Power lesz az, aki megtöri az iowai átkot?
Azt mondják, az egyautós kvalifikációk során a legnagyobb szívás elsőként és utolsóként pályára lépni. Nos, ezúttal Will Powernek szerencsét hozott, hogy a beosztás szerint ő tehette meg legutoljára a kétkörös kísérletét, amelynek végén egy újabb pole pozícióval bővült a már amúgy is impresszív statisztikája.
A Team Penske ausztrál versenyzője nem csak a rajtelsőséget zsebelte be a magyar idő szerint vasárnap késő este esedékes Iowa Corn 300-ra, de konkrétan csúnyán elverte a komplett mezőnyt.
Power nem csak az egyetlen pilótaként tudta átlépni a 185 mph-s álomhatárt – ráadásul mindkét gyorskörén, amelyek átlaga is bőven ezen tempó felettinek bizonyult – , de már a másodikként rangsorolt JR Hildebrandra is 1.4 mph-t vert, amit időben kifejezve 0.266 másodpercet jelentett a 0.894 mérföldes rövidoválon.
A 2014-es bajnok ezzel idei negyedik pole-ját ünnepelhette, teljes IndyCar pályafutását nézve pedig immár a 48. alkalommal – de ebből csak nyolcadszorra oválon – várhatja az első helyről a startjelzést.
Csapatszinten érdemes megjegyezni, hogy a Team Penske autói az eddigi tizenegy iowai kvalifikációból öt alkalommal tudták rátenni kerekeiket a pole-ra, de győzni még egyszer sem sikerült nekik. Sőt, tovább megyünk: amitó csak 2007-ben megjelent itt az IndyCar, még soha, senkinek nem jött össze az élrő rajtolva végül a kockás zászlót is elsőként látni meg. Ebből pedig rögtön adja magát a nagy kérdés, hogy vajon idén sikerül-e megtörni az ‘iowai átkot’ és Powernek összejön-e az áhított rajt-cél győzelem.
Egy azonban biztos, ehhez a mezőny többi tagjának is lesz egy-két szava.
Kezdve rögtön a már említett, második helyről rajtoló JR Hildebranddal, aki a tizenegyedikként hajthatott pályára a kvalifikáció során és 183.811 mph-s kétkörös átlagával rögtön a tabella tetejére repítette az Ed Carpenter Racing #21 Dallara-Chevy-jét. A mezőny hátralévő autói jöttek és mentek, de senki nem volt képes arra, hogy túlszárnyalja 28 éves versenyző által hozott tempót. Ezt látva úgy tűnt, hogy a külső fizimiskáját tekintve egyre inkább egy feltörekvő death metal zenekar geekbe oltott frontemberére hasonlító amerikai megszerezheti IndyCar-karrierje legelső pole pozícióját, míg utolsóként meg nem érkezett Power. A többit pedig már tudjuk.
Hildebrand randevúja a fallal és az elszálló kormány az első szabadedzésen
Hildebrandtól azonban még így is szép teljesítmény az elsősoros indulás, pláne azt követően, hogy alig három órával korábban, a szabadedzésen rendesen megtörte a munkaeszközét. Az ütközést emberünk – akinek idén már sérülés miatt az alabamai futamot ki kellett hagynia és jelenleg is egy fémlemezzel, valamint tíz csavarral a kezében vezet- ezúttal karcolás nélkül megúszta a kalandot, noha a térdét sikerül olyan szerencsétlenül hozzácsapnia a kormánykerékhez, hogy az rakétaként lőtt ki az autóból.
A harmadik pozícióban egy újabb Penske-st üdvözölhetünk Helio Castroneves személyében, aki 183.712 mph-s kétkörös átlagot tudott hozni a 3-as számú Dallara-Chevy-vel. A brazil kapcsán azonban nem az iowai produkciója számít a legnagyobb beszédtémának jelenleg a paddockban, miután ismét szárnyra keltek olyan hírek, hogy a 42 éves pilóta idén utoljára szerepel az IndyCarban teljes szezonosként és jövőre már a Team Penske vadonatúj sportautó projektjében róhatja a köröket többek között Juan Pablo Montoya oldalán. Ez a sztori abszolút nem számít újdonságnak, hiszen azóta szó van róla, hogy a csapat megerősítette, lehetőleg már a 2018-as idényben be szeretnének lépni az IMSA WeatherTech Championshipbe, mostanra pedig az is kiderült, hogy ezt a Honda Daytona Prototype programján keresztül szándékoznak megvalósítani.
Az érdekesebb része a dolognak azonban az, hogy a pletykák szerint Roger Penske-ék senkivel sem pótolnák Castronevest és ismét csak három autóval (Power, Pagenaud, Newgarden) képviselnék magukat a szezonban, az Indianapolis 500-on viszont továbbra is számolnának Helióval és JPM-mel is.
Érdekes lesz ezt a történetet követni az elkövetkezendő hónapokban.
Most viszont térjünk vissza jelen poszt fő csapásvonalához, vagyis az iowai kvalifikációhoz.
Castroneves mellől a mezőny egyetlen csapattulajdonos/oválpilótája, vagyis Ed Carpenter rajtolhat 183.503 mph-s átlagának köszönhetően.
Az ötödik helyet a 101. Indy 500 győztese, Takuma Sato szerezte meg az Andretti Autosport nagy örömére, amivel egyben a legmagasabban jegyzett hondása is lett az időmérőnek. A japán mellett márkatársa, a Schmidt Peterson Motorsports-nak vezető Mikhail Aleshin teszi teljessé a harmadik sort.
Az SPM másik pilótája, az Iowában IndyCar-karrierje kereken 100. versenyére készülő James Hichcliffe a kilencedik legjobb átlagot préselte ki az alatta dolgozó #5 Dallara-Hondából.
Carlos Munoz utolsó rajthelyet érő csattanása a kvalifikáción
A negyedik sorból a Castroneveshez hasonlóan idén már a 20. főkategóriás idényét futó Tony Kanaan (Chip Ganassi Racing) vághat neki a futamnak közvetlenül az idei mezőny egyetlen, teljes szezonos újonca, a továbbra is fantasztikusan teljesítő Ed Jones oldalán.
Utóbbi pilóta legújabb csapattársa, a #18 Dallara-Hondában a sérült Sébastien Bourdais-t helyettesítő Esteban Gutierrez a 18. pozícióból kezdheti meg élete első oválpályás versenyét.
Az Iowa Corn 300-at tavaly még az Ed Carpenter Racing színeiben megnyert Josef Newgarden csak a tizenhatodik rajthelyet tudta megszereni a Team Penske #2 Dallara-Chevy-jével. A nem éppen várt eredmény oka lényegében ugyanaz volt, mint csapattársa, a 11.-ként zárt regnáló bajnok Simon Pagenaud és az összetettet jelenleg vezető, csak a 17. átlagot hozott Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) esetében: a csúszós pálya, amely őket, mint a kvalifikációt az elsőkként megkezdő autókat érintette a leginkább hátrányosan.
Az időmérő sem múlt el sajnos jelentős anyagi kár nélkül. Az AJ Foyt Racing #14 Dallara-Chevy-jét terelgető Carlos Munoz rögtön az első gyors körén felmatricázta magát a 2-es kanyar falára, az ütközés ereje azonban jóval enyhébb volt, mint korábban Hildebrandé. A baleset miatt a kolumbiai mért sebesség nélkül az utolsó, vagyis 21. helyről kezdheti meg a versenyt.
A 300 körös Iowa Corn 300 magyar idő szerint vasárnap, 23:40-kor veszi kezdetét.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough