univerzális aero kittel felvértezett IndyCar autó első tesztnapja az Indianapolis Motor Speedway-en.

 

A széria a teszt előtti hétfőn leplezte le a 2018-tól, a teljes mezőnyre nézve egységesen használandó aero kitjének superspeedway-verzióját. A rajongók és a versenyzők által favorizált, kívülről nézve retró, belülről viszont a legújabb teljesítménybeli és biztonságtechnikai fejlesztéseket felvonultató csomag egy nappal később már az IMS 2.5 mérföldes oválján élőben is vizsgázhatott abból, amire mindaddig csak a szimulációk során volt lehetősége.

A teszten két, az IndyCar utasításai alapján a Dallara által legyártott, univerzális aero kittel felszerelt – 2012 óta használatban lévő – IR-12 kaszni vett részt, az egyik a Chevrolet, a másik pedig a Honda erőforrásával. A program hivatalos tesztereiként két veterán versenyzőt, Juan Pablo Montoyát, valamint Oriol Serviát nevezték meg, előbbi Chevy-motoros gépét a Team Penske, utóbbi hondás járművét pedig a Schmidt Peterson Motorsports készítette fel.

“Úgy gondolom, hogy az IndyCar határozottan jó időben lépett” – nyilatkozta az új aero kit kapcsán Montoya. “Az autó jól néz ki és igazán jól is vezethető. A törzsrajongóknak külsőre nagyon fog tetszeni, a versenyzés pedig jobbá válik, mivel engedi a pilóták számára, hogy sokkal agresszívebbek legyenek. […] Az, hogy mindenki ugyanazt az aero kitet kapja jó tesz a sportnak. A visszatérés az egységes csomaghoz igazán izgalmas, mivel újra szorosabbá teszi a versenyeket. Szerintem a motorgyártóknak határozottan jól jön, mert már nem az aero kiten múlnak majd a dolgok. Újra egyforma autók lesznek, a gyártók pedig tovább harcolnak egymással, de már nem az aero kitek, hanem a teljesítmény terén, amiről az egésznek szólnia kell. Ez nagyszerű!”

A kétszeres Indianapolis 500 győztes kolumbiai munkáját reggel kisebb műszaki problémák befolyásolták, de később már Serviához hasonlóan több, mint száz kört tett meg a pályán.

“Nem tudhatod előre, hogy mire számíthatsz, de az autó végül nagyon stabilnak bizonyult, jó nap volt” – konstatálta Montoya. “Hatalmas plusz pont, hogy leszedték a ráfutásgátlót, hogy őszinte legyek, egyikünk sem volt nagy rajongója.”



s41.jpg

A várakozások szerint az új kittel a leszorítóerő 66 %-át – 19%-kal többet a mostaninál – a gép alsó része generálja, a csökkenő turbulencia révén pedig sokkal könnyebbé válik az egymás mögött való haladás, az autók közötti távolság nagyjából felére csökkenhet a mostanihoz viszonyítva, ezáltal az előzések is egyszerűbben kivitelezhetőek lesznek.

“Ahhoz képest, hogy ez volt az első nap, nem is mehetett volna jobban” – nyilatkozta Servia. “A régi időkben, amikor még minden évben új autó volt, szinte lehetetlen volt mindennel végezni az első napon az apró kis hibák miatt. Ma viszont mindent teljesítettünk, amit csak akartunk. Imádom, ahogyan a gép kinéz, pont olyan, mint egy igazi Indy autó! Az első körtől kezdve otthon éreztem magam benne. Már a pitből kimenet tövig nyomtam, ami megmutatja, hogy milyen jónak is érződött a gép az első pillanattól fogva. Szerintem gyors és jó lesz versenyben. Semmilyen problémánk nem adódott a pályán. Az autó nagyon kiegyensúlyozottan megy. A második etapom szerintem az egyik legegyenletesebb volt mind közül, amit annyi év alatt ezen a pályán csináltam. Ez egy szörnyeteg, tényleg. Meleg volt ma Indianában, én pedig egy rakás kört megtettem, de minden alkalommal mosollyal az arcomon szálltam ki az autóból. Szexis, gyors és biztonságos.”

Az IndyCar egy tekintélyes hosszúságú listát készített arról, hogy mi mindent szeretnének tesztelni a superspeedway kit kapcsán. A tökéletes időjárási körülményeknek is köszönhetően a nap végére valamennyi, kitűzött feladat mellé pipa került, így már nincs arra szükség, hogy az autókat szerdán is pályára küldjék, mint azt előzőleg tervezték.

Hivatalos sebességértékeket nem adott ki az IndyCar, de a helyszínen tartózkodók mérései alapján Servia 219 mph (352.446 km/h), Montoya pedig 218.5 mph (351.641 km/h) körüli tempót hozott. Ezek a számok azonban nem mérvadóak az autó valódi teljesítményét illetően, hiszen egyrészt nem a gyorskörökön volt a hangsúly, másrészt pedig egyikük sem használt kvalifikációs beállításokat és a motorok is valamennyire le voltak fojtva.

158k.jpg

Az IndyCar versenyzésért és mérnöki tevékenységért felelős alelnöke, Bill Pappas elmondása szerint a teszt folyamán több hosszabb és rövidebb etapot is teljesíteniük kellett az autóknak, előbbire megbízhatósági szempontból, utóbbira pedig az esetelges rejtett hibák feltárása miatt volt szükség. Bár az előzetes szimulációk alapján remélték, hogy nagy meglepetések nem érhetik őket, de az éles bevetés azért csak egy külön fejezetet képez.

“Most először veszem ki a részemet egy autó tervezéséből” – mondta Pappas a nap végén a média köré sereglett képviselőinek. “Nyilvánvalóan a Dallara remek munkát végzett, de mégis, egészen az első körökig visszafojtod a lélegzeted.”

Arra a kérdésre, hogy mi töltötte el a legnagyobb elégedettséggel, a szakember így válaszolt:

„Hogy láthattuk száguldani a pályán. Ez az, amit mindannyian akartunk. Volt néhány kisebb malőr reggel, de javítottuk és utána rengeteg kört megtett a pályán. Ráadásul úgy tűnik, mindkét versenyző komfortosan érezte magát benne. Számomra [az autó] olyan egy kicsit, mintha a gyermekem lenne.”

Az IndyCar versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye szintén maximálisan elégedett volt a teszttel.

“Tino [Belli, az IndyCar aerodinamikai fejlesztésekre specializálódott igazgatója] és Bill Pappas nagyszerű munkát végzett, ahogyan a Dallara, valamint mindkét pilóta és csapat is. Az együttműködés fantasztikus, eddig minden úgy megy, ahogyan reméltük. Még nem vagyunk készen, de ez egy jó kezdetnek bizonyult.”

Frye szerint az uinverzális aero kit hozzávetőlegesen 30-40%-kal lesz olcsóbb a jelenlegi, Honda és Chevrolet által prezentált verzióknál. A szakember elmondása szerint jelenleg arról is folynak a tárgyalások a Dallarával, hogy az új csomag árát három évre befagyasszák, ezzel további segítséget nyújtva az anyagi értelemben nem éppen eleresztett jelenlegi csapatok, valamint a potenciális új belépők számára.

“Még nem ástunk mélyre eléggé a 2018-as autó költségeinek kapcsán, de várhatóan kevesebbe fog kerülni, mint amivel kalkuláltunk” – nyilatkozta Sam Schmidt, aki korábban többször is felemelte a szavát a csapatokat terhelő magas kiadások okán. “Továbbra is jóval drágább, mint kellene lennie, de már egy jó lépésnek számít a helyes irányba.”

Az épített/utcai pályás/rövidoválos aero kitet várhatóan az IndyCar július 31-én, hétfőn mutatja be hivatalosan.

A tesztsorozat hátralévő három fázisára már ezzel a csomaggal kerül sor.

Montoya és Servia legközelebb augusztus elsején, a Mid-Ohio Sports Car Course-ön lép pályára, majd ezt követi az Iowa Speedway rövidoválja, végül pedig szeptember 26-án jön a Sebring Raceway.

 

Galéria:

 

04cj0213a.jpg

04cj0224a_1.jpg

04cj0260a.jpg

04cj0308a.jpg

04cj6104a.jpg

16c_4161-1.jpg

16c_4171-1.jpg

16c_4223-1-2.jpg

16c_4237-1.jpg

16c_9151-1.jpg

16c_9213-1.jpg

16c_9240-1_1.jpg



16c_9267-1.jpg

16c_9333-1.jpg

16c_9403-edit-1.jpg

16c_9408-1.jpg

16c_9468-edit-1.jpg

jgs_0979-1.jpg

jgs_1046-1.jpg

jgs_1871-1.jpg

jgs_1928-1.jpg

158k.jpg

s41.jpg

 

képek: IndyCar Media

 



Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy