Saját csapata tiltotta el a versenyzéstől Mikhail Aleshint

Saját csapata tiltotta el a versenyzéstől Mikhail Aleshint

A Schmidt Peterson Motorsports elégedetlen az orosz pilóta idei teljesítményével. 

A Sam Schmidt és Ric Peterson nevével fémjelzett gárda az utolsó pillanatban htározott úgy, hogy az IndyCar torontói futamán Mikhail Aleshin helyett Sebastian Saavedrát indítja a 7-es számú Dallara-Honda volánja mögött.

A csapat döntése természetesen azonnal megkongatta a vészharangot nem csak a rajongók, de a szériát részletesen követő média részéről is, lévén az orosz versenyző az elmúlt három hét lefolyása alatt immár másodszor kerül partvonalra.

Az SPM a június utolsó hétvégéjén rendezett Road America-i forduló programja előtt alig 36 órával jelentette be sajtóközlemény formájában, hogy Aleshin vízumproblémák következtében nem tudja elhagyni Franciaországot – ahol a Le Mans-i 24 órás viadal miatt tartózkodott -, így a probléma megoldásáig a DTM-sztár Robert Wickens vezeti az autóját. A kanadai pilóta számára még egy külön sajtótájékoztatót is rendezett az IndyCar, az öröme azonban mégsem tartott sokáig, hiszen Aleshin már pénteken délután bejelentkezett a repülőtérről, mondván megkapta a létfontosságú pecsétet és gond nélkül útra kelhet az Egyesült Államok felé. Wickens debütáló IndyCar hétvégéje így csak két szabadedzésre korlátozódott, a 7-es gép pedig a szombat délelőtti gyakorláson már ismét orosz gazdájának kezei alatt gördülhetett pályára.

A bürokrácia útvesztőivel való magyarázkodást azonban sokan nem hitték el teljes mértékben, mivel az utóbbi hónapokban már számos olyan pletyka kelt szárnyra, amelyek azt rebesgették, hogy Aleshin ülése alatt Schmidtéknél eléggé rezeg a léc.

A találgatások azonban azt követően, hogy a 30 éves pilóta visszaült az autóba gyorsan elsikkadtak, mígnem két futammal később, az IndyCar egyetlen USA-n kívüli versenyhelyszínén újra robbant a bomba.

Július 12-én, csütörtökön az SPM ismét kiadott egy szűkszavú sajtóközleményt, amelyben közölték, hogy Kanadában a kolumbiai Sebastian Saavedra fogja vezetni a 7-es gépet, aki hozza magával régi, végletekig lojális támogatóját, a pótapjaként tisztelt Gary Peterson nevéhez fűződő AFS Racinget.

A csere okairól a gárda mélyen hallgatott, az viszont biztos volt, hogy ezúttal semmilyen vízumgond nem áll a háttérben, lévén leszögezték, hogy Aleshin személyesen ott lesz a torontói futamon, csak éppen a cockpitbe nem ülhet be.

A spekuláció-gépezet újra teljes fordulatszámra kapcsolt, az IndyCarral szimbiózisban élő RACER szaklap pedig egyenesen azzal indította a témában írt legelső cikkét, hogy Aleshin pályafutása Schmidtéknél véget ért.

al.png

Az orosz kapcsán már áprilisban hallani lehetett olyan híreket, miszerint a szezon második felében már valószínűleg nem az ő neve lesz olvasható az SPM által benyújtott nevezési listán. Tény és való, hogy Aleshin mögött idén már jóval kisebb mértékű személyes szponzoráció áll, a 7-es autó indítását a csapat a már meglévő – a másik gépet vezető James Hinchcliffe-én is látható – partnereik segítségével, továbbá saját zsebből finanszírozzák.

Eredményeket viszont cserébe Aleshin – aki a harmadik szezonját teljesíti jelenleg az IndyCarban, ezzel együtt az SPM kötelékében – nem igazán hoz idén, összetört autókat viszont annál inkább. Legutóbb a múlt hétvégéi, iowai verseny kezdeti szakaszában sikerült saját hibájából falnak csapnia a munkaeszközét, ezzel a mindössze három kiesővel záródó viadal egyikévé vált.

Schmidtéknek azonban a türelmük és a költségvetésük is véges, ez utóbbi kapcsán pedig csak tovább szította a tüzet Aleshin végleges menesztésének pletykája alatt, hogy a csapat külön kihangsúlyozta a Saavedra mögött álló AFS Racing érkezését is.

A különféle híreszteléseket látva végül az SPM előrukkolt a magyarázattal és a pénteki, második torontói edzés után elárulták, mi is volt az orosz partvonalra állításának oka.

A gárda ügyvezetője, Piers Phillips elmondása szerint Aleshin az idény eddigi részében mutatott, messze az elvárások alatti teljesítményét látva döntöttek úgy, hogy Kanadában nem engedik pályára.

“Sam Schmidttel visszatekintettünk a szezon első felére és Mikhail formáját nézve azt hiszem, ez senkit nem ért sokkolóan” – nyilatkozta Phillips az Autoweeknek. “Nyilvánvalóan a múlt héten, Iowában elkövetett újabb hiba, ami anyagi kárral járt és a munka, amit emiatt ezen a héten végeznünk kellett vezetett odáig, hogy úgy döntöttünk, Mikhail pihentetjük ezen a héten, szabadságra küldjük, hogy összeszedje magát, aztán Mid-Ohión már másként térjen vissza.”

A szakember leszögezte, a “büntetés” csak Torontóra korlátozódik, Aleshin pedig továbbra is fontos szeletét képezi a gárda életének.

“Kicsit csalódottak vagyunk az idei eredményeivel, ezt az emberek megérthetik, de ő egy rendkívül gyors versenyző és a csapat része. Néhányan a paddockban lehet nem értenek egyet ezzel, vagy nem értik meg, de a mi saját döntésünk volt, hogy pihentessük és ezáltal lehetőséget adjunk neki, hogy rendet tegyen magában. Ez egy felelősségteljes döntés Mikhail fejlődésének és a jobb eredményeknek érdekében.”

alio.jpg

Aleshin a 2017-es szezonból eltelt eddigi tizenegy versenyből mindössze hármat tudott a legjobb tíz között zárni (ebből kettőt pontosan a 10. helyen), a legjobb eredményét pedig a detroiti duplaforduló szombati futamán produkálta, ahol a hatodikként intették le, a bajnokságban pedig jelenleg a tizenhatodikként jegyzik.

“Mikhail nem volt boldog a döntésünk miatt, de nyitottan állt hozzá. Lefolytattunk egy nagyon hosszú beszélgetést. Volt bátorsága ahhoz, hogy eljöjjön Torontóba ezen a hétvégén és kiveszi a részét a csapat munkájából, átnézi az adatokat. Az elkövetkezendő néhány napban újra le fogunk ülni vele, hogy elbeszélgessünk.”

Aleshin csapattársa, a #5 Dallara-Hondáját vezető James Hinchcliffe áprilisban, Long Beach-en megszerezte főkategóriás pályafutása ötödik győzelmét, amely egyben a második elsősége lett az SPM zászlaja alatt (az elsőt az anti-futamnak számító, 2015-ös New Orleans-i fordulón hozta. A gárdát 2015 óta szolgáló kanadai idén emellett egy harmadik helyet és három tovább top 10-es befutót produkált, az összetett pontversenyben pedig a tizenkettedikként áll, mindössze négy pozícióval Aleshin előtt.

Az IndyCar egyik legnépszerűbb, egyben marketing-szempontból legjobban futtatott versenyzője az elmúlt négy fordulón két huszadik, egy tizennegyedik és egy tizedik helyet hozott, Sam Schmidt azonban ennek ellenére nagyra értékeli az ő produkcióját.

“Az egyik autónk magas szinten teljesít, a másik pedig küszködik, szóval fel akartam egy kicsit rázni a dolgokat” – nyilatkozta a RACER-nek az SPM társtulajdonosa Aleshin ideigelenes szabadságolása kapcsán. “Ugyanakkor teljes mértékben arra számítok, hogy Mikhail visszatér az autóba Mid-Ohión.”

A lexingtoni road pályára július 30-án látogat el a mezőny.

“Határozottan vissza akarok térni Mid-Ohión, mivel van ott némi befejezetlen ügyem” – kommentálta Aleshin, aki tavaly itt egy karnyújtásnyira volt élete első IndyCar győzelmétől, mígnem egy pitben történt baleset tönkre nem tette az esélyeit. “Hogy őszinte legyek, nagyon kemény dolog nézni, amint valaki más vezeti az autómat.”

 

 

 

 képek: IndyCar