Az utolsó pillanatban tiltották le a NASCAR bajnok Indy 500 debütálását
Fernando Alonso révén a 101. Indy 500 akkora szenzációnak számított, amekkorát régen pipált az Indianapolis Motor Speedway. Gondoljunk csak bele, hogy milyen szintet ütött volna meg az őrület akkor, ha a mezőnyben egy másik szupersztár is ott borzolja a kedélyeket.
Márpedig a legfrissebb hírek szerint ettől csak egy hajszál választotta el a legendás verseny legutóbbi felvonását.
Az Indianapolis 500-on a McLaren-Honda-Andretti programjának keretében debütált Alonso a várakozásoknak megfelelően legfőképpen az Egyesült Államokon kívüli motorsport-rajongók figyelmét irányította a Speedway felé ezen verseny erejéig. A kaland a spanyol számára teljes fehér lapként indult, lévén korábban oválpályát maximum nézőként látott közelről, később azonban bizonyította, hogy nem véletlenül tartják őt a világ egyik jelenlegi legjobb versenyzőjének és nem csak az edzéseken teljesített hibátlanul, de végül a kvalifikáción is megszerezte az előkelő ötödik rajthelyet. A jó formáját a futamra is átmentette, de végül a potenciálisan jó eredményt az addig ismeretlen terepen egy nagyon is ismerős esemény húzta keresztbe, vagyis a Honda motor meghibásodása.
Alonsóból ismét mém lett – ezt már lassan az önéletrajzába is beírhatná -, az IndyCar viszont azóta is áldja a nevét azért a sok címlapért, vezércikkért és közösségi médiás megosztásért, amiből másfél hónap leforgása alatt neki köszönhetően annyi kijutott a szériának, mint egyébként öt év során összesen.
A verseny körüli, felfokozott hisztéria pedig további, extra löketet kaphatott volna, ha egy mogorva nagyfőnök nem emeli fel a stop táblát az utolsó pillanatban a NASCAR egyik gigasztárjának orra előtt.
A Monster Energy NASCAR Cup (akkor még Sprint Cup) 2015-ös bajnoka, Kyle Busch kétségtelenül az amerikai motorsportvilág egyik legmegosztóbb figurája, vannak, akik rajonganak érte, mások viszont nyomdafestéket nem tűrő szavakkal tudnák csak ecsetelni a vele kapcsolatos, nem éppen hízelgő gondolataikat. Egy dolog viszont fix, aki egy picit is képben van a NASCAR-ral, annak biztosan van véleménye az ifjabbik Busch-fivérről.
Klye bátyja, a főkategória 2004-es bajnoka, egyben az idei Daytona 500 győztese, Kurt Busch 2014-ben, mindössze negyedik pilótaként a történelemben már megkísérelte egymás után teljesíteni az Indy 500-at, valamint a NASCAR Cup azt követő charlotte-i Coca-Cola 600-át.
Indianapolisban – amely élete első nyitott karosszériás futama volt – Alonsóhoz hasonlóan szintén Andrettiék autóját vezethette, egyben pedig a hatodik helye révén őt is megszavazták a verseny legjobb újoncának.
Testvére jó szereplésének apropóján Kyle többször lenyilatkozta, hogy egyszer ő is szeretné kipróbálni magát Indy-ben, de erre csak akkor kerülhet sor, ha az ő neve mellett is ott díszeleg egy Cup bajnoki cím. Ez 2015-ben beteljesült, a rajongók és a média pedig egy emberként tette fel a nagy kérdést neki: hogy is van akkor az az Indy 500-dolog?
Joe Gibbs és Kyle Busch
Nos, a minap kiderült, hogy KyBu komolyan készült arra, hogy 2017-ben ő is ott legyen a verseny mezőnyében. A projekt ráadásul olyannyira előrehaladott állapotban volt, hogy már megvoltak a kellő szponzorok, előszerződés egy meg nem nevezet IndyCar csapattal, sőt, még a felesége, Samantha is áldását adta rá.
Valaki azonban másként gondolta.
“Legutóbb [2017-ben] minden készen állt az indulásra, de jött egy főnök aki azt mondta, ‘Nem’” – nyilatkozta Busch a NASCAR hétvégén esedékes indianapolisi Brickyard 400 előtti sajtótájékoztatón.
A 32 éves versenyző – aki eddig négyszer is nyert már az IMS oválján, kétszer a Cup, kétszer pedig a másodosztályt képező Xfinity mezőnyében – nem mondta ki a szóban forgó felettese nevét, de sejteni lehet, hogy az őt foglalkoztató Joe Gibbs Racing tulajdonosáról, magáról Joe Gibbsről van szó.
“A legnagyobb dolog, ami megijesztette a főnökömet az az, hogy még soha nem vezettem azokat az autókat. Egy Cup, egy Xfinity, egy Trucks, vagy valami hasonló gépben tudom, hogy mit és hogyan érzek, amikor valami rossz dolog van kialakulóban, miként lehet korrigálni. Valószínűleg ez a legnagyobb félelem, nem tudni, hogy azok az autók hogyan viselkednek hanecces szituációba kerülsz.”
Az Alonso-mániát látva viszont Busch némiképp átértékelte a kútba esett projektjét.
“Azt gondoltam, nagyszerű lehetőségem volt arra, hogy megcsináljam, de most úgy vagyok vele, örülök, hogy mégsem jött össze, mivel Alonso ellopta a főcímeket.”
Busch azonban továbbra sem adta fel, hogy egyszer elrajtol a nagymúltú versenyen – még akkor is, ha vele párhuzamosan egy, vagy akár több kalandvágyó sztárpilóta is tiszteletét teszi.
“A jövőben előfordulhat, hogy több srác is átruccan az Indy 500-ra, szóval lehet, hogy osztoznom kell a reflektorfényen. Szórakoztató lenne, ez egy igazán különleges lehetőség.”
képek: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough