Lehullt a lepel az IndyCar 2018-as autójáról
Elérkezett a pillanat, amire az IndyCar rajongók hónapok óta, lélegzet-visszafojtva vártak: a széria végre lerántotta a leplet a jövőre debütáló, vadonatúj versenygépéről.
Az IndyCar 2016 őszén jelentette be hivatalosan, hogy a Honda és a Chevrolet nevéhez fűződő, előző évtől használatban lévő aero kiteket 2018-tól egységes csomag váltja fel.
Az “új autó” kifejezés azonban némiképp sántít, hiszen az univerzális kitnek a szériában 2012 óta használatban lévő, IR-12 karosszéria szolgál alapul, az elemek révén viszont mégis drasztikus változásoknak lehetünk szemtanúi. A tervezés során az IndyCar a rajongók és a mezőny véleményét tarotta szem előtt, ennek megfelelően pedig arra törekedtek, hogy a gép küllemében a kilencvenes évekbeli, turbós korszakot idézze. Az úgynevezett ‘fordított tervezés’ elvét követve a retró fíling azonban csak a felszínt képezi, hiszen az autók emellett a legmodernebb teljesítménybeli és biztonsági követelményeknek megfelelve lépnek majd pályára.
Az első, kezdetleges vázlatrajzot az egységes aero kitről idén januárban hozta nyilvánosságra az IndyCar, márciusban pedig már számítógépes grafikákon nézhettük meg az új generációs csomag terveit. A széria a következő, immár 99%-ban kész kittel felvértezett autóról készült képeket májusban, az Indianapolis 500 előtt néhány nappal mutatta be, ezzel egyidejűleg pedig az is kiderült, hogy az elemek gyártását az a Dallara fogja véghezvinni, amelynek nevéhez az IR-12 kaszni is fűződik.
A morzsákat tehát az IndyCar szorgosan szórta a rajongók elé, akik a közösségi oldalak alapján értékelték is mindezt, a legnagyobb durranás azonban egészen mostanáig váratott magára.
A széria nem aprózta el és az utolsó pillanatban, – alig fél nappal az első, az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválján rendezendő teszt előtt – fellebbentette a fátylat a superspeedway-ekre szánt, univerzális aero kittel felszerelt autóról annak teljes valójában.
“A folyamat tavaly áprilisban kezdődött és figyelembe vettük mindazon javaslatokat, amelyeket a rajongók, a versenyzők, a csapatok, a gyártók és a partnereink osztottak meg velünk” – mondta az IndyCar versenyzésért és operatív tevékenységért felelős elnöke, Jay Frye. “Bár a dizájn már papíron is jól nézett ki, de személyesen még annál is jobb. Nem is lehetnénk izgatottabbak, hogy végre lássuk ezt az autót a pályán is.”
Mint fentebb már szó esett róla, az új autóhoz a szurkolók körében is rendkívüli népszerűségnek számító, kilencvenes évek elején használt gépek szolgáltak inspirációul, beleértve az alacsonyabb motorborítást és a road pályákra, valamint rövidoválokra szánt csomag hátsó szárnyának keskenyebb véglemezkéit, ami már önmagában garantált egy megjelenésében elegánsabb járművet.
Emellett a rajongók legnagyobb örömére elbúcsúzhatunk a hátsó kerekeken lévő borítástól. Ennek az esztétikailag hátrányos helyzetű elemnek eredetileg a ráfutással járó balesetek kivédése volt a célja, de a gyakorlatban kiderült, hogy a hatásfokuk messze elmarad attól, amit vártak és lényegében csak vizuális környezetszennyezést idéztek elő a pályán.
Ahogyan azt már kezdettől fogva ígérték, a road/rövid ovál kit esetén a leszorítóerő többségét a gép alsó része generálja, amely a számadatok szerint 66%-ot jelent, mintegy 19%-kal többet a jelenlegi csomaghoz viszonyítva. Ettől a megoldástól azt várják, hogy csökkenni fog a turbulencia, ezáltal megkönnyítve az autók egymás mögötti haladását, csökkentve a távolságot és elősegítve az előzéseket is. Az előjelek mindenesetre biztatóak, hiszen a szimulációk során a két gép közti táv a felére redukálódott.
Biztonsági szempontból az IndyCar és a Dallara kiemelt figyelmet szentelt az oldalsó ütközések elleni védelemre. A közvetlenül a versenyző körüli cellát úgy tervezték meg, hogy minden irányból elnyelje a terhelést, a versenyző csípője melletti részt közvetlenül pedig 20-25 centiméterrel kiszélesítik.
A jelenlegi aero kit esetében a széria többször is elismerte, hogy a szimulációk ellenére nem tudták pontosan meghatározni azt, hogy a gép miként viselkedne bizonyos – különösen oldalról jövő – ütközések során. Nos, az új csomagnál elvégzett tesztek eredményei alapján viszont már ki merik jelenteni, hogy a versenygép 90, 135 és 185 fokos megforgás következtében sem emelkedik fel a pályáról.
További, a pilóták testi épségének megóvását érintő változás az egyszerűbb kivitelezésű, kisebb első szárnyak, aminek következtében csökken az esély a törmelékekre, egyúttal pedig a csapatok számára is költségkímélő megoldás a javításokat tekintve.
Ami a versenyzők fejének védelmét illeti, az IndyCar továbbra is lázasan dolgozik az erre vonatkozó megoldáson, a legutóbbi információk alapján pedig a befutó egy, a vadászgépekről ismerős, ámde csak félig zárt szélvédőszerű elem lehet. Az erre vonatkozó teszteket a tervek szerint ősszel kezdenék meg, de arra kicsi az esély, hogy jövőre már élesben is felkerüljön az autókra. Egy biztos, az univerzális kitet eleve úgy alkották meg, hogy azon egy ilyen jellegű elem alkalmazató legyen.
A jövő évtől tehát az IndyCar valamennyi csapata egységesen a Dallara által az IndyCar előírásai alapján legyártott aero kitet fogja használni, a Honda és a Chevy pedig újra csak motorpartnerként lesz jelen.
“Miközben élveztük azt a hatalmas sikert, amelyet a Chevrolet-specifikációjú aero kittel elértünk, most, hogy az IndyCar bemutatta az univerzális aero kitet, már várjuk a versenyzés új fejezetét” – nyilatkozta a csokornyakkendős márka motorsportokért felelős vezetője, Mark Kent. “A Chevrolet IndyCar csapatai, technológiai partnerei és mérnökei optimalizálni fogják a 2.2 literes, turbófeltöltős, V6-os erőforrásaink integrálását az új csomagba, hogy a motor továbbra is biztosítsa a teljesítményt, hatékonyságot és megbízhatóságot a csapatainknak és versenyzőinknek a legjobb lehetőséget nyújtva a győzelmekhez.”
A Honda Performance Developement szintén várakozással tekint a széria új érájára.
“Izgatottan várjuk, hogy láthassuk a 2018-as IndyCar autót a pályán” – mondta a HPD elnöke, Art St. Cyr. “Nagyszerűen fest a visszatérés a tradicionálisabb IndyCar dizájn felé, de számos előremutató elemet is tartalmaz és magában foglalja a szériában az elmúlt években elért hatalmas biztonsági előrelépéseket.”
A Dallara kittel ellátott IR-12 tesztelése július 25-én veszi kezdetét az Indianapolis Motor Speedway-en, majd augusztus 1-jén következik a Mid-Ohio Sports Car Course, augusztus 10-én az Iowa Speedway, szeptember 26-án pedig a Sebring International Raceway.
A munkát az IndyCar felügyelete alatt a Team Penske és a Schmidt Peterson Motorsports végzi, előbbi csapat Chevy motoros gépét Juan Pablo Montoya, míg utóbbiak Honda erőforrással hajtott autóját Oriol Servia vezeti.
Az épített/utcai/rövidoválokra szánt aero kittel ellátott autót várhatóan jövő héten, a Mid-Ohiói teszt előtt fedik fel teljes pompájában.
A csapatok részére előreláthatólag november kezdik leszállítani az elemeket.
Galéria*:
*- a Chevy és a Honda logók csak az erőforrásra vonatkoznak, mindkét gép egyaránt ugyanaz az IR-12 az univerzális aero kittel
képek: IndyCar Media
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough